אם אתם מכירים חיילים משוחררים, כנראה שהבחנתם בעובדה שרבים מהם ארזו ממש לאחרונה תיקי-ענק ויצאו ל"טיול הגדול של אחרי הצבא". התקופה שבין אוקטובר לדצמבר ידועה כעונת התרמילאות, הן בשל מחזורי השחרור הגדולים והן בשל תנאי מזג האוויר הנוחים ביעדים המבוקשים ביותר.
כ-40,000 תרמילאים יצאו בתקופה הקרובה למזרח הרחוק, אוסטרליה, דרום ומרכז אמריקה, וכשני שלישים מהם יטוסו למזרח הרחוק. לפי נתוני חברת הנסיעות איסתא, כשליש מהצעירים יטוסו למזרח מירדן בחברות תעופה ערביות.
למה עדיף לנסוע עם חברה ערבית? היות והחברות הערביות מורשות לטוס מעל אדמת מדינות שלחברות הישראליות אסור לטוס מעליהן- במקרה הטוב בגלל שאין להן יחסים דיפלומטיים איתנו, ובמקרה הרע משום שהן מוגדרות כמדינות אויב – מסלול הנסיעה שלהן קצר יותר, משך הטיסה ארוך פחות והמחיר יורד בהתאמה.
כך, למשל, טיסה לתאילנד ב"רויאל ג'ורדנייאן" תעלה כ-950 דולר, לעומת טיסה מקבילה של אל-על, שתעלה כ-1299 דולר. אין מה לדאוג לחברת התעופה הלאומית - אל על עדיין שולטת בתחום הטיסות למזרח, וכ-60% מהישראלים (שאינם בהכרח תרמילאים) טסים למזרח באמצעותה.
לפי הנתונים של איסתא, "רויאל ג'ורדנייאן" היא החברה הערבית המובילה אצל תרמילאי המזרח, ואחריה מופיעות גם "קטאר איירוויס" עם עצירה בדוחה שבקטאר ו"איתיחאד" שחולפת באמיריות. בעבר טסו ישראלים גם עם "אימירייט איירליינס" דרך דובאי, אבל מאז פרשת החיסול פסקה תנועת התרמילאים בחברה.
האם זה מסוכן? משרד החוץ לא ממליץ על טיסה באמצעות חברה ערבית, והוא מציין זאת באזהרות המסע שהוא מפרסם בהתאם להמלצות המטה ללוחמה בטרור. "הסיכון בטיסה דרך חברה ערבית טמון בטיסה בשמי מדינות אויב", מסבירים במשרד החוץ, "שכן במקרה של נחיתת אונס אפשרויות הסיוע הישראלי בחילוץ נמוכות עד אפסיות". עם זאת, במשרד מבהירים שאין ביכולתם למנוע את התופעה.