האתר של אייר אינדיה מציג ברכת נמסטה ושלום תל אביב, שמקשטים את עמוד הבית של החברה בחגיגיות, לקראת פתיחת קו הטיסות הישירות מדלהי לישראל. באתר לא שוכחים לרמוז על היתרון המשמעותי שקיבלה החברה בטיסה ישירה לישראל, שתיארך רק שבע שעות במקום תשע שעות — בעקבות הטיסה מעל שמי סעודיה. אל על, המתחרה המובהקת בקו הטיסות הישירות להודו שמציעה טיסה ישירה למומבאי, אינה רשאית לטוס במסלול זה והגעתה לעיר הדרומית לוקחת שמונה שעות טיסה.
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
באל על נשמעת התנגדות ברורה ליתרון שקיבלה החברה ההודית, וחשש מפגיעה בפעילות החברה ישראלית — במיוחד אם המשמעות היא שחברות תעופה זרות נוספות יוכלו לטוס בהמשך בנתיבים מקוצרים שאסורים לחברה. אל על גם פנתה למדינה ולגורמים נוספים בבקשה לקבל הדדיות באישורי מסלול הטיסה. בפנייתה, היא ביקשה אישור לטוס בנתיב הטיסה המקוצר מעל שמי סעודיה או לחלופין להתאים את נתיבה של החברה הזרה אליה — משמע להאריך את משך הטיסה בחברה ההודית ולא לטוס מעל שמי סעודיה. ואולם נכון לעכשיו נראה כי אייר אינדיה תוציא את טיסותיה המקוצרות כבר מיום חמישי.
הכניסה של שחקנית משמעותית כמו אייר אינדיה צפויה ללא ספק להשפיע על מפת מחירי הטיסות להודו. כבר עם תחילת המכירה של הכרטיסים הראשונים, מחירי הכרטיסים באל על היו גבוהים בכ–30%. פערי המחירים האלה מביאים בשורה צרכנית מובהקת לטסים להודו. גם חברות שאינן טסות באופן ישיר מישראל להודו, אך מציעות טיסות המשך להודו, עשויות להגיב על כך בהמשך.
המזרח מתקרב
תחרות משמעותית לא פחות שמגיעה בעקבות כניסתה של החברה ההודית היא דווקא באפשרויות הנפתחות כעת לישראלים לטוס ליעדים נבחרים אחרים במזרח הרחוק, במחירים נמוכים בהרבה ממה שהנוסע הישראלי היה מורגל להם. תאילנד, למשל, היא יעד אהוב על ישראלים רבים, ובשנים האחרונות מספר הישראלים המבקרים בה גדל והולך.
לפי נתוני לשכת התיירות של תאילנד (TAT), ב–2017 נרשמו במדינה כניסות של 173.7 אלף ישראלים — עלייה של 7.5% בהשוואה ל–2016, ואף יותר מ–23% בהשוואה ל–2015, שבה ביקרו במדינה 142.6 אלף ישראלים. לפי הנתונים, הצמיחה הגבוהה ביותר מאירופה בשנתיים האחרונות היא מישראל. את רוב הכניסות לתאילנד ב–2017 עשו הישראלים דווקא עם טיסות לא ישירות, ולכן יש לשער שכניסתה של אייר אינדיה צפויה להגדיל עוד יותר את התחרות במחירים של כרטיסי הטיסה.
דב קלמן, נציג לשכת התיירות של תאילנד בישראל, צופה כי אנו עתידיים לחוות מהפכה של ממש בכל הנוגע להגעה למזרח הרחוק. ״אם עד כה תנועת התיירות מישראל סבלה ממונופול תעופתי, באחרונה אנחנו רואים שינויים משמעותיים שמקרבים את מזרח אסיה בכלל ותאילנד בפרט".
לדברי קלמן, "הטיסה הישירה שמציעה ארקיע מיולי במחירים אטרקטיביים מאוד כבר יצרה עלייה משמעותית של רכישת חופשות לקיץ הקרוב לתאילנד. הטיסה של אייר אינדיה תאפשר לישראלים לטוס לתאילנד במטוס דרימליינר המרווח, במחירים שלא היו מוכרים בשוק, אפילו בתקופת החגים והקיץ. כמו כן, האפשרות של שילוב יעדים, הטאג' מאהל בדרך לבנגקוק, יוסיף עניין, במיוחד לנוסעים הרבים שכבר ביקרו בתאילנד בעבר". לדבריו, הגברת התחרות תגדיל באופן משמעותי את תנועת התיירים לתאילנד, והוא צופה שב–2018 יירשם שיא חדש עם כ–200 אלף מבקרים במדינה.
המחירים הנמוכים ביותר
מי שעדיין לא החליט אם לערוך את סעודת החג בישראל או לתת קפיצה לחו"ל, יכול לגלות שבחברה ההודית מציעים מחירים נמוכים מ–1,000 דולר לכרטיס, בעוד בחברות המתחרות ניתן למצוא מחירים דומים רק בימים רגילים. מבדיקת TheMarker עולה כי כרטיס טיסה לתאילנד, יומיים לפני ליל הסדר, עולה 942 דולר בחברת אייר אינדיה, עם עצירת ביניים בדלהי.
חברת התעופה הרוסית אירופלוט הציעה עד כה מחירים אטרקטיביים מאוד עבור טיסות לתאילנד, גם הן עם עצירת ביניים. אך בהשוואה לחברה ההודית, אירופלוט מציעה כרטיס שיקר ב–63% באותו תאריך עם זמני הגעה דומים — בעקבות המסלולים השונים — אך עם זמני המתנה נמוכים יותר בין טיסות ההמשך.
