בכל שנה נשמעים אותם הקולות - משפחות שרוצות לנפוש בארץ, במיוחד בתקופת הקיץ, נתקלות במחירים גבוהים של אירוח בצימרים ובמלונות ברחבי הארץ; בעוד שחופשות מקבילות באתרים פופולריים בחו"ל, בעיקר במלונות הכל כלול, הן הרבה יותר זולות ומשתלמות. אז איך נוצר המצב שחופשה בחו"ל עולה פחות מחופשה בישראל?
"לא תמיד חופשה כזו זולה יותר, זה תלוי בחבילה", אומר אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות. "יש משפחות שנהנות מחופשות בישראל ובמחיר מאוד זול - כי הן פשוט בוחרות באזורי צימרים זולים יותר - כמו ברמת הגולן, במג'דל שאמס, בקשת יונתן וכדומה. יש שם צימרים זולים ונקיים".
אבל כשמסתכלים על מחירי המלונות הגדולים בארץ, מגלים שמשפחה ממוצעת של 4-5 נפשות שרוצה להישאר במלון 3-4 לילות, צריכה להיפרד מאלפי שקלים. "כי הכל יקר פה" אומר הלוי. "מחיר החופשות הן פועל יוצא של מחירי הנדל"ן, של מחירי האוכל וכו'. כשצריך להוסיף לזה את כל העלויות הנוספות שיש בישראל, שהן חריגות, אבל גם נותנות גם יתרון, כמו ביטחון, כשרות, רגולציה בכל מה שקשור לבריכות ועוד, מגלים שלכל זה יש תג מחיר גבוה".
ומה משרד התיירות עושה בנושא? למה אתם לא עושים מהלך כולל של הוזלת החופשות?
"אנחנו עושים, ועושים הרבה" אומר הלוי. "אנחנו מבינים שאם רוצים לשנות את זה, צריך להגדיל את ההיצע, והיום ההיצע לא מספיק. ברגע שבאילת לא בנו ב-15 שנים האחרונות מלונות וברגע שלוקח פה כל כך הרבה זמן לבנות מלון - זה גורם שמרתיע יזמים. בשנה האחרונה חוק לוין, שיזם שר התיירות יריב לוין, עושה פה שינוי גדול מאוד עם שורה של יזמים שקיבלו תמריצים מהמדינה, קיצורי תהליכים, קיבלו תוספת של 20% למגורים על מה שהם מקבלים במלונאות. וזה נותן פה פתח לתקווה שיבנו פה הרבה יותר".
נזכיר שחוק לוין, שאושר באוגוסט הקודם, מעודד הקמת מלונות חדשים, על ידי כך שאלו יוגדרו כתשתית לאומית ויאושרו באופן מהיר ופשוט בוועדה לתשתיות לאומיות. לפי משרד התיירות, החוק יביא לייעול, קיצור ופישוט משמעותי של הליכי התכנון והבנייה של מלונות בארץ ולהגדלה משמעותית של מספר חדרי המלון - מה שיוביל בסופו של דבר להוזלה של מחירי החופשות.
התיירים לא מפסיקים לבוא
מהצד השני של המטבע, הטיסות הפכו לזולות מאוד ויש הרבה יותר היצע - גם מנתב"ג, גם מעובדה (ובקרוב בתמנע) ובעוד שדות תעופה קטנים בישראל. אפשר להגיד שהרבה יותר זול לצאת (ולהיכנס), מאשר להישאר בארץ.
"זה נכון", אומר הלוי ומציין שגם התיירים מחו"ל מנצלים את המחירים הזולים של הטיסות לישראל ומגיעים בהמוניהם. "יש מספרי שיא של תיירות נכנסת, ובכל חודש נשבר שיא חדש" הוסיף.
בעבר נהגתם במשרד התיירות לשווק את ישראל. עכשיו אתם משווקים רכיבים בישראל: תגיעו למצעד הגאווה בתל אביב, תגיעו למרתון בירושלים. זה קשה יותר לשווק את ישראל כמדינה או שזו פשוט אסטרטגיית שיווק ממוקדת יותר?
"אלו מותגים שאנחנו מחזקים אותם, בעיקר כי המגמה העולמית היא של תיירות ספציפית" אומר הלוי. "אתה נוסע לברצלונה ולא לספרד, אתה נוסע לאמסטרדם ולא להולנד. ואנחנו מחברים את זה לערים הישראליות שלנו.
בשנה שעברה הגיעו לישראל קרוב ל-3 מיליון תיירי חוץ שהכניסו כ-40 מיליארד שקלים לקופת המדינה.