תיירות החלל נשמעת לחלקנו כמו מדע בדיוני עתידי, אבל היא מתרחשת כאן ועכשיו. ייתכן שהדור הבא כבר לא ייסע ליוון לטיולשל לפני הצבא אלא ייתן קפיצה למאדים, אבל גם כיום מסתבר שאפשר להעיף מבט על היקום מלמעלה.
מנכ"ל ומייסד zero2infinity, חוסה מריאנו לופז אורדיאלס, הגיע לביקור בישראל, ויחד עם מנכ"ל החברה הגיאוגרפית, רענן בן-בסט, הכריז היום (ג') על שיתוף-פעולה ראשון בישראל בתחום תיירות החלל.
"הצפי הוא שעד 2022 יגלגל ענף תיירות החלל מיליארד דולר. אני מעריך שזה שמרני, ובפועל זה יהיה הרבה יותר", אמר אורדיאלס במסיבת עיתונאים.
בתיירות החלל משקיעים היום אנשי עסקים שעשו דבר או שניים בחייהם, בהם מייסד אמזון, ג'ף בזוס, והשייח מנסור אל ניהאן מאבו דאבי (בעלי קבוצת הכדורגל מנצס'טר סיטי), שהשקיע 280 מיליון דולר בחברת וירג'ין גלקטיק.
חוויית הטיסה לחלל בבלון פורח תעלה לכל נוסע 110 אלף אירו - כסף קטן במונחי טיולי חלל. לשם ההמחשה, תחנת החלל הרוסית מציעה טיול במעבורת חלל ב-30 מיליון דולר, כולל הכשרה של כמה חודשים וטיסה מסביב לירח (קיימת רשימת המתנה לשנתיים הקרובות).
מוצר אחר מציע טיול חללי במטוס בואינג 737 הטס כפרבולה ומעניק ליושבים בו את תחושת הריחוף של האסטרונאוטים.
"כל חברה מביאה יתרון אחר, ואין לי ספק שתיירות חלל היא הדבר החם הבא", אומר אורדיאלס. "היתרון שאנחנו מביאים עם הבלון הוא לא רק המחיר, אלא גם שהייה ממושכת יחסית, שמאפשרת הנאה אדירה מהנוף עוצר הנשימה של קו האופק והזריחה".
הרעיון של נסיעה לחלל עם בלון פורח יושם כבר לפני שנים במדינות שונות בעולם, לא בידי אסטרונאוטים אלא בידי מדענים משוגעים לדבר. כעת מנגישים את החוויה הזו לציבור, למי שכאמור מוכן להיפרד מ-110 אלף יורו ולשהות שעתיים נטו בקפסולה מרחפת מעל כדור הארץ בגובה של 36 ק"מ (כפול מגובה של מטוס קונקורד).
איך זה עובד?
במאי 2014 תצאנה הטיסות הראשונות מקורדובה שבספרד. המחיר כולל טיסה ולינה בבית-מלון. אחרי יומיים של מנוחה מועברים הנוסעים בשעת הזריחה למתחם ההמראה.
מעגל הטיסה מתחיל עם ניפוח הבלון באמצעות הליום. הנוסעים יושבים בקפסולה סגורה בה הם נושמים רגיל ללא צורך בחליפת חלל מיוחד, בה גם מוגשת להם ארוחה (לא מנת חלל אלא סעודת טאפאסים או כל בקשה אחרת שירצו). בשלב ראשון, כל קפסולה תכיל 4 מקומות לנוסעים ושניים נוספים לטייסים (שאחד מהם משמש כמדריך).
משך הטיסה כולל המראה ונחיתה הוא 5 שעות. הנחיתה מתרחשת כשהקפסולה נפרדת מהבלון ונוחתת בקרקע עם מצנח ענק. הנחיתה לא מתרחשת במקום שבו המריאה הקפסולה, ולשם כך בוחנת החברה מתחמים מתאימים בעולם. לכשתיושם הטיסה הזו מישראל, ייתכן כי זה יקרה באזור ים המלח.
הצפי בשלב ראשון הוא להפעיל שתי טיסות שבועיות, ובשלב מאוחר יותר להגדיל את מספר הנוסעים בקפסולה ל-8.
ומי יבטח את הנוסעים? "אנחנו לא נכנסים ויוצאים מהאטמוספרה כמו מעבורת חלל במהירות, אלא אנחנו מרחפים. למעשה, מבחינת חברת ביטוח, טיול כזה דומה לטיול לאוורסט", אומרים בחברה.