רשות שדות התעופה והנהלת נתב"ג נוקטות בצעדים נוספים במאבקן נגד נהגי המוניות הלא מורשות שפוגעים בנוסעים ובסדר הציבורי. בשנת 2024 בלבד, הוצאו למעלה מ-30 צווי הרחקה מנהליים ושיפוטיים, המונעים מנהגים בלתי מוסדרים להיכנס לשטח נמל התעופה. בנוסף, הוטלו יותר מ-2,500 דוחות בסכום כולל של כ-1.2 מיליון ש"ח על נהגי מוניות "חאפרים" שפעלו בניגוד לחוק. כיום עומדות על הפרק 6 בקשות נוספות להוצאת צווי הרחקה, במטרה להרחיק נהגים נוספים המפרים את הסדר.

המדינה, כך נטען ברשות שדות התעופה, לא יכולה להרשות את המשך פעילותן של המוניות הלא מוסדרות, שכן מדובר בתופעה שפוגעת לא רק בנוסעים, אלא גם בתדמיתה של מדינת ישראל בגלל אירועים שהתרחשו מול תיירים. ברשות מציינים כי המאבק נעשה בשיתוף פעולה עם כל גורמי האכיפה, כשתופעה זו, שכוללת נהגים שאינם פועלים במסגרת חברת "גט" המוסדרת, פוגעת קשות בנוסעים. נהגים לא מורשים משדלים נוסעים תמימים, לעיתים במחירים מופקעים, ולעיתים אף נוקטים באלימות מילולית ואף פיזית כלפי פקחים. הם מפרים את הסדר הציבורי, חונים במקומות אסורים, וכל זאת מבלי שניתן פיקוח אפקטיבי. המקרים בהם נוסעים נדרשים לשלם מחירים מופרזים עבור נסיעות קצרות מנתב"ג מתרחשים במיוחד בשעות הלילה המאוחרות ובסופי שבוע.

נהגי מוניות (צילום: עופר חן)
ברשות שדות התעופה נלחמים בנהגים החאפרים | צילום: עופר חן

בשנים האחרונות ננקטו מספר צעדים במטרה להילחם בנהגי המוניות הלא מורשות. אחת מהן היא הבחירה ב"גט" כחברת המוניות המוסדרת בנתב"ג, וכעת כל נהג חייב להירשם מראש, לעמוד בהוראות החברה ולגבות תשלום בהתאם לתעריפים החוקיים. אך למרות זאת, נהגים רבים, כולל אלה של גט, בוחרים להפר את הכללים: בדצמבר האחרון סיפרה נוסעת בשם מור ל-mako כי היא וחבריה נתקלו בדרישה של 250 שקלים לנסיעה במונית מוסדרת מנתב"ג לראשון לציון, זאת לאחר שבדרך לשער 23 נהגי מוניות חאפרים דרשו מהם 200 שקלים. לאחר שהתעקשו על הפעלת המונה, אחד הנהגים אף ניסה לשדל אותם להסכים למחיר גבוה יותר. "זה לא הגיוני," אמרה מור, "כשהיו לנו אפשרויות רבות לבחור מונית בסכום הרבה יותר הוגן". בסופו של דבר הם בחרו להשתמש במוניות 'הדר', אשר דרשו מהם 160 שקלים בלבד.

מקרה זה מצטרף לסדרה של מקרים נוספים בהם הנוסעים, בעיקר בשעות מאוחרות, נתקלים במחירים מופקעים ובנהגים שמסרבים להפעיל את המונה, מה שגורם לחוסר אמון גם במערכת המוסדרת. כחלק ממדיניותה החדשה, רשות שדות התעופה קוראת לציבור הנוסעים להיעזר אך ורק במוניות המוסדרות הפועלות בהתאם לכללים, ולדווח על כל מקרה חריג.