אחרי הפסקת האש היום, חברות בין-לאומיות ראשונות מודיעות על החזרה שלהם לישראל.

בתוך כך, חברת Wizz Air מודיעה על החזרת פעילותה בישראל בהדרגה. החל מ-20 לדצמבר יופעל הקו מתל אביב ללרנקה, במסגרת של 4 טיסות בשבוע. במסגרת החזרת הקו ללרנקה, מציעה החברה מבצע – 1000 כרטיסי הטיסה הראשונים בעלות של 50 יורו (192 שקל) לכיוון.

החברה תספק עדכונים, ככל שיהיו, לגבי שאר הקווים, שעתידים לחזור ב-15 בינואר.

> אלה כל חברות התעופה שעדיין לא חזרו לארץ

מוקדם יותר היום הודיע חברת אזרבייג'ן איירליינס על חזרתה לישראל בתאריך 30.11, התאריך בו היתה אמורה לחזור בכל מקרה, אך כעת זה באמת יקרה.

גם חברת אגיאן הייונית הודיעה על חזרה ב-10.12 ותפעיל טיסות לאתונה וללרנקה.

נתב"ג אוגוסט 2024 (צילום: גילי כהן-לב, פלאש 90)
ניצנים ראשונים של חזרה לשיגרה | צילום: גילי כהן-לב, פלאש 90

ומה לגבי שאר החברות? ככל הנראה שבימים הקרובים, ככל שהשקט יישמר, נשמע על עוד חברות תעופה שיחלו לנחות בארץ. יחד עם זאת, יש עדיין לא מעט מכשולים עד שכל החברות הגדולות יגיעו לנתב"ג:

  1. שקט לאורך זמן: הפסקת האש נכנסה לתוקפה רק הבוקר ויש לא מעט חברות תעופה שיירצו לחכות ולראות שיש יציבות לאורך זמן לפני שיחזרו לנחות בארץ, הרבה בגלל הצוותים שמפחידים להגיע לכאן.
  2. מחיר הביטוח: מי שעוד ירצו לראות שהשקט הביטחוני נשמר אלה חברות הביטוח של הטיסות שהעלו מאוד את המחיר שלהן לטיסות לישראל. ברגע שהן יורידו מחירים, או שהמדינה תעזור בסבסודן, יותר חברות ירגישו בנוח לחזור לארץ.
  3. חוק טיבי: בשבוע שעבר התקיים דיון על השהיית חוק טיבי לתקופה זו, וגם רטרואקטיבית מתחילת המלחמה. אם ההשהייה תכנס לתוקפה זה יעודד חברות לחזור לארץ. החוק אומר שיש לפצות נוסעים על ביטולי טיסות, מה שגרם ללא מעט חברות לשלם פיצויי ענק לנוסעים מישראל בגלל המצב הלא יציב. מצד אחד השהיית החוק תעודד חברות לחזור, מצד שני היא תשאיר את הנוסעים חשופים לביטולים ודחיות רבות בהמשך.
  4. טרמינל 1: נכון לעכשיו טרמינל 1 צפוי להישאר סגור לטיסות בין-לאומיות עד חודש מרץ 2025. הדבר מוביל לכך שחברות לואו קוסט, בראשן ריינאייר, לא רוצות לחזור לארץ, כי עלות התפעול בטרמינל 3 לא כדאית להם. בריינאייר טענו לא פעם שפתיחת טרמינל 1 תעודד אל החזרה שלה לישראל.
  5. שתגיע העונה: היות ולא מעט חברות תעופה כבר דחו את החזרה שלהן עד לאפריל 2025 (תחיל עונת התיירות) וכבר שיבצו טיסות ומטוסים ליעדים אחרים, סביר שלא מעט מהן ישמרו על לוח טיסות זה, גם אם יהיה כאן שקט הרבה זמן, כדי לא לפגוע בלוח הטיסות שכבר נקבע וכדי לחזור לארץ כשהביקוש לטיסות גבוה יותר.

"ההסכם לסיום המלחמה בצפון הוא בהחלט צעד משמעותי שיכול להוביל לחזרת חברות התעופה הזרות לישראל, אך חשוב להבין שזהו תהליך מורכב שייקח זמן ויתבצע בהדרגה", מסכם סימן עובדיה, מנכ"ל קרוז תור. "חברות התעופה הזרות, שבמהלך הלחימה נאלצו לשנות לוחות זמנים ולהעביר מטוסים ליעדים אחרים, יידרשו כעת להתאים מחדש את התכניות שלהן, פעולה שמחייבת זמן ותכנון לוגיסטי. למרות התקווה לחזרת הפעילות המלאה, לא נראה שהדבר יקרה מיד עם סיום הלחימה, אלא באופן הדרגתי ומתוך בחינה זהירה של המצב בשטח ושל הביקוש מצד הנוסעים".

אפרים פורטיס, מנכ"ל אופן סקיי, אמר: "אני מייצג חברות בינלאומיות רבות, ומשוחח עם חברות כמו לופטהנזה ואחרות. הן טוענות שאם חוק טיבי יבוטל, הן יהיו הראשונות להחזיר טיסות לישראל. לדוגמה, לוט, שהפעילה בין 28 ל-32 טיסות שבועיות, הפסיקה את פעילותה בעקבות תביעות רבות תחת חוק זה. הן הצהירו שברגע שהמצב יירגע, הן יחזרו לפעילות מלאה. אייר אינדיה מתמקדת בביטחון ובשקט. הן אמרו שהן יחזרו לפעול בישראל מהר יותר ממה שמצופה, ברגע שהמצב יירגע. מבחינתי, צריך להשקיע בבונוסים לחברות תעופה שממשיכות לטוס לכאן, וזה יגרום לכך שהטיסות יהיו מלאות."