ארבעה ימים עברו מאז נכנסה הפסקת האש לתוקפה, ולצד חזרה איטית לאזור הצפון, לא מעט עיניים נשואות בימים האחרונים לעבר לוח הטיסות בנתב"ג, כדי לראות איזה חברות בין-לאומיות חוזרות לכאן

בימים האחרונים היו לא מעט חברות שהודיעו על חזרה בתאריכים שונים, ביניהן: וויז אייר, אייר אירופה, אגיאן היוונית, אזרבייג'ן איירליינס, בולגריה אייר ואייר סיישל. יחד עם זאת, היו גם חברות שהודיעו על הארכת השהיית הטיסות לארץ למרות השיפור במצב, ביניהן: איבריה ואייר אינדיה. בנוסף אליהן, מרבית חברות התעופה עדיין לא הוציאו הודעה כלשהי על כוונתן, ונכון לעכשיו לא חוזרות עדיין לארץ, ביניהן: חברות התעופה האמריקאיות, קבוצת לופטהנזה, אייר פראנס, ריינאייר ועוד.

> הרשימה המתעדכנת: כל חברות התעופה שביטלו טיסות

בשורה התחתונה: נראה שנכון לעכשיו הפסקת האש הובילה מספר מאוד מצומצם של חברות בחזרה לישראל, אך מרביתן, והגדולות שבהן, עדיין לא עושות זאת.

מטוס של חברת אייר סיישל נחת בסעודיה בגלל תקלה  (צילום: ויקיפדיה)
אייר סיישל הודיעה שתקדים את חזרתה לארץ | צילום: ויקיפדיה

למרות זאת, ברשות שדות התעופה הוציאו היום (א') הודעה על כך שהיא משלימה את היערכותה ליום שאחרי. "על רקע הפסקת האש בצפון ותחילת החזרה של חברות תעופה בינלאומיות לפעילות בישראל, ובהתאם להנחיית שרת התחבורה מירי רגב, רשות שדות התעופה משלימה את היערכותה ליום שאחרי", נכתב בהודעה. "בכלל זה גיוסי עובדים, שדרוג מערכות, פתיחת מתחם נעזרים חדש ומתן מענה לבקשות חברות התעופה".

בתוך כך, ברשות שדות התעופה הוקם "צוות היום שאחרי" במטרה להיערך לחזרתן של חברות התעופה הבינלאומיות לישראל. במסגרת זו נוהלו בימים האחרונים שיחות עם הנהלות החברות בכל הקשור להסדרי החזרה. הרשות הודיעה כי על מנת להרחיב את מגוון החברות, והיעדים, היא תעשה ככל הניתן על מנת להיענות לבקשות החברות שיקלו עליהן לחזור לפעילות בישראל.

נוסעים טרמינל 1 נתב"ג (צילום: Roman Yanushevsky, shutterstock)
לטרמינל 1 יש חשיבות בהחזרת חברות התעופה הזרות | צילום: Roman Yanushevsky, shutterstock

בטרמינל 1, שפתיחתו היא קריטית לחזרתם של חברות כמו ריינאייר, מבוצע בימים אלה שדרוג של מערכת מיון המזוודות. ברשות הודיעו כי יפעלו לפתוח לפעילות את הטרמינל ככל שיהיה בכך צורך וככל שחברות הלואו קוסט יתחייבו לחזרה רציפה ובהיקפים משמעותיים. הבעיה שנוצרת כאן היא מי יעשה את הצעד הראשון: האם ריינאייר תחזור רק אחרי שיפתחו את הטרמינל או שהטרמינל ייפתח רק אחרי שריינאייר תתחייב לחזור.

על פי רש"ת, בטרמינל 3 יפתח מתחם נעזרים חדש. המתחם יאגד את כל הטיפול בנוסעים נעזרים של כל חברות התעופה בנקודה מרכזית אחת. כלל הטיפול בהליך הנוסע היוצא יבוצע באותו טרמינל, החל מהבידוק הביטחוני, הצ'ק אין של חברת התעופה, ועד שליחת הכבודה לטיסה. במקביל, רשות שדות התעופה נמצאת בעיצומו של מהלך גיוס ועיבוי מערך העובדים בנתב"ג. בכלל זה גיוס עובדי ביטחון בתפקידים שונים.

נתב"ג הבוקר (צילום: לירון אבנר)
ברש"ת מעדכנים מערכות ומתגברים עובדים | צילום: לירון אבנר

מה צריך לקרות כדי שהחברות יחזרו לארץ:

  1. שקט לאורך זמן: הפסקת האש נכנסה לתוקפה רק הבוקר ויש לא מעט חברות תעופה שיירצו לחכות ולראות שיש יציבות לאורך זמן לפני שיחזרו לנחות בארץ, הרבה בגלל הצוותים שמפחידים להגיע לכאן.
  2. מחיר הביטוח: מי שעוד ירצו לראות שהשקט הביטחוני נשמר אלה חברות הביטוח של הטיסות שהעלו מאוד את המחיר שלהן לטיסות לישראל. ברגע שהן יורידו מחירים, או שהמדינה תעזור בסבסודן, יותר חברות ירגישו בנוח לחזור לארץ.
  3. חוק טיבי: בשבוע שעבר התקיים דיון על השהיית חוק טיבי לתקופה זו, וגם רטרואקטיבית מתחילת המלחמה. אם ההשהייה תכנס לתוקפה זה יעודד חברות לחזור לארץ. החוק אומר שיש לפצות נוסעים על ביטולי טיסות, מה שגרם ללא מעט חברות לשלם פיצויי ענק לנוסעים מישראל בגלל המצב הלא יציב. מצד אחד השהיית החוק תעודד חברות לחזור, מצד שני היא תשאיר את הנוסעים חשופים לביטולים ודחיות רבות בהמשך.
  4. טרמינל 1: נכון לעכשיו טרמינל 1 צפוי להישאר סגור לטיסות בין-לאומיות עד חודש מרץ 2025. הדבר מוביל לכך שחברות לואו קוסט, בראשן ריינאייר, לא רוצות לחזור לארץ, כי עלות התפעול בטרמינל 3 לא כדאית להם. בריינאייר טענו לא פעם שפתיחת טרמינל 1 תעודד אל החזרה שלה לישראל.
  5. שתגיע העונה: היות ולא מעט חברות תעופה כבר דחו את החזרה שלהן עד לאפריל 2025 (תחיל עונת התיירות) וכבר שיבצו טיסות ומטוסים ליעדים אחרים, סביר שלא מעט מהן ישמרו על לוח טיסות זה, גם אם יהיה כאן שקט הרבה זמן, כדי לא לפגוע בלוח הטיסות שכבר נקבע וכדי לחזור לארץ כשהביקוש לטיסות גבוה יותר.