כאוס בענף התעופה: על רקע המחסור בכוח אדם בענף התעופה ובחברות ההנדלינג – שמספקות את שירותי הקרקע של חברות התעופה, עשרות מזוודות לא משויכות לבעליהן. בתקופה האחרונה, בעקבות העלייה בכמות הטיסות והנוסעים, התופעה הופכת לנרחבת יותר.
גורם בענף התעופה הסביר ל-N12: "כל נושא המזוודות והנוסעים זו אחריות של חברת התעופה. לכל חברת תעופה יש חברת שירותי קרקע שמנהלת לה את הדלפקים ואת כל התפעול של הטיסה, וככה זה עובד בכל העולם". לדבריו, בנתב"ג קיימות ארבע חברות שירותי קרקע מורשות.
"כל חברת שירותי קרקע מנהלת עבור 20 חברות התעופה גם את נושא המזוודות", הוא מסביר, ומוסיף כי "אין דבר כזה אובדן מזוודה, כיוון שיש מערכת עולמית אחת שמנהלת את כל המזוודות בעולם. לכל מזוודה יש ברקוד ספציפי לה. חברת ההנדלינג תדע לאתר את המזוודה, באיזשהו שלב היא תימצא איפשהו".
עוד הוא מסביר את ההשפעה הרבה של המחסור בכוח אדם: "מה שקורה היום בכל העולם, בגלל החוסר בצוותי חברות שירותי הקרקע של חברות התעופה, הוא שיש להם הרבה פחות אנשים שממיינים את המזוודות ומשייכים אותן לנוסעים". בשל העומס בטיסות ובגלל המחסור בכוח אדם, כך לדבריו, "המזוודות ימתינו בחדרים עד שישייכו אותן לנוסעים".
"מאוד הגיוני שמישהי איבדה את המזוודה שלה כי קיים מחסור עובדים בשוטף, והם עוסקים בראש ובראשונה בלהעלות את הנוסעים לטיסות - אז ייקח להם יותר זמן עד שהם ימיינו את המזוודות שיש ויתקשרו לאנשים לבוא לקחת אותם", הוא מסביר. עוד הוא מציין כי חברות שירותי הקרקע לא גייסו את כמות העובדים הנדרשת בשביל לתפעל בצורה מלאה את הטיסות.
"המזוודה פשוט אבדה ועד היום לא יודעים איפה היא"
עדי צרפתי, שאיבדה את המזוודה שלה כאשר טסה לפני כשבועיים סיפרה ל-N12: "טסתי ב-14 ביוני עם חברה מישראל לאתונה, וכשהגענו לשדה באתונה, חיכיתי למזוודה – והיא לא הגיעה". לאחר יומיים הגיעה צרפתי לסנטוריני וקיוותה למצוא את המזוודה שם, אך היא לא נמצאה. "ניסיתי להתקשר לנתב"ג ולא הצלחתי, וגם בחברת התעופה לא ענה אף אחד", כך היא מספרת.
"החלטתי להפעיל את הביטוח, המזוודה פשוט אבדה ועד היום לא יודעים איפה היא. הייתי בנתב"ג לחפש את המזוודה שלי ולא מצאתי אותה", אומרת צרפתי. לדבריה, "אף אחד לא יודע להגיד לי איפה המזוודה שלי – אם היא עלתה בכלל על הטיסה, אם היא בארץ, אם היא עלתה על טיסה אחרת – אין לאף אחד מענה".
בסרטונים שהיא צילמה, צרפתי תיעדה את מה שראתה בנתב"ג: "פשוט מטורף מה שהולך שם. יש המון חדרים עם המון מזוודות זרוקות, לאף אחד לא אכפת, גם לא מתקשרים לאנשים – למרות שיש הרבה מספרי טלפונים על המזוודות". עוד היא מציינת כי היא התקשרה לכמה אנשים שהמספר שלהם הופיע על המזוודות, והודיעה להם שהן בנתב"ג".
"הייתה מישהי שממש שמחה שאמרתי לה, וביום שישי בעלה בא לקחת את המזוודה. אני עכשיו בדרך לנתב"ג שוב לחפש את המזוודה שלי, ועל הדרך אני אעשה עוד טלפונים לאנשים, כי כנראה שלאף אחד לא באמת אכפת", היא אומרת.
"מנסים ליצור קשר - ואף אחד לא עונה"
יעקב חדד, שגם אשתו איבדה את המזוודה שלה בטיסה סיפר ל-N12: "טסנו לגאורגיה עם המשפחה, הגענו לשם וחיכינו למזוודות. המזוודה של אשתי פשוט לא הגיעה. אני מנסה להתקשר אליהם, לשלוח להם מיילים, ואף אחד לא עונה או יודע מה עם המזוודה - אין להם מושג". חדד מספר כי ביקשו ממנו להשאיר מספר טלפון ואמרו לו שיצרו איתו קשר כשיבינו איפה המזוודה. "ביקשתי שיזכו אותי, ולא ענו בכלל", כך לדבריו.
"חודש אחרי התקשרו להגיד לי שהמזוודה נמצאת בשדה תעופה. זה היה מתסכל מאוד, ליזה אשתי לא ידעה מה לעשות עם עצמה", הוא מספר. על עוגמת הנפש שנגרמה לאשתו הוא אומר כי "הגענו לגאורגיה ופשוט לא היו לה בגדים. היא באמת לא ידעה מה לעשות. זה היה פשוט סיוט". לדבריו, "אמא שלה הגיעה לנתב"ג כדי לבדוק אם המזוודה שם, ולא נתנו לה להיכנס. התחושות מעצבנות מאוד".
בשבוע שעבר דיווחנו על העומסים הכבדים בנתב"ג, שנובעים בעיקר מהמחסור של ענף התעופה העולמי בכוח אדם. כעת, אחרי שנתיים של מגפה – הביקוש לטיסות מרקיע שחקים, מה שהופך את התורים והעומסים לכבדים אף יותר. בעקבות העומס החריג, המליצו לאחרונה ברשות שדות התעופה לנוסעים להגיע ארבע שעות לפני הטיסה.