תנופת התיירות בישראל מושכת חברות ויזמי תיירות מהעולם, ומייצרת שפע הזדמנויות עסקיות. אחת החברות שרוצה לרכוב על הגל היא רשת ההוסטלים הגרמנית a&o Hotels and Hostels שאישרה כי היא מקיימת מגעים לגבי כמה נכסים בתל אביב ובאילת, ובהמשך תפנה גם לירושלים. ל–TheMarker נודע כי אחד הנכסים שלגביהם מתקיים משא ומתן בתל אביב ממוקם בדרום העיר, ונמצא בבבעלות פרטית. מדובר במבנה של כ–5,000 מ"ר, ובכוונת החברה להפעיל בו כ–600 מיטות. במקביל, באילת מתקדמים מגעים מול הבעלים של נכס שימש בעבר בית מלון. החברה בוחנת אפשרויות לרכישה או להשכרה ארוכת טווח של 15–25 שנה.
הכתבה פורסמה במקור ב-TheMarker
עוד כתבות שעשויות לעניין אותך:
10 גרפים שינצחו לכם את הבחירות
9 טיפים לרכישת תחפושות באינטרנט
"ישראל היא שוק מרגש בתעשייה, ואנחנו מגלים בה עניין", אמר ל–TheMarker מייסד ומנכ"ל a&o, אוליבר וינטר. לדבריו, "אנחנו מתמחים בעיקר בעבודה עם קבוצות מטיילים, צעירים ומשפחות, אבל באחרונה אנחנו ממצבים את עצמנו גם כאלטרנטיבה לאנשי עסקים ונוסעים בודדים - שמחפשים חדרים מעוצבים אך פשוטים. ישראל היא בהחלט יעד מאוד עניין עבורנו".
בהתאם למודל הקיים שלה, רשת הלואו־קוסט - שמציעה חדרים באמסטרדם, ברלין, קופנהגן ועוד, תחת הסיסמה "everyone can travel" - מעוניינת בנכסים שיאפשרו לה להציע לפחות 500 מיטות (כ–150 חדרים) בכל אתר. הרשת נוהגת למקם את סניפיה סמוך למוקדי תחבורה ציבורית מרכזיים, אך דווקא לא במרכז הערים אלא בטבעת השנייה - במטרה להבטיח מחירים נמוכים לצד גישה קלה יחסית לאטרקציות. לדברי גורמים הפועלים מול החברה בישראל, נראה שבתל אביב החברה מחפשת נכסים גדולים במיוחד, עם אפשרות לכ-500 חדרים, בשכונות הזולות והתוססות יותר של דרום העיר.
כניסת a&o לישראל מצטרפת לכניסת רשת המלונות הבינלאומית מיינינגר (Meininger) לארץ. בנובמבר נודע כי החברה, שמפעילה כיום 26 בתי מלון בערים באירופה, מחפשת נכס לפתיחת מלון ראשון בישראל, שיתאים להפעלת מלון והוסטל במבנה אחד. יו"ר מיינינגר, נאבנט באלי, אמר ל–TheMarker כי החיפוש מתמקד בתל אביב ובירושלים, וכי הם מחפשים נכס שיוכל לספק 200 חדרים עם כ–600 מיטות.
גם התיירים מתלוננים על יוקר המחיה
העניין שהרשת הגרמנית מגלה בישראל מגיע בתגובה לגידול בכניסות התיירים בשנתיים האחרונות, ובפרט מאירופה. ב–2018 חגג משרד התיירות את כניסת התייר ה–4 מיליון לישראל, והשנה הסתיימה בגידול של 42% במספר כניסות התיירים בהשוואה ל–2016. המגמה מיוחסת למדיניות השמים הפתוחים ולהגדלת נפח הפעילות של חברות הלואו־קוסט, במיוחד בשדה התעופה הדרומי - שמציע תעריפי טיסה זולים במיוחד בזכות מענקים של משרד התיירות לחברות התעופה בחודשי החורף.
