ישראלים רבים בוחרים לטוס למזרח בחברות תעופה זרות שטסות מעל מדינות אויב על מנת לחסוך במחיר הכרטיס, אך לפעמים הטיסה יכולה להסתיים באירועים בלתי צפויים - בדיוק כמו שקרה לפני יומיים, כשמטוס טורקי של חברת "טורקיש איירליינס" ביצע נחיתת חירום בטהרן והנוסעים הישראלים נאלצו למצוא את עצמם בשטח מדינת אויב. עם זאת, הישראלים אינם מפחדים לטוס עם חברות זרות בשל המחיר האטרקטיבי שנובע הרבה פעמים מנתיב הטיסה הקצר יחסית. בדקנו מהן הסכנות בבחירת חברת תעופה זרה והאם הישראלים מוותרים על הביטחון לטובת המחיר?
"אין שום סכנה בטיסה עם חברות תעופה זרות, החשש הוא בטיסה מעל מדינות שלישראל אין מערכת יחסים דיפלומטית כמו איראן או סוריה", אומר אודי זוהר, מנהל רשות התעופה האזרחית לשעבר, "במצב של נחיתת חירום ישראלים יכולים למצוא את עצמם במדינת אויב ואין שליטה על איך הדברים יתגלגלו. נחיתת החירום בטהרן עברה בשלום, אבל בסיטואציה אחרת בה המטוס צריך להמריא וישנה תקלה ויהיו צריכים לפנות את הנוסעים לטרמינל, כל אחד יכול לדמיין לעצמו את ההמשך".
כאמור, רוב חברות התעופה הזרות שטסות מישראל אינן טסות בנתיבי טיסה "אסורים". "כל נוסע יכול לברר מהו הנתיב בו החברה טסה. למשל, חברת התעופה 'רויאל ג'ורדנייאן', שמפעילה טיסות רבות למזרח הרחוק שינתה את נתיב הטיסה שלה עבור הישראלים ולמעשה היא לא טסה מעל איראן, 'טורקיש איירליינס' עדיין לא שינו וכשלא קורה כלום הכול בסדר, השאלה מה יקרה אם לא הכול יהיה בסדר", הוא מדגיש.
"איראן היא מדינה מאוד גדולה שיושבת בטווח בין אירופה והמזרח הרחוק ולכן חברות תעופה רבות שרוצות לטוס בנתיב טיסה קצר ביותר טסות דרכה", הוא מסביר. "לפני שבע שנים הייתה נחיתת חירום נוספת באיראן והכל נגמר בשלום - אבל אם את שואלת אותי, אני הייתי מעדיף לא לטוס דרך איראן". מלבד החשש לנחות במדינת אויב, גם האיום הביטחוני של אירוע חבלני במטוס עומד בעינו, "כל מטוס שיוצא מישראל עובר את אותם סידורי אבטחה, הבעיה היא שפרוטוקול הבידוק הביטחוני שונה בין המדינות הזרות", הוא מדגיש.
15,000 ישראלים טסים דרך מדינות המפרץ
גם חברת flyeast, המתמחה בטיסות זרות למזרח הרחוק, מצאה דרך מקורית להטיס את נוסעיה בזול, באמצעות חברות התעופה שטסות מעל מדינות עוינות. החברה מספקת אוטובוס שיוצא מתל אביב לעמאן ומשם הנוסעים טסים בטיסה זרה למזרח. משדה התעופה בעמאן ממריאים הנוסעים עם חברות תעופה מהמפרץ הפרסי. "אנחנו מייצגים חברות תעופה של המפרץ הפרסי, כשלמעלה מ-15,000 ישראלים טסים דרך המפרץ בשנה ומספרים שזו חוויה מדהימה. מדובר במטוסים חדישים, אוכל טוב, טיסות נוחות למגוון יעדים בעולם שלא קיימים בנתב"ג, כמו טיסות ישירות לגואה ופוקט", אומר מנכ"ל flyeast, יריב פישר.
לדבריו, מעבר טרנזיט דרך מדינות המפרץ אינו מסוכן, "לפי האמנות הבינלאומיות, נוסעים שטסים בחברה זרה נמצאים תחת חסות חברת התעופה. היו לנו מספר מקרים של עיכובים בטיסה ולעולם הנוסעים לא חששו, להיפך, נהנו מהדיוטי פרי העשיר". היעדים המבוקשים ביותר לטיסות דרך החברה הם תאילנד, נפאל וסרילנקה. "גם החיסכון במחיר הוא משמעותי, מדובר בהוזלה של בין 20-30 אחוזים ואין ספק שזה משמעותי עבור הנוסעים".
8,000 נוסעים בחברות תעופה ערביות, חיסכון של 300 דולר
"הרבה ישראלים מעדיפים לטוס עם חברות ערביות, מדובר בעיקר בטיסות למזרח הרחוק ולרוב הם יהיו תרמילאים", אומר רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא. "הם מהווים כ-20% מתנועת הטסים למזרח שמגיעה בשנה ל-40,000 נוסעים.
