היום (ב') אמורה וועדת הכלכלה בכנסת לדון בבקשת חברות התעופה לתקן את חוק טיבי - חוק שקובע פיצויים לנוסעים שטיסתם נדחתה או בוטלה. עקב המלחמה, חברות התעופה טוענות שהחוק גורם להן להפסדים גדולים, מרבית הפעמים בשנה האחרונה שלא באשמתן, ומבקשות להשהות אותו באופן גורף ורטרואקטיבי מתחילת מלחמת 'חרבות ברזל'. בנוסף, ישנה דרישה להגביל את הסכום שינתן למציאת כרטיס טיסה חלופי על טיסה שהתבטלה, בגלל יוקר הטיסות כרגע וגם לאשר להודיע על ביטול טיסה עד 3 ימים (במקום 14 ימים) לפני ההמראה מבלי לפצות על כך או לתת כרטיס טיסה חלופי. הכל בעקבות המצב הביטחוני הלא יציב.
> מה לעשות אם בוטלה לכם טיסה במלחמה?
> מצאו שיטה: כך חברות תעופה מתחמקות מלתת פיצויים
לא מעט חברות תעופה זרות אף מציינות שכרגע לא יחזרו לארץ עד שהתיקון לחוק לא יאושר, היות וזה הופך את החזרה שלהן לארץ ללא כלכלית. חברת ריינאייר למשל חשפה שבשנה האחרונה נאלצה לשלם כ-3.8 מיליון דולר פיצויים לנוסעים, לא מעט מהסכום בעקבות מציאת כרטיסי טיסה חלופיים יקרים.
יחד עם זאת, חשוב לציין שאישור תיקון החוק, אם יקרה, לא מחייב את חזרתן של החברות לישראל. במקביל, בתקופה האחרונה ישנם מגעים להפעלת טיסות לארה"ב של חברות תעופה ישראליות נוספות, שגם הן מחכות לראות אם ייכנס התיקון לחוק לתוקפו, כך שזה עשוי להקל עליהן להפעיל את הקו.
עו"ד אשר רוטבאום, מומחה לדיני תעופה, טוען שהבקשה של חברות התעופה לתקן את החוק היא טעות גם בימים אלה: "לעניות דעתי מדובר בניסיון ציני ובוטה של חברות התעופה הזרות לתפוס טרמפ על האירועים הביטחוניים הקשים אשר מתחוללים במדינת ישראל החל מיום 7.10.2023, דבר שיפגע בצורה קשה ביותר בציבור הנוסעים", טוען עו"ד רוטבאום. "כך למשל, לא ברור מדוע יש לתת פטור גורף לחברות התעופה ועוד באופן רטרואקטיבי מתשלום פיצויים. רק בשביל לסבר את האוזן, מדוע שחברת התעופה לא תפצה את נוסעיה במקרה שהטיסה בוטלה בטרם ההמראה כתוצאה מתקלה טכנית אשר התגלתה במטוס בזמן המלחמה? ברור שמטרת התיקון לחוק הוא לנסות לחסוך לחברות התעופה מיליוני דולרים על חשבון ציבור הנוסעים".
"אני מקווה שחברי הכנסת יעמדו בלחצים האיתנים האדירים מצד הלובי של חברות התעופה ויפעלו לטובת ציבור הנוסעים", הוסיף עו"ד רוטבאום.
מנגד, חשוב לזכור, שבימים בהם המצב הביטחוני בישראל אינו יציב וביטולי טיסות קורים בעיקר בגלל איומים ביטחוניים, התיקון לחוק יכול לתקן עוול לחברות תעופה זרות והן לחברות התעופה הישראליות שלא הפסיקו לטוס כל התקופה, ונאלצות לפצות נוסעים בלא מעט כסף בגלל מלחמה שלא הן אחראיות עליה ועל השלכותיה. מה גם, שהתיקון לחוק, על אף שיפגע בצרכנים שלא יקבלו פיצויים, יעזור להם מאוד כי יוכל לקדם את פתיחת השמיים מחדש, להגביר תחרות ולהוריד מחירי כרטיסים.