קשה עדיין להעריך אם שנת הלימודים תיפתח כסדרה בשבוע הבא לכל ילדי ישראל - אבל גם אם היא תיפתח באיחור, החופשה הרשמית הבאה כבר מעבר לפינה. חופשת החגים, שתחול בסוף ספטמבר, מתאימה לא פחות מהקיץ לחופשות בחו"ל, וישראלים רבים נוהגים לדחות את החופשה המשפחתית לתקופה זו של השנה.

מנתוני חברת אמדאוס ישראל - חברה לפתרונות טכנולוגיים לתחום התיירות, שעובדת עם סוכני נסיעות וחברות תיירות - עולה כי 30%–35% מההזמנות של טיסות וחבילות נופש לאירופה לתקופות החגים והחופשות מתבצעות יותר מחודש לפני הנופש, כ–40% מההזמנות מבוצעות כחודש עד שבוע לפני הטיסה, ו-25%–30% מהחופשות מוזמנות ברגע האחרון - פחות משבוע לפני הטיסה.

אלא שהשנה, אף שהחגים חלים בעוד כחודש, שיעור ההזמנות מסתכם כיום בכ–15% מסך ההזמנות שנכנסות בימים אלה - ככל הנראה כתוצאה מהמצב הביטחוני וחוסר הוודאות לגבי העתיד. לכן סביר להניח שמרבית ההזמנות לחופשות בחו"ל בתקופת החגים השנה יתבצעו ברגע האחרון.


הסנטרל פארק בניו יורק (צילום: ניו יורק טיימס)


בכל הנוגע לרכישת כרטיסי טיסה בנפרד, שלא כחלק מחבילת נופש, רבים מהצרכנים נוטים להזמין את הכרטיסים לתקופת החגים חודשים לפני מועד החופשה, מתוך הבנה שככל שימתינו יותר ומספר המושבים במטוס יירד - המחיר יעלה. מנתוני אמדאוס עולה כי כ–30% מההזמנות מתבצעות ארבעה־שישה חודשים מראש, במקרים שבהם הנוסעים יודעים את היעד והתאריכים המבוקשים. נתון זה תקף גם להזמנות בחברות לואו־קוסט (Low Cost) וגם לטיסות סדירות של חברות התעופה. "באופן כללי, ברגע שאנשים יודעים מראש על תאריכים פנויים לחופשה ועל היעד, הם יזמינו כמה שיותר זמן מראש ולא ימתינו לרגע האחרון", אומר גדי מור, מנכ"ל אמדאוס ישראל ומפתח אפליקציית Travel2gether.

עם זאת, לדבריו הלחימה בדרום יוצרת מצב של חוסר ודאות וקושי לתכנן לטווח הארוך. "זאת הסיבה שבשלב זה יש מעט הזמנות לתקופת החגים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, אנו מזהים כי בכל הנוגע לחבילות הנופש ביעדים הקרובים, עיקר ההזמנות מתבצע קרוב לתאריך החופשה, בעוד שהנסיעות ליעדים המרוחקים יותר מאופיינות בתכנון ארוך טווח ומוזמנות זמן רב בזכות המחירים הנמוכים יחסית שמציעות חברות התעופה בהזמנה מראש. אנחנו מעריכים כי בהתקרב החגים, תחול עלייה משמעותית בהזמנות, בעיקר ליעדי הנופשונים".

בוחרים כרטיס 
לפי המחיר

רוב הנוסעים שמזמינים חופשה לא בהכרח חושבים על מצבי קיצון שיגרמו לדחייתה או לביטולה ברגע האחרון, אלא מתמקדים בחיפוש אחר המחיר הנמוך ביותר. ואולם במהלך מבצע צוק איתן הבינו צרכנים רבים שתיכננו את חופשתם שגם הבלתי צפוי יכול לקרות - והם, כמו חברות התיירות והתעופה, התמודדו עם ניסיונות למצוא פתרונות ופשרות, כשכל אחד מצדו מנסה להפסיד כמה שפחות כסף.

כדי לבחון אם חל שינוי בדפוסי הזמנת התיירות של הישראלים בעקבות הלחימה בעזה, ערך מכון המחקר פאנלס סקר עבור TheMarker בתאריכים 12–14 באוגוסט. הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 300 איש בני 18 ומעלה, ביישובים שבהם רוב מהמגזר היהודי, ונועד לבחון את השפעתן של סיטואציות לא צפויות כמו הפסקת הטיסות של חברות תעופה זרות לישראל למשך כמה ימים, הצורך לבטל חופשות ברגע האחרון בעקבות גיוס אחד מבני המשפחה בצו 8, או חסימת האפשרות לחזור לישראל דרך טורקיה.

מהסקר עולה כי למרות המצב הביטחוני בישראל, שמגדיל את האפשרות לשינויים בלתי צפויים בחופשה, 38% מהנשאלים לא יהיו מוכנים לשלם מחיר גבוה יותר עבור מדיניות ביטול גמישה. שיעור זה גבוה יותר באופן מובהק בקרב משיבים גברים (44%) בהשוואה לנשים (32.5%). מחצית מהנשאלים התנו את העדפתם להזמין חופשה עם מדיניות ביטול גמישה, בפער המחירים. רק 12% הצהירו כי יעדיפו לשלם כל סכום, תמורת היכולת לבטל את חופשתם ברגע האחרון.

עוד עולה מהסקר כי רוב הציבור יעדיף שלא לטוס עם חברת התעופה הטורקית טורקיש איירליינס - 53% מהמשתתפים בסקר קבעו כי בשום מצב לא יהיו מוכנים לטוס עם החברה, ועוד כ-33% טענו שיעדיפו שלא לטוס עם החברה גם אם המחיר יהיה נמוך יותר. רק 14% טענו כי יעדיפו להשתמש בשירותי החברות אם המחיר יהיה נמוך יותר או זהה יחסית לטיסות אחרות.

