אגרות שונות המוטלות על הנוסע הישראלי לחו"ל גבוהות יותר באופן משמעותי מאגרות מקבילות הנגבות בשדות תעופה בינלאומיים אחרים בעולם - כך עולה מבדיקת "גלובס". מהבדיקה מתברר כי לא רק דלק מייקר את כרטיסי הטיסה, אלא גם האגרות השונות המוטלות על הנוסע הישראלי מייקרות את הכרטיסים.
כך למשל, מתברר כי אגרת נוסע יוצא לחו"ל מטרמינל 3 בנתב"ג - הנגבית כחלק ממחיר כרטיס הטיסה ומועברת לרשות שדות התעופה על-ידי חברות התעופה - עומדת נכון להיום על 25.1 דולר.
הבוקר (ב') פרסמה רשות שדות התעופה כי תוזיל אגרה זו החל מינואר 2013 ל-24.07 דולר. כמו כן, הרשות הודיעה כי תוזיל גם את אגרת הנוסע היוצא מטרמינל 1 מ-11.57 דולר כיום ל-11.09 דולר ב-2013.
מהבדיקה עולה כי למרות ההוזלה הצפויה, עדיין מדובר בתעריף גבוהה לעומת אגרת נוסע יוצא בשדות תעופה אחרים בעולם בסדר גודל דומה פחות או יותר לנתב"ג.
כך למשל, אגרת נוסע יוצא בשדה התעופה של דבלין עומדת על 12 דולר, הלסינקי - 14 דולר, וורשה - 17 דולר, רומא - 19 דולר וג'נבה - 21 דולר, לעומת כאמור 25 דולר נכון להיום מטרמינל 3 בנתב"ג. מאידך, הית'רו, שדה התעופה של לונדון, בו עוברים מדי שנה 69 מיליון נוסעים, גובה 37 דולר אגרת נוסע יוצא - תעריף הנחשב לגבוה בעולם.
אגרת נוסע נכנס? רק בארץ
גורמים בענף התעופה טוענים כי בנוסף לאגרת נוסע יוצא, חברות התעופה נדרשות להעביר לרשות שדות התעופה שתי אגרות נוספות: "אגרת נוסע נכנס" בגובה של 4.96 דולר לנוסע; ו"אגרת סבלות" בגובה של 5.05 דולר לכל נוסע יוצא/נכנס, תעריף שאגב מזנק ל-8.09 דולר אם הנוסע יצא/נכנס בין השעות 4 לפנות בוקר ועד 8 בבוקר.
לטענת הגורמים, הזועמים על גובה האגרות, בשדות תעופה רבים בעולם לא קיימת בכלל אגרת נוסע נכנס. עוד לטענתם, בניגוד ל"אגרת נוסע יוצא", רשות שדות התעופה לא מחייבת את חברות התעופה לגבות את שתי האגרות האחרות ("אגרת נוסע נכנס" ו"אגרת סבלות") ישירות מהנוסעים.
"לרשות שדות התעופה לא אכפת מאיפה חברות התעופה יגבו את האגרות האלה, אך הן על-פי רוב מגולגלות בצורה כזו או אחרת על הנוסע, ולפיכך מייקרות את כרטיס הטיסה".
בענף התעופה מעריכים כי מרכיב האגרות השונות מהווה כ-15אחוז ממחיר כרטיס הטיסה הכולל.
>> החופשה שתחזרו ממנה רזים יותר