כשזה מגיע לתנאי ביטול חופשות, שוק התיירות הישראלי מקשה מאוד על הצרכן הישראלי. תנאי הביטול נוקשים והרבה פעמים מרגע ביצוע ההזמנה, קשה מאוד לבטל את החופשה המתוכננת מבלי לשלם קנס כספי ולפעמים אפילו את מלוא הסכום. אבל מה קורה כשהביטול מגיע מהצד שני?
כמנו רבים מהישראלים, משפחת הלפגוט החליטה להעביר את חג הסוכות בחופשה בצימר, יחד עם משפחה נוספת. אחרי חיפוש מתמשך נמצא הצימר הנבחר. זית חלב ודבש במושב חזון שבגליל העליון. "לנו יש שני ילדים ולזוג השני יש שלושה, בנוסף זה גם יום ההולדת שלי בעלי, אז החלטנו לבלות מחוץ לבית", מספרת נועה, עובדת במאקו שחוותה את אי המחוייבות של הצימר כלפי המתארח על בשרה, "מכיוון שמדובר בחג לא היה פשוט למצוא אבל לבסוף סגרנו. מצאנו צימר שאהבנו בו את העיצוב, יש בריכה משותפת, וגם המחיר היה סביר – 700 שקל ללילה, פלוס תוספת של מאה שקלים לכל ילד. סגרנו את ההזמנה מול מיכאל, אחד מבעלי הצימר, ונתנו את כרטיס האשראי שלנו לביטחון לבקשתו".
אבל במוצאי שבת, שבועיים לפני החופשה המיוחלת, משפחת הלפגוט קיבלה שיחה לא נעימה בכלל. "יותר משבוע אחרי שביצענו את ההזמנה, פתאום מצלצל אלינו הבן של מיכאל, ואומר שהיה בלאגן בהזמנה" אומר צביקה הלפגוט, "הוא אמר שבזמן שהאבא סגר איתנו, הוא סגר עם קבוצה נוספת, שביקשו את כל ארבע היחידות במתחם. ברור שביטלו אותנו, כי אנחנו הזמנו רק שתי יחידות. על פניו יותר משתלם לבטל אותנו, אבל אנחנו נשארו בפני שוקת שבורה. לא ניתנה לנו שום אופציה אחרת, מאחר ואנחנו ממש בסמוך לחג".
"בעל הצימר לא סייע במציאת צימר חלופי"
וכך, בערב ראש השנה, מצאה עצמה נועה מחפשת באתרים אחר תחלופה הולמת. "במקום לעשות סידורים, התחלתי לחפש מקום אחר", היא מספרת, "מאחר ואנחנו כבר ממש בתוך תקופת החגים, זה לא היה פשוט למצוא אלטרנטיבה. עשיתי עשרות טלפונים, עד שמצאתי מקום פנוי. הוא רחוק יותר ויקר יותר, אבל לא נותרה לנו ברירה אחרת".
צביקה מספר שבעל הצימר לא עשה מאומה כדי לסייע או להציע פתרון תחלופי. "בשיחה הוא התנצל ואמר שהוא לא יעזוב אותנו, ויסייע במציאת צימר חלופי", הוא מספר, "אבל זה לא קרה. זה מקומם, מאחר ואם הביטול היה מצדנו הייתי מחוייב בדמי ביטול והייתי מצפה שהדרישה הזאת תהיה הדדית. אתה נותן לצימרים התחייבות שלך, מה התחייבות שלהם כלפי? על הזמן שלי? מי אחראי על הנזק? ואפילו סגרתם במקביל, למה אתה מבטל דווקא אותי? איפה הזכויות שלי בכל הדבר הזה?"
המועצה לצרכנות: "צריך לסכם הכל מראש ובכתב ולא להשאיר קצוות פתוחים"
מהמועצה לצרכנות נמסר: "אכן מדובר בהפרת חוזה. למשפחה המדוברת יש זכות מלאה לתבוע פיצוי על עוגמת נפש. היא דיברה, שילמה, הזמינה, וגם אם לא קיבלה חוזה חתום, עצם שיחת הביטול, מוכיחה שהייתה הזמנה שאושרה. אנחנו ממליצים לסגור את כל הפינות מראש ולא להשאיר קצוות פתוחים. צריך לסכם מה הם תנאי הביטול ההדדים. ממש לתעד בכתב כל דבר. כל ההבטחות המיוחדות שקיבלתם, את החדר הספציפי שהזמנתם, לתעד את החדר כמו שהוא נראה בפרסום ובמציאות. כשזה מילה מול מילה קשה יותר להוכיח, כשהכל מתועד אין מקום לטעויות".
תגובת בעל הצימר: "הם סגרו איתנו 4 ימים לפני מועד ביטול, שאכן היה במוצאי שבת. ביטלנו אותם כי הם האחרונים שסגרו מבין שתי הקבוצות. הוצעו להם 3 חלופות, שני מתחמים של צימרים עם שתי בקתות, או לקחת בקתה אצלי ובקתה אצל השכן. הם לא רצו אף אחת מהאופציות האלה. בנוסף, הצענו להם לילה חינם כפיצוי על עוגמת הנפש. יש לנו מוניטין חיובי מאוד ולקוחות שחוזרים פעם אחר פעם. מדובר במקרה בודד שמקורו בטעות אנוש. ואנו מצרים על כך".