האטרקטיביות של ישראל עבור תיירים ממשיכה לרדת: דו"ח התיירות של הפורום הכלכלי העולמי, The Travel & Tourism Competitiveness Index, שבוחן מדי שנתיים את התחרותיות בענף התיירות בעולם, דירג את ישראל במקום 72 בלבד מתוך 141 מדינות שדורגו. בהשוואה לנתוני הדו"ח הקודם מדובר בצניחה משמעותית - שכן ב–2013 דורגה ישראל במקום 53; ב-2011 במקום 46; ואילו ב-2009 במקום 36.
המדינה שדורגה במקום הראשון במדד התחרותיות והאטרקטיביות לתייר היא ספרד ואחריה צרפת וגרמניה. בין המדינות שעקפו את ישראל ניתן למצוא את טורקיה (44), בחריין (60), סלובניה (39), יוון (31), פולין (47), והונגריה (41).
גם בדירוג אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה יורדת ישראל בדירוג לעומת מצבה לפני שנתיים (אז דורגה במקום השלישי), ונמצאת במקום השביעי מתוך 16 המדינות הנכללות באזור זה - כשעוקפות אותה מדינות כמו קטאר, מרוקו ועומאן. זאת, בעוד שהיא מצליחה לגבור בדירוג על ירדן, מצרים, איראן, אלג'יריה וכוויית.
הפורום בחן שורה של פרמטרים, שלפיהם נקבע הדירוג הסופי העולמי, בהם רמת המחירים, מצב הביטחון, הבריאות, תשתיות התעופה והתחבורה הציבורית.
לפי הדו"ח, הקטגוריה שבה לישראל יש את הבעיה החמורה ביותר היא התחרותיות המוצעת לתייר ברמת המחירים, שבה היא מדורגת במקום 136 מתוך 141 מדינות (ישראל מדורגת במקום השישי בעולם ביוקר המחירים), בדומה לדו"ח הקודם של הפורום שבו דורגה במקום 133. מדד זה משקלל פרמטרים כמו כוח קנייה של התיירים (שנמצא במקום 126), מחירי הדלק ויוקר בתי המלון.
אמנם מיקומה של ישראל בקטגוריית יוקר בתי המלון עלה לעומת 2013, בהשוואה למדינות אחרות, ממקום 98 למקום 84, אך המחיר הממוצע לחדר עלה מ-184 דולר ל-200 דולר - כך שעבור תיירים שהיו בישראל בעבר, וגם אלו שלא, נושא המחיר מהווה שיקול מרכזי בהחלטה האם להגיע או לא.
הכישלון של ישראל
"הנקודה המרכזית בדו"ח מתייחסת לתמחור של ישראל בעולם - זה הכישלון של ישראל במשך מספר ממשלות. ב–2012 הוקמה ועדה לבחינת הוזלת הנופש בראשות נועז בר ניר (מנכ"ל משרד התיירות דאז; ר"ר), שבחנה את הנושא. המלצותיה אומצו על ידי הממשלה, אך לא נעשה דבר. הפכנו למדינת תיירות לעשירים. איבדנו את מעמדנו בעולם כמדינה שמושכת תיירים", אמר יוסי פישר, מומחה בתחום התיירות.
בקטגוריית התחבורה הציבורית, שבה משתמשים רבים מהתיירים העצמאיים שמגיעים לישראל, נרשמה ירידה משמעותית בדירוג ביחס למדינות אחרות, ממקום 67 ל-92. בעיה נוספת לתיירות בישראל שעולה מהדו"ח היא חוסר הרצון להמליץ להאריך את השהייה בישראל - בקטגוריה זו ישראל ממוקמת במקום 126, ירידה מלפני שנתיים אז דורגה במקום 93, כשפקיסטאן, אוגנדה, ירדן ואיראן עוקפות אותה.
"בגלל רמת המחירים הגבוהה, יש לאנשי העסקים ציפיות גבוהות מהמוצר התיירותי ובדיעבד הם מתאכזבים. אנחנו יקרים בכל קנה מידה ופרופורציה, והמחיר הוא פרמטר מאוד מרכזי בתיירות, ואם מחברים אליו את נושא הביטחון מקבלים תמונה עגומה. חייבים להוזיל את המוצר התיירותי באופן משמעותי, אחרת נדחף לחלוטין מהשווקים בעולם. זה כבר לא עניין של שיווק, אנחנו יקרים בלי שום הצדקה", אמר פישר.
ביחס לפעילות הממשלה במטרה לעודד את התיירות לישראל מראה הדו"ח כי יש ירידה בחשיבות שמעניקה הממשלה לפיתוח תעשיית התיירות והנסיעות בישראל לעומת המצב לפני שנתיים. בדו"ח הנוכחי מדורגת ישראל בקטגוריה זו במקום 95 - ירידה ממקום 63 ב-2013. בהתאמה, אפשר לראות כי גם במדד המדרג את האפקטיביות של השיווק בישראל במשיכת תיירים נמצאת ישראל במקומות הנמוכים יותר של הטבלה ומדורגת במקום 93 - ירידה ממקום 73 ב-2013.
ממשרד התיירות נמסר בתגובה: "תקציב השיווק גדל בשנתיים האחרונות מתוך הכרה בתרומת התיירות למשק. כתוצאה מכך חברות תעופה כמו היינאן, קתאי פסיפיק וחברות תעופה נוספות נערכות לפתיחת קווים לישראל. אנו פועלים בכיוון השקעות בקהלי יעד חדשים בתחומים כמו תיירות ספורט, מוסיקה וצפרות, ואנו משוכנעים כי יהיו לכך תוצאות חיוביות בקרוב. משרד התיירות פועל באופן מתמיד ובשיתוף פעולה עם משרדי ממשלה המחזיקים בתחומים אחרים בדירוג, כמו שיפור התחבורה הציבורית מול משרד התחבורה, כדי לשפר את חוויית התייר".
עוד ב-TheMarker:
סין לא מתרסקת, היא עוברת מהפכה
בכמה תעלה הדירה שלכם בשנה הקרובה?