נראה כי הצעירים שטסים לטיול הגדול מתמקדים בעיקר בעלות הכרטיס, "מבחינתם זה מאוד משמעותי, הם יכולים להרוויח עוד חודש בהודו", הוא אומר ומוסיף, מדובר בחיסכון של 20-30 אחוזים בעלות הכרטיס. הם יוכלו למצוא כרטיס בפחות מ-1,000 דולר בחברת תעופה ערבית ויחסכו בין 300-500 דולר לכרטיס". האם הישראלים יוותרו על חברות התעופה הזרות? "נושא הביטחון לא כל כך מטריד את הציבור הישראלי ומי שמזמין בהחלט חושב על חיסכון בעלויות", הוא מסכם.
כמה זה יעלה לכם?
באיסתא, כרטיס טיסה למומביי עם חברת התעופה "טורקיש איירליינס" ב-10/8 וחזרה ב-7/12/15 יעלה 949 דולר. עלות הכרטיס עם חברת התעופה "אל על" תעלה 1,478 דולר.
באיסתא, כרטיס טיסה לבנגקוק עם חברת התעופה "טורקיש איירליינס" ב-27/4 וחזרה ב25/5 יעלה 1,085 דולר. טיסה עם "רויאל ג'ורדנייאן" תעלה 1,139 ועם "אל על" תעלה 1,287 דולר. חשוב לציין שטיסה דרך החברות הזרות כוללת עצירות ביניים במהלך הטיסה, לעומת הטיסה עם "אל על" שהיא טיסה ישירה.
יריב פישר, מנכ"ל flyeast מוסיף: "טיסה להודו ב-flyeast עולה בין 670-690 דולר ולעומת זאת בנתב"ג היא תעלה בין 870-900 דולר. טיסה לתאילנד עולה אצלנו בין 880-920 דולר ובנתב"ג תגיע ל-1,000 דולר ומעלה".
"מרגישה יותר בטוחה כאשר מדברים איתי עברית"
נועה יחיאלי, שטסה לפני 3 שנים דרך flyeast ונאלצה לבלות לילה בקטאר לאחר שפספסה את טיסת הקונקשיין שלה, מספרת שלא פחדה לרגע, "טסנו עם קטאר איירוויז, זו אחת חברות התעופה הטובות בעולם ונהנו מכל רגע", היא מספרת. "עקב עיכוב בטיסה נחתנו בדוחה באיחור של 40 דקות ופספסנו את הטיסה לעמאן. בלי פחד ביקשנו מחברת התעופה להעביר לילה במלון עד הטיסה הבאה וזו הייתה חוויה מדהימה".
לדבריה, חברת התעופה דאגה לה ולחבריה, שלא חששו כלל לצאת מחוץ לשדה התעופה ולהיכנס לאמירות המוסלמית. "קיבלנו את אחד המלונות המפנקים, היינו שם 24 שעות בלבד אבל אפילו הספקנו לטייל בליווי מדריך תיירים וזה היה אחד מהימים הטובים בחיי", אומרת יחיאלי.
"טסתי שלוש פעמים לתאילנד עם flyeast וזה היה פשוט מעולה", אומר אורן, בן 41, שטס עם אשתו ושתי בנותיו לחופשה. "באחת הנסיעות אח שלי הצטרף אליי ושילם הרבה יותר, הטיסה שלי עלתה 900 דולר בתקופת החגים ושלו 1,800 דולר עם חברת התעופה 'אל על'. המחיר הזול והתנאים הטובים עושים את שלהם, לא חששתי לרגע, אין רגע אחד שבו הרגשתי עוינות, מדובר בחברות התעופה הטובות והמקצועניות בעולם ואפילו בביקורת הדרכונים היו מאוד נחמדים אלינו", הוא מדגיש.
"אני נוסעת לרוב עם "אל על" בגלל סידורי הביטחון", אומרת ק' בת 55 שטסה בקיץ האחרון לניו יורק ומתכננת לטוס בחודש הקרוב לחופשה באירופה. "אני מעדיפה לטוס עם חברות ישראליות כי אני סומכת על הבידוק הישראלי ואני מרגישה יותר בטוחה כאשר מדברים איתי בעברית", היא מוסיפה. ק' מצהירה שלא טסה מעולם עם חברות זרות ומעדיפה לפעמים לשלם קצת יותר בשביל תחושת הביטחון, "רק פעם אחת טסתי עם אמריקן איירליינס, אבל גם זה היה בחסות אל על".
ממשרד החוץ נמסר: "מטוסים ישראלים מנועים מלטוס למדינות מסוימות מסיבות ביטחוניות ובשל קשרי תעופה או קשרים דיפלומטים שאינם. מדינות כמו מרוקו או אינדונזיה, למשל, אינן מדינות אויב, אך אסור למטוסים ישראלים לטוס לשם. ישראלי שנקלע למדינה שאין לה יחסים דיפלומטיים עם ישראל יתקשה להשיג סיוע ישראלי ישיר במהלך שהותו באותה מדינה. יכולתה של ישראל לסייע תלויה ביחסים עם המדינה הנדונה".