לפני כשלושה חודשים רכשה דינה ביחד עם בן זוגה כרטיסי טיסה לחופשה בפראג. "קנינו כרטיסים עם אל על כי רצינו ליהנות מטיסה במטוס מאובזר, עם צוות ישראלי, הסבירה דינה. "הטיסה הלוך היתה באמת מעולה אבל בחזור קיבלנו מטוס קטן ומיושן. הבנו שמטיסים אותנו חזרה עם חברה זרה, צוות זר, מושבים צרים, קרועים ולא נוחים. גם הבידוק הבטחוני לא הרגיש באותה הרמה. אף אחד לא עדכן אותנו מראש שנחזור עם חברה אחרת שהיא בכל צ'רטר. אם היינו רוצים לטוס עם חברת צ'רטר לא היינו משלמים את הסכום של אל על. הזמנו טיסה בחברה ישראלית כי רצינו ביטחון, טיסה טובה ונוחה".

גם ליאיר ולחבריו שטסו לפני כחודש לפראג עם אל על חיכתה אות ההפתעה בחזור. "אף אחד לא עדכן אותנו שאנחנו חוזרים לישראל עם מטוס של חברה זרה. הבדיקות הביטחוניות בשדה היו שטחיות מאוד, לא כמו שעושים באל על. המטוס עצמו היה צפוף מאוד, מושבים ממש לא נוחים, חלקם היו קרועים בצדדים. הזמנתי מרצדס וקיבלתי פיאט, ממש ככה. זו תחושה לא נעימה. לאחר החזרה לארץ הבנתי שעושים את זה על בסיס קבוע. שאל על עושה חכירה 'רטובה' עם חברה זרה".

וכמו דינה ויאיר, לא מעט נוסעים שרכשו כרטיסי טיסה של חברת אל על לפראג גילו שאחת מהטיסות או שתיהן נעשו עם מטוסים ישנים של חברה זרה שאת שירותיה שכרה אל על עד לסוף השנה. זה המקום לציין שמודל ה'חכירה הרטובה', במהלכו חברות תעופה שוכרות מטוס וצוות זר (כולל הטייסים) שיפעילו להן את הטיסות, הוא דבר שלא מעט חברות תעופה עושות, לרבות החברות הישראליות, והוא דבר חוקי לגמרי, כל עוד הנוסעים יודעים על כך מראש. בנוסף, על כל טיסה כזו יש נציג ישראלי אחד של החברה. יחד עם זאת, הנוסעים הרבים במקרה זה טוענים שהדבר נעשה לא בשקיפות ובמחיר שלא תואם את המוצר שקיבלו.

בגלל עיכוב: נוסעים התפרעו (צילום: איתי צין, חדשות)
שילמו על טיסת אל על וקיבלו צ'רטר של חברה זרה. בואינג 737 | צילום: איתי צין, חדשות

 

"אין סטנדרט אחיד בשירות בין טיסה ב'חכירה רטובה' לבין טיסה עם צוותי אל-על"

תופעת החכירה הרטובה הגיע גם לנוסעי היוקרה של אל על שהתלוננו על כך שהם קהל נאמן של החברה ושהם לא מוכנים לקבל את העובדה שחלק מהטיסות מופעלות על ידי חברה זרה בסטנדרט נמוך יותר. אלון ברקוביץ',יו"ר "לקוחות יוקרה משפיעים אל-על", טוען כי התנהלות אל על היא בעייתית מאוד כלפי הלקוחות שלה.

"לקוח הזמין אל על כי הוא רוצה לטוס ספציפית בחברת אל על. הוא שילם ממיטב כספו לא כדי לטוס בחברת צ'רטר בתנאים קשים ולא מפנקים", מסביר ברקוביץ. "פה החברה מרוויחה כסף כי יש לה הסכם חכירה רטובה עם טוס עד סוף השנה ומי שמפסיד הוא הלקוח שטס מטרמינל 1 הפחות נוח מבלי לקבל שירותי טרקלין כמו בטרמינל 3. ככה לא מתנהלת חברה שרוצה שלקוחות יטוסו איתה שוב בעתיד. היא מבריחה אותם לחברות אחרות".