נתונים אלה עשויים לשמש נורת אזהרה לחברת טורקיש איירליינס, שעד היום נהנתה מתנועה גוברת של נוסעים ישראלים. לפי נתוני רשות שדות התעופה, טורקיש היא חברת התעופה הזרה הגדולה ביותר הפועלת בישראל מבחינת מספר הנוסעים. מרבית הנוסעים הישראלים הטסים באמצעותה משתמשים בה לטיסות המשך ליעדים מחוץ לטורקיה, רבים מהם במזרח הרחוק או בארה"ב. היתרון בטיסותיה הוא מחירי כרטיסי הטיסה הנמוכים יחסית לטיסות קונקשן אחרות, וזמן המתנה קצר יחסית לטיסת ההמשך בשדה התעופה באיסטנבול.

ברצלונה
חוף הים בברצלונה (צילום: Bloomberg)


מרבית הישראלים אמנם לא מעוניינים לטוס עם חברת התעופה הטורקית, אולם לא שוללים אפשרות של טיסה עם חברות תעופה זרות אם יציעו כרטיסי טיסה במחירים נמוכים יותר בהשוואה לחברות התעופה הישראליות. כך, למרות הפסקת הטיסות של חברות התעופה הזרות לישראל בעקבות המצב הביטחוני, כ-60% מהישראלים יבחרו את חברת התעופה שבה הם יטוסו לחו"ל על סמך המחיר. מנגד, כ–31% מהנשאלים טענו כי גם אם המחיר של חברות התעופה הישראליות יהיה גבוה מזה שיציעו החברות הזרות, הם יעדיפו לטוס כחול־לבן.

שיעור המשיבים שציינו כי יעדיפו לטוס עם חברה ישראלית גם אם הדבר יהיה כרוך בהוצאה גדולה יותר, גבוה באופן מובהק בקרב משיבים שציינו כי הם לא מוכנים לטוס כלל עם טורקיש איירליינס (40%), בהשוואה לאלה שציינו כי היו שוקלים לטוס עם טורקיש בגלל המחיר (11.5% בממוצע).

משתלם יותר לטוס בחברות הזרות

מבדיקת TheMarker עולה כי במרבית המקרים משתלם יותר לטוס עם חברות התעופה הזרות. הבדיקה שערכנו נוגעת למחירי הטיסות בספטמבר ובנובמבר - התקופה שלפני ואחרי החגים - וכן של המחירים בחול המועד סוכות, שחל במחצית הראשונה של אוקטובר. ההשוואה מציגה מחירים של טיסות שיוצאות וחוזרות בתאריכים זהים, אך בשעות שונות. לכן בחלק מהמקרים חברות התעופה הזרות מציעות מחירים נמוכים יותר, אך שעות הטיסה שלהן אינן נוחות בהכרח לרבים מהנוסעים. כך למשל, חברת איזג'יט טסה ללונדון בשעות הלילה וטיסת החזרה שלה לישראל היא בבוקר; המשמעות היא שהיום הראשון והאחרון של החופשה אינם ממומשים. הדבר מתבטא במחיר: מחיר טיסה של איזיג'ט ללונדון בחול המועד סוכות הוא 490 דולר לארבעה לילות, ואילו מחירי הטיסות של חברות אל על ובריטיש איירווייס הוא 850–880 דולר, אך שעות הטיסה שלהן מאפשרות לבלות ימים מלאים בלונדון. יתרה מכך, אל על מציעה במקרים רבים כמה טיסות ביום, ולכן אטרקטיבית יותר עבור הלקוחות הישראלים.

מחירי טיסות בחגים (איור: TheMarker)
על שעות נוחות משלמים יותר | איור: TheMarker

כדי לנסות להוריד את עלות הטיסה כדאי לבדוק תחילה את המחירים שמציעות חברות הלואו־קוסט. בחברות אלה אמנם אין גמישות בדמי הביטול - ואם תרצו לבטל את הכרטיס לאחר הרכישה תצטרכו לשלם דמי ביטול מלאים - אך מחירי הטיסות נמוכים משמעותית מאלה שמציעות חברות אחרות. מכיוון שרבות מחברות הלואו־קוסט מוכרות את כרטיסי הטיסה שלהן ישירות ללקוחות באמצעות אתרי האינטרנט שלהן, הן לא תמיד יופיעו במנועי החיפוש של סוכני הנסיעות הישראלים. כדי לחפש את כלל חברות התעופה האופציונליות יש לבדוק באתרים בינלאומיים, כמו skscanner.com או
kayak.com, ולא לשכוח להוסיף למחיר שמופיע את עלות העלאת המזוודה לבטן המטוס (40–70 דולר לטיסות הלוך וחזור), וכן את עלויות בחירת המושב, ואם רוצים גם מזון ושתייה.

כפי שהשינוי בשעות הטיסה יכול להוזיל את כרטיס הטיסה, כך גם שינוי ביום הטיסה. מי שלא מחויב לתאריך מסוים יכול לבדוק מה פער המחירים בין התאריך המועדף לתאריכים סמוכים - כמה ימים לפני או אחרי - למשל אמצע שבוע במקום סוף שבוע, או בראש השנה במקום סוכות, תקופה שידועה במחיריה הגבוהים.

לכתבה המקורית ב-TheMarker

מי מונע מחברת הלואו קוסט ריאנאייר להקים גרסה ישראלית?
"צוק איתן טרף את הקלפים": לינות תיירים צנחו ב-24% ביולי

עוד ב-mako חופש: