הילה בארי, נוסעת ישראלית של חברת התעופה אירופלוט הרוסית, הגישה השבוע לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד תביעה ייצוגית נגד החברה בסכום של חסר תקדים של 184 מיליון שקלים. בארי טוענת שהחברה אינה מפצה את נוסעיה על ביטול טיסות ועיכובים מעל שמונה שעות וכך מגדילה את קופתה.
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
ישראלים רבים בוחרים לטוס עם חברת התעופה הלאומית של רוסיה, בגלל שהיא מציעה קונקשן ליעדים רבים בעולם במחירים אטרקטיביים. גם בארי בחרה לטוס עם אירופלוט, ולפני כעשרה חודשים רכשה כרטיס טיסה הלוך וחזור עם החברה מתל אביב למוסקבה וממוסקבה לניו-יורק ובחזרה. בתום שהייה של כשבועיים בניו-יורק הגיעה בארי לשדה התעופה בעיר, שילמה 100 דולר לשדרג את טיסתה למחלקת עסקים, עשתה צ'יק אין כמתחייב על פי דין והמתינה לטיסתה.
לצערה, החברה ביטלה את הטיסה המיועדת וקבעה אותה למחרת בשעות הערב, כלומר 28 שעות איחור. בארי המתינה לטיסה החלופית, כשהיא נאלצת לרכוש לעצמה אוכל ולהשתמש במוניות לעיר על חשבונה.
כאשר חזרה לארץ פנתה בארי לעורכי הדין המייצגים את החברה בישראל וזו הפנתה את פנייתה בעניין לנציגת החברה, אך האחרונה טענה שהטיסה בוטלה עקב תקלה טכנית והסכימה להחזיר רק חלק מההוצאות הכספיות שנגרמו לה. בארי לא ויתרה ודרשה שהחברה תפצה בסכום של 3,050 שקלים על העיכוב וזאת בהתאם לחוק שירותי התעופה אבל בקשתה נדחתה.
באמצעות עורכי הדין אשר רוטבאום ורונן עדיני הגישה בארי תביעה ייצוגית נגד החברה בסכום של 184 מיליון שקלים. בכתב התביעה נטען כי אירופלוט מתעלמת לחלוטין מהדין הישראלי שאינו רלוונטי מבחינתה, לא טורחת לאזכרו וטוענת שאינה חייבת בפיצוי הלקוחה.
"מדובר בעמדה בלתי סבירה על פניה, שהרי לא ייתכן שחברה זרה הפועלת בישראל תתעלם כליל מהדין הישראלי", נטען בתביעה. "התעלמות המשיבה מהדין הישראלי אינה מקרה נקודתי או חד פעמי אלא מדיניות שיטתית".
עורכי הדין מביאים עוד דוגמאות של נוסעים, בהם זוג שטיסתם בוטלה והחברה סירבה לפצותם. בכתב התביעה צויין שבשאר המקרים שטיסות בוטלו, נציגי החברה לא טענו שמדובר בתקלה טכנית אלא נימקו את אי מתן הפיצוי בכך שהדין הישראלי אינו חל עליה.
כתב התביעה מפרט שורה של מקרים שבהם נוסעים זכאים לקבל פיצוי מחברת התעופה אבל לא באירופלוט. כך, התובעת ושאר הנוסעים מעריכים את נזקי הנוסעים הישראליים הטסים עם החברה ולא קיבלו פיצוי בסכום של 184 מיליון שקלים.
עורכי הדין דורשים מבית המשפט לאשר את התביעה כייצוגית ולחייב את החברה לשלם את סכום התביעה לנוסעים שלא קיבלו פיצוי במשך שנים עקב ביטול טיסותיהם או עיכובים.