אלא שהתיירים מתלוננים על העלות הגבוהה של השהייה בישראל ועל העדר אפשרויות לינה במחירים עממיים בערים הגדולות - צורך ש–a&o שואפת לספק. כיום החברה משכירה באירופה מיטות בחדרים משותפים החל ממחיר של 12 יורו ללילה, ותנסה לשמור על רמת תמחור דומה גם בישראל, לצד מגוון חדרים שיתאימו למשפחות עם ילדים ולאנשי עסקים.
באירופה a&o מפעילה 34 בניינים ב–21 ערים בשש מדינות: גרמניה, אוסטריה, הולנד, צ'כיה, דנמרק ואיטליה, עם כ–24 אלף מיטות בסך הכל; ורושמת יותר מ–4 מיליון הזמנות בשנה. קרן ההשקעות האמריקאית TPG רכשה בינואר 2017 נתח בחברה, והמימון איפשר ל–a&o לצאת במהלכים לארגון מחדש, הגדלת מקורות צמיחה וביצוע עסקות חדשות. באחרונה עברה החברה תהליך מיתוג מחדש ועידכנה את השפה העיצובית שלה, לצד הרחבת מגוון המוצרים שהיא מציעה. במסגרת תהליך ההתחדשות הוחלט בחברה גם להרחיב את מוקדי הפעילות לערים שבהן התיירות נתונה בצמיחה מהירה. בעקבות זאת, הרשת צפוייה לפתוח בקיץ הקרוב הוסטלים חדשים בוורשה ובבודפשט, וישראל, יוון ופורטוגל מסתמנות כיעדיה הבאים.
לדברי מקורב לפעילות החברה בישראל, השינוי התדמיתי בשנים האחרונות - במיוחד במיתוג של תל אביב כעיר אטרקטיבית לצעירים, לצד הטבות ומענקים של משרד התיירות - מעוררים עניין בישראל. במקביל, גם הציפיות לאירוח האירוויזיון במאי הקרוב מושכות תשומת לב מצד התקשורת וחברות התיירות הבינלאומית - ועוזרות לפוגג את הדאגות לגבי המצב הביטחוני. לכך מתווספים מדיניות השמים הפתוחים, שהולידה גיוון בטיסות המוצעות וגידול במספר חברות התעופה האירופיות המפעילות קווים לישראל, והמענקים שמחלק משרד התיירות למלונאים, שב–2018 הסתכמו ב–145 מיליון שקל, עבור הקמה של כ–3,800 חדרים חדשים.
השלב הבא בתל אביב: הסבת מבני משרדים למלונות עממיים
ביום רביעי יקיים משרד התיירות כנס לבעלי נכסים ויזמי נדל"ן ותיירות, שיעסוק בהסבת מבני משרדים ותעסוקה לבתי מלון במחירים עממיים. המשרד יחל להציע מענקים של 10% מעלויות הבנייה של היזמים, בתקצוב של 25 מיליון שקל.
תנופת בניית המשרדים באזור עזריאלי ועל גבול רמת גן בעשור האחרון, הפכה בנייני משרדים רבים בקרבת החוף למיושנים ומוזנחים, ובמשרד התיירות מעוניינים להתאים אותם לסיווג כמלונות - במטרה לספק מענה לריבוי התיירים בעיר.
כיום תיירים רבים נאלצים לשלם מחירים גבוהים בבתי המלון בשל ההיצע הדל של מלונאות עממית, או פונים לדירות Airbnb - שנוגסת בשוק הדירות להשכרה ארוכת טווח ומעלה את מחירי השכירות בעיר.
בכנס ינסו מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, לצד מהנדס עיריית תל אביב היוצא, עודד גבולי, לעניין יזמים ומשקיעים, להציג את ההליכים הכרוכים בשינוי ייעוד המבנים, ולספק כלים לבחינת הכדאיות הכלכלית של פרויקטים מלונאיים בנכסים קיימים בעיר.