אם טיילתם בחו"ל בשנים האחרונות כנראה שגם אתם מכירים את הקונספט של Airbnb. המיזם שקם בשנת 2008 ומאפשר השכרת חדרים של אנשים פרטיים לטווח קצר מסביב לעולם, כבר מזמן הפך למפלצת ושוויו מוערך היום בסכום של מעל 20 מיליארד דולר. גם בישראל האתר הפך להיות שם דבר וישראלים רבים משתמשים בו כשהם יוצאים לחופשות בחו"ל או כמקום בו הם יכולים להשכיר את דירותיהם לתיירים שמגיעים לארץ.

אך לצד היתרונות שבפלטפורמה הזו, יש גם לא מעט סיפורים שצריך להכיר ולהיזהר מהם, כמו הסיפור שעבר על תומר, 34, שהשכיר את הדירה שלו בחיפה לפני חודש וחצי. "השכרתי את הדירה שלי כבר לא מעט פעמים", הוא מספר, "אבל מה שקרה לי במקרה הזה לא נתקלתי מעולם".

הכל התחיל כשחמישה אמריקאים פנו לתומר דרך אתר Airbnb וביקשו להתארח בדירתו לארבעה לילות כפי שנהוג. החמישה שילמו את המחיר המבוקש ואף הוסיפו פיקדון על סך 200 דולר שמופקד באתר ומוחזר לשוכרים ברגע שהם יוצאים מהדירה והמשכיר מאשר שהכל בסדר.

הדירה של תומר כפי שהוצגה באתר (צילום: יחסי ציבור)
הדירה של תומר כפי שהוצגה באתר | צילום: יחסי ציבור

"הכל התנהל כשורה, עד שהם שלחו לי הודעה דרך האתר וביקשו ממני לקנות להם בירות שיחכו להם ברגע שיגיעו", נזכר תומר. "זה הדליק אצלי נורה אדומה אבל הסכמתי לבקשה המוזרה הזו וקניתי להם. כמו כן, שלחתי להם הודעה בחזרה וביקשתי מהם להבטיח שלא יקרה שום דבר לדירה. הם ענו לי שלא יקרה לה כלום והיא אפילו תחזור במצב יותר טוב".

"כשנכנסתי לדירה הבנתי למה הם עזבו מוקדם"

כל ההתנהלות של תומר עם האורחים ששכרו את דירתו נעשה כאמור דרך הפלטפורמה של Airbnb, והוא לא פגש אותם לפני שנכנסו לדירה. "השארתי להם ארגז בירות מחוץ לדלת ואת המפתח שמתי בארון החשמל. קבענו להיפגש פנים מול פנים ביציאה על מנת שיחזירו לי את המפתח ואראה שהכל בסדר".

"ביום היציאה קיבלתי מהם הודעה דרך האתר, בה נכתב שהם יצאו 4 שעות לפני המועד שקבענו להיפגש. כשהגעתי לדירה הבנתי למה. המקום היה נראה כאילו עבר בו עדר פילים. סימנים שחורים בכל מקום, שקי זבל מלאים בבירות זרוקים בדירה, מדפים שנתלש מהם הציפוי, בארון הבגדים שנקנה בהזמנה אישית היו שריטות עמוקות, הספה הייתה מלאה בכתמים, המפתח היה שבור והאמבטיה הייתה מכוסה בשכבה שחורה ומגעילה. כבר קרה שהדירה שלי הוחזרה במצב מלוכלך, אבל בדבר כזה אף פעם לא ניתקלתי".

השאירו זבל בכל הדירה (צילום: יחסי ציבור)
השאירו זבל בכל הדירה | צילום: יחסי ציבור
 

הציור של תומר שהאורחים הרסו (צילום: יחסי ציבור)
הציור של תומר שהאורחים הרסו | צילום: יחסי ציבור


מעל לכל", ממשיך תומר, "נעשה נזק לציור פרטי שציירתי והיה תלוי בדירה. מדובר בציור שהוא חלק מסדרה, ומן הסתם יש לי אליו קשר אישי. האורחים פשוט הורידו אותו, קישקשו עליו עם טוש, הוסיפו חתימה שלהם בעט ותלו אותו בחזרה על הקיר. הייתי בהלם".