טורקיש איירליינס, המציעה גם היא מחירים אטרקטיביים לרוב, יקרה בתאריך זה ב–192% לעומת אייר אינדיה ומציעה כרטיס בעלות 2,752 דולר. אל על, היחידה שמציעה טיסה ישירה לתאילנד — מה שמצמצם גם את זמני ההגעה — יקרה ב–90% מטיסה באייר אינדיה, ודרכה כרטיס טיסה סמוך לחג יעלה 1,789 דולר. הסיבות לפערי המחירים בקרבה לפסח נובעות בעיקר ממקומות המועטים שנשארו במטוסים של חברות התעופה הגדולות והמוכרות. חברות אלה מכרו כבר את רוב הכרטיסים לחג מבעוד מועד ולכן הכרטיסים שנותרו יקרים יותר לעומת ההצעה של אייר אינדיה, שהחלה למכור כרטיסים רק באחרונה, ולכן יכולה להציע הרבה יותר מושבים פנויים למכירה.
גם ארקיע נכנסת לתחרות
אף שמחיריה הנמוכים יחסית הם תוצאה של מכירה מאוחרת, מסתמן כי אייר אינדיה רוצה לתייג את עצמה כחברת התעופה הזולה ביותר למזרח לאורך זמן — וגם בתאריכים רחוקים היא עדיין מציעה את המחירים הזולים ביותר. נוסעים שיבחרו לטוס בחופשת הקיץ במסלול הכולל עצירת ביניים בדלהי יגלו שאייר אינדיה היא החברה שמציעה את המחירים הטובים ביותר, בזמן שהמתחרות בטיסות ישירות או עם חניות ביניים יקרות בעשרות אחוזים.
כרטיס טיסה לאמצע אוגוסט עולה כעת באייר אינדיה רק 772 דולר עם עצירת ביניים, ואילו טיסה ישירה עם אל על — בזמן הגעה קצר יותר — יקרה ב–85% ועולה 1,426 דולר. טורקיש איירלינס מציעה טיסה עם חניית ביניים, והיא אמנם מצמצמת את הפער שהציעה במחירי פסח אך היא עדיין יקרה ב–79% מאייר אינדיה, עם כרטיס שעלותו 1,386 דולר.
חברת ארקיע צפויה להיכנס גם היא לתחרות על הטיסות לתאילנד, וכבר עכשיו ניתן לרכוש דרכה כרטיסי טיסה ישירים לתאילנד לקיץ הקרוב. החברה לא מציעה מספר רב של טיסות כמו שאר המתחרות, אלא משווקת טיסות רק פעמיים בשבוע, בשיטת חכירה רטובה באמצעות חברת נאוס האיטלקית. המשמעות של שיטה זו היא שארקיע מוכרת כרטיסי טיסה לטיסות המוגדרות כטיסות ארקיע לכל דבר — אך בפועל הנוסעים עולים על מטוס של חברת התעופה נאוס האיטלקית.
לפי ארקיע, צוות הטייסים יהיה איטלקי ואילו הדיילים במטוס בטיסות לתאילנד יהיו ישראלים.
מי שיבחר בכל זאת להתאים את עצמו לתדירות הטיסות הנמוכה יחסית כדי לטוס בטיסה ישירה באוגוסט, עדיין יצטרך לשלם 39% יותר ממחיר כרטיס של אייר אינדיה שכולל חניית ביניים — ולשלם 1,076 דולר.
הטיסות זולות - הזמנים ארוכים
מבחינת המחירים לחגי תשרי שיחולו עוד חצי שנה, עולה כי הפערים מצטמצמים משמעותית, אך אייר אינדיה עדיין שומרת על מקומה במחיר הנמוך ביותר, עם כרטיס טיסה בעלות 872 דולר, בעוד מחירי שאר החברות גבוהים מ–1,000 דולר. מי שיבחר לטוס בחברת אייר אינדיה עם חניית ביניים בהודו ישלם כ–350 דולר פחות מהמחיר שמציעה אל על בטיסה ישירה. החברה הירדנית רויאל ג׳ורדניאן לעומת זאת, יקרה רק ב–15% מאייר אינדיה, וגם עמה יש עצירת ביניים בעמאן, אם כי קצרה יותר. לכן המחירים המוזלים שמציעה החברה ההודית הופכים לפחות אטרקטיביים מכיוון שבחברות אחרות ניתן למצוא מחירים מעט יותר יקרים אך עם זמני המתנה והגעה טובים יותר. כך, בעוד בטיסה של אייר אינדיה זמני ההגעה לבנגקוק — הכוללים עצירות ביניים בהלוך ובחזור — מגיעים לכ–15–18 שעות, אצל שאר החברות זמני ההמתנה בעצירות הביניים אמנם קצרה יותר אך זמני הנסיעה כולה דומים. זאת מלבד רויאל ג'ורדניאן, שאמנם דורשת חניית ביניים, אך מסלול ההמשך שלה דומה בזמניו לאל על וארקיע שמציעות טיסות ישירות המקצרות משמעותית את זמני ההגעה לבנגקוק.
הכתבה פורסמה במקור ב-TheMarker
עוד כתבות שעשויות לעניין אותך:
רווקים? כנראה שאתם משלמים מאות שקלים מיותרים
למה הלונה פארק וסופרלנד סגורים לפני פסח?
פער בולט שלא ניתן להתעלם ממנו בתחרות על הטיסות לתאילנד בחגי תשרי הוא דווקא מול ארקיע, שיקרה רק ב–9% מהחברה ההודית אך מציעה טיסה ישירה. מי שיבחר בה ייאלץ להתאים את עצמו לתאריכים מוגבלים יותר ולמטוסים חכורים, אך יוכל לטוס ישירות לתאילנד בעלות נמוכה בהשוואה למתחרות.