במכתב שנשלח על ידי נציגי "לקוחות יוקרה אל-על משפעים" למנכ"לית החברה, דינה בן טל-גננסיה, בחודש מאי האחרון, נכתב בין השאר: "באופן חד צדדי וללא עדכון מראש חברת אל -על משנה לעיתים את הטיסה מפלטפורמה השייכת לחברת אל-על לפלטפורמה השייכת לחברה זרה. שינוי טיסה מפלטפורמה השייכת לחברת אל- על לפלטפורמה השייכת לחברה זרה פוגעת באופן משמעותי גם בלקוחות היוקרה".

עוד נכתב: "בטיסות המופעלות בחכירה רטובה אין צוות ישראלי למעט מנהל שירות בטיסה. אין סטנדרט אחיד בשירות בין טיסה המופעלת ב'חכירה רטובה' לבין טיסה המופעלת עם צוותי אל-על הסדירים. השילוב בין שימוש בפלטפורמה ב'חכירה רטובה' לבין יציאה מטרמינל 1 מובילה לתסכול גדול מאוד בקרב לקוחות היוקרה הנאמנים של חברת אל -על".

בידוק בטחוני בבן גוריון (צילום: photosounds, shutterstock)
עלו גם תלונות על כך שהטיסה ממריאה מטרמינל 1. אילוסטרציה | צילום: photosounds, shutterstock

"יש פה זלזול של החברה בנוסעים שלה. הם יכלו לנסוע בכל חברת 'צ'רטר שהיו רוצים אבל הם בחרו אל על", טוען ברקוביץ'. "אפשר להבין את זה שהלקוחות חשים מרומים. אם החברה לא מסוגלת לתת לנוסעים שלה טיסות של אל על לפראג שלא ימכרו טיסות ליעד הזה ולא יעשו עליהם סיבוב".

משלמים אל על ומקבלים לואו קוסט

אתמול (ה') הגיש עו"ד אליעזר שוורץ בשמו של עו"ד ליאור חייק בקשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת אל על. סכום התביעה מוערך במעל 2.5 מיליון שקלים נכון לעכשיו.

עו"ּד חייק, החבר בעצמו במועדון הנוסע המתמיד, רכש מחברת אל על כרטיסי טיסה לחופשה בת ארבעה ימים בפראג למשפחתו ושילם סכום של 7,823 שקלים. לטענתו הוא לא קיבל אף מייל לפיו בטיסה הלוך מתל אביב לפראג הם יוטסו עם חברה זרה  'חכירה רטובה'.

"רכשנו כרטיסים באל על שנחשבים יקרים יחסית מטעמי ביטחון, שכן הבידוק הביטחוני שלה נחשב למחמיר, בגלל העבודה שמדובר בצוות ישראלי והעדפנו אותה כי זו חברת התעופה הלאומית", ציין חייק. "יש לחברה טייסים מיומנים ומטוסים חדישים. אם הייתי יודע מלכתחילה שנטוס לפראג עם חברת צ'רטר זרה לא הייתי מזמין כרטיסי טיסה מאל על".

פראג רחוב (צילום: Milosz Aniol, Shutterstock)
הטיסות של אל על לפראג הופעלו הרבה פעמים על ידי מטוס בחכירה רטובה | צילום: Milosz Aniol, Shutterstock

"רק כשהגענו לטרמינל 1, נודע לנו ולשאר הנוסעים שמטיסים אותנו במטוס חכור. הופתענו מהסיטואציה כי החברה לא עדכנה אותנו בעניין. כל הזמן החברה שולחת הודעות על הקדמה או עיכוב בטיסה אבל לא מוצאת לנכון להודיע על כך שנטוס בחברת 'צ'רטר זרה שזה הדבר הכי משמעותי לעדכן אותנו, קבל עו"ד חייק.

הוא הוסיף: "זו הייתה טיסה של 'לואו קוסט' לא של חברה סדירה. המטוס היה צפוף וישן, דיילת אחת דיברה עברית. שילמנו ממיטב כספנו לטוס באל על ולא בחברת לואו קוסט".

פנינו לאל על לקבלת תגובה אך זו לא התקבלה עד למועד פירסום הכתבה.