"Airbnb ביקשו ממני להפסיק לשלוח להם מיילים"

אחרי שראה מה עבר על הדירה שלו, תומר מיד שלח לאורחים הודעה ואלה ענו לו שהם לא מבינים מה הוא רוצה ושהם השאירו הכל כמו שצריך. הוא הבין שמהם לא תבוא הישועה ופנה לאתר Airbnb על מנת לדווח להם על המקרה ולדרוש את ההפקדה ששילמו על סך 200 הדולרים, כדי שיוכל להשתמש בהם לכיסוי הנזקים. "מעבר לכל הנזק הכספי, היה לי חשוב שאותם אורחים יבינו שמה שהם עשו הוא ממש חמור וזה שהם השחיתו לי ציור אישי זה יותר גרוע מכל נזק כספי אחר", הוא אמר.

"מהאתר חזרו אליי רק אחרי חודש", מתאר תומר. "הם ביקשו ממני לשלוח להם תוך שבוע את כל המסמכים שמוכיחים את הנזקים שגרמו לי האמריקאים. ביקשתי מהם קצת יותר זמן כדי להיערך בהתאם ואחרי שבועיים שלחתי להם הכל: תמונות, קבלות ואף מסמך שמראה שמכרתי ציור דומה לזה שהושחת בסכום של 5000 שקלים. תוך כדי איסוף הדברים גיליתי שגובה הנזק שנגרם לדירתי עומד על 9000 שקלים, מה שהפיקדון לא היה קרוב לכסות ודרשתי שיגבו מהאורחים סכום גבוה יותר".

אפליקציית Airbnb (צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL)
צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL

לאחר שקיבלו את כל החומרים בחרו בחברת Airbnb להנהל בצורה תמוהה. "הם החזירו לי תשובה שלאור כל המסמכים ששלחתי הם הגיעו למסקנה שלא מגיע לי כלום. כלום. אפילו לא את הפיקדון על סך ה-200 דולר". במייל שנשלח לתומר נכתב שלאור כל המסמכים ששלח, כגורם צד שלישי, הם אינם יכולים לחייב את האורחים בסכום נוסף מכיוון שאין להם מספיק ראיות ממה שהגיע לידיהם. 

"כבר שמעתי לא מעט סיפורים על אנשים שהתארחו בדירות דרך Airbnb וחוייבו על נזקים קטנים בהרבה ממה שקרה לי, לכן לא הצלחתי להבין את התשובה שלהם. אחרי ששלחתי להם מייל נוסף בו התלוננתי על ההחלטה ההזויה, הם ענו לי שזו התשובה הסופית ושאפסיק לשלוח להם מיילים. בזה למעשה הסיפור נגמר מבחינתם. הם נתנו לאורחים שהשתמשו באתר שלהם להבין שדרך ההתנהגות שלהם היא לגיטימית. זה מרתיח".

 

אחרי שתיקן את הנזקים והוציא על ניקיון הדירה מכיסו הפרטי, תומר הצליח להחזיר את המקום למצבו המקורי ואף חזר להשכיר אותה דרך אתר אחר שאינו Airbnb. 

מ-Airbnb נמסר בתגובה: "אנחנו בקשר רציף עם המארח ותומכים בו במסגרת "ביטוח מיליון הדולר" שאנחנו מציעים לכל מי שמשתמש באתר שלנו. במקרה הזה, אנחנו עוד מחכים שהוא יעביר לידינו מסמכים התומכים בטענותיו, ועד שזה יקרה, כמחווה של רצון טוב, העברנו למארח את סכום הפיקדון שהופקד אצלנו. אנחנו תמיד משתדלים לעבוד בצורה מהירה על מנת לסייע הן למארחים והן למתארחים שעשו שימוש באתר שלנו, במטרה לטפל באנשים שיכולים להרוס את הקהילה שבנינו. יחד עם זאת, חשוב להבין שמעל 200 מיליון אורחים עברו דרך אתר אייר בי אנד בי עד היום ואירועים כאלה יכולים לקרות. כחלק מהמענה לבעיות מסוג זה פיתחנו מספר פלטפורמות המסייעות בבניית האמון, כמו שימוש במומחים מהתחום וקציני אכיפת החוק, והכל במטרה להוקיע מהשורש אירועים כאלה". 

 >> לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש