דקה לפני סוף הקיץ, כששוק טיסות הלואו קוסט רותח והמלחמה על קויי תעופה חדשים בעיצומה, מכניסה אל על לזירה המקומית את הגיימ-צ'ינגר הגדול מבחינתה. 1.25 מילארד דולר, השקיעה אל על בעסקת הענק עם חברת בואינג כאשר רכשה בשנה שעברה 16 מטוסים מדגם דרימליינר 787 במטרה להחליף את מטוסי ה-747 וה-767 שתלונות רבות נשמעו על מצבם המיושן.
מחר בשעה 10 בבוקר, בטיסת השקה חגיגית מסיאטל, שבע שנים לאחר שהושק בשוק הטיס העולמי, ינחת בישראל הדרימליינר הראשון, שיחליף את אחד מוותיקי הצי של אל על, ה-747-400 הנושא את שם העיר אשדוד, ובאופן סמלי גם ייקרא על שמו. מטוסי הדרימליינר החדשים יתחילו לטוס ליעדים ברחבי אירופה (על מנת לצבור את המיליים הנדרשים בתקנות כדי לעבור טיסה מעל האוקיאנוס) ובאוקטובר תתרחב פעילותם גם לצפון אמריקה.
סיור עיתונאים במפעל בואינג בסיאטל, שנערך על חשבון החברה חודש טרום ההשקה חושף פיתוחים נרחבים בתחום צריכת הדלק (מה שמאפשר פתיחת קווים רחוקים), משקל המטוס (משפיע על גבוה ומהירות הטיסה) ובביצועים הטכניים. אבל בתכלס, הרי מה שחשוב לפני שמזמינים כרטיס, הוא חווית הטיסה בתא הנוסעים.
גם בבואינג הבינו זאת היטב מסביר קנט קארבר, המנהל האזורי לחוויית טיסה בבואינג ולכן הם השקיעו משאבים גדולים מאוד בעיצוב מחדש של תא הנוסעים. "ערכנו מחקר לקוחות נרחב בכל העולם לפני שעצבנו את פנים המטוס" אומר קארבר. "הכי היה עצוב לי לשמוע שמבחינת נוסעי מחלקת תיירים, חוויית הטיסה האידיאלית היא להצליח לישון או שלא ישב לידם מישהו במהלך הטיסה". בבאוינג לקחו ללב והנה שמונה דברים חדשים שיחכו לכם בדרימליינר החדש של אל על לפעם הבאה שאתם מתלבטים איך לטוס.
תאי האחסון
העמסתם את תיק היד כדי להביס את האובר וויט? מעכשיו אין צורך להתייבש ולעמוד ראשונים בתור בעליה למטוס כדי למצוא מקום לטרולי. הדרמיליינר החדש כמעט והכפיל את תאי האחסון מעל המושבים והתאים אותם למידת אקסטרא לארג', מה שאומר שכל אחד באקונומי יכול לנסוע בקלות עם הטרולי שלו מעל הראש.
חלון לכל אחד
הגיע הזמן להפסיק לריב על מקום ליד החלון. אחד השיפורים המשמעותיים והנראים לעין של הדרימליינר הוא הגדלת החלונות ב-70 אחוזים יותר מגודל החלונות הקודמים. זה אומר שתוכלו לצפות בנחת בהמראה ובנחיתה מכל מקום ישיבה ויותר מזה, תוכלו גם ממושב אמצע המטוס לקבל חוויה של "תמונת נוף" מלאה מכל החלונות שמשבוצים לאורך גוף המטוס ולצפות בנחת ממש במה קורה בחוץ. ההגדלה המשמעותית הזו, שהיא גם השינוי העיצובי המשמעותי ביותר בדרימליינר החדש, היא תוצאה של מחקר מקיף של מחלקת הנדסת האנוש בבואינג אשר גילתה בסקר ענק שעשתה בין נוסעים כי הדבר שהם הכי זוכרים מחווית הטיסה הראשונה שלהם היא את ההתרגשות מהרעיון שהם יכולים לעוף.
בלי אור מעצבן בעיניים
חוץ מגודל החלונות, השינוי המשמעותי הנוסף הוא מעבר להצללה אוטומטית של החלונות. מכירים את זה שסוף סוף נרדמתם בטיסה, הצלחתם איכשהו להסתדר עם השעון והגוף שלכם בטוח שלילה עכשיו, אבל אז הנודניק מהמושב ליד החלון מרים את התריס ומציף ברגע את כל תא הנוסעים באור שמש מסנוור ומחריב לכם את ההירדמות? אז בואינג לא התעלמו מהפרט הזה וכל החלונות עברו להצללת לד ידנית בה במקום תריס פלסטיק מבאס, החלון עצמו משחיר בעזרת כפתור במידה הרצויה. הבונוס המרכזי הוא שגם כאשר החלונות מוצללים לחלוטין עדיין רואים את החוץ ונהנים מחווית טיסה משוחררת יותר.
המלחמה בג'ט לג
אחד האתגרים הגדולים של בואינג על מנת להצליח ולהתחרות בחווית הטיסה של קווי הטיסות הארוכים באמת (שם הרי הכסף) הוא הכרזת המלחמה על הג'ט לג. אחת הדרכים לעשות את זה היא להלחם בו בעזרת עיצוב מחדש של מערכת התאורה בטיסה, בעזרת תאורת לד מתקדמת ששולטת באווירה. הם הקטינו והנמיכו את פתחי הכניסה למטוס כדי שתתקבל חווית של כניסה למקום בעל תקרה גבוה יותר עם העליה למטוס, ואכן כשלדים כחולים שוטפים את התקרה נוצרת חוויה של כניסה למקום פתוח, דמוי שמיים, השוטפים באור כחול בהיר. לאורך הטיסה משנה המטוס את הצבע בהתאם לשעון הביולוגי שלכם. בעת ארוחת הערב יעומעמו האורות לאווירת ארוחה לאור נרות, לפני שעת השינה יזרח מעל תא הנוסעים אור שקיעה, ולקראת הנחיתה יעברו הלדים בהדרגה מזריחה לאור יום.
חבילות הבידור
הדרך הנוספת להלחם בג'ט לג היא השקעה גדולה בחבילת בידור מתקדמת שתשאיר אתכם ערים ועסוקים מספיק זמן. השינוי המרגש ביותר בקנה מידה ישראלי (הלו, העולם כבר מזמן אבל מזמן שם) הוא אפשרות גלישת Wifi חופשית שמאפשרת עבודה או צפייה בנחת בסרטים וסדרות שהבאתם מהבית. חלאס לשבת ולהוריד מיליון פרקים לאייפד לפני טיסה לניו יורק. אבל לא בטוח בכלל שתזדקקו לזה. המושבים החדשים הם בעלי מסך מגע אישי גדול ממש מבית פנסוניק עם ספריית סרטים פרטית הכוללת למעלה מ-150 סרטים, עשרות פרקי סדרות גם בעברית, אלבומי מוסיקה, ספרים מקוונים, ומשחקים.
להרגיש יותר נוח
חיסול צננת המטוסים והשיער המחושמל, ולאיש לא אכפת אם התיישב לידך הנוסע המזיע ביותר בעולם. אחת ההשקעות הגדולות של בואינג הייתה בחווית הטיסה שלא בהכרח רואים אלא בעיקר מרגישים ולכן השקיעו הרבה מאוד כסף בפיתוח מערכת חדשה לסינון אוויר שתלחם בתחושה המייבשת והלא נעימה שנותן האוויר הדליל שיש במטוס בעת הטיסה. הרעיון שלהם היה שגם בגבהי טיסה גבוהים תרגישו שאתם טסים נמוך יותר. במחקר עלה שבמקום הראשון - הנוסעים סובלים משפתיים ועיניים יבשות בעת הטיסה ובמקום השני - מבשמים וריחות גוף אחרים של מי שיושב לידם, לכן מערכת הסינון האויר החדשה והמאוד מתקדמת של הדרימליינר (lower cabine alttitude) מנקה את האויר מוירוסים, בקטריות וריחות, שולטת יותר טוב בלחות ויוצרת באופן טכנולוגי חווית טיסה נקייה יותר.
בולם זעזועים
אין יותר כיסי אוויר. הדרימליינר מתגאה במערכת בלימת קפיצות וזעזועים חדישה אשר ההשראה לפיתוח הזה היו אוזניות בולמות רעש. רוב הנוסעים ענו בסקר שהרגע המפחיד ביותר בטיסה עבורם הוא הקפיצות והזעזועים שעובר המטוס כשיש כיסי האוויר. לכן פיתחו במיוחד עבור הדרימליינר מערכת בלימת זעזועים מתקדמת (smoth ride technology) המיצרת תקשורת נפרדת בין ראש המטוס לזנב ובין ראש המטוב לכנפיים, ובכך צולחת את זעזועי הטיסה בצורה יציבה בהרבה.
המחלקות המתקדמות
עפתם על עצמכם? זה המקום להתפנק. שתי מחלקות נוסעים משופרות יחליפו את הביזנס המסורתי. מחלקת האקונומי פרימיום מכילה 28 מושבים הנמצאים במרחק של 96 ס"מ זה מזה ומאפשרים ישיבה נוחה גם לגבוהים במיוחד. משענות הראש מתכוונות, ידית רחבה ומחולקת בין שני המושבים שמחסלת את המאבק התמידי על הידית, ערכת נוחות כמו ביזנס אמיתי, בקבוק מים אישי ועיתון. במחלקת העסקים שהיא המחלקה הבכירה (מחלקה ראשונה בוטלה) ייהנו 32 הנוסעים ממרחב אישי המופרד במחיצה בחצי גובה ומושבים ההופכים למיטה באורך 198 ס"מ וברוחב של 53 ס"מ. (די לקפוץ מעל מי שישן לצידך) בשעות הערות התא הופך למשרד אישי מתוקתק עם שולחן עבודה, ארון פרטי לציוד אישי, שקעי חשמל ו-USB וכמובן ארוחות שף מיוחדות.
*הכותבת הייתה אורחת אל על בסיור בסיאטל.