לפני כשנתיים וחצי נדרשה ב' לעבור בידוק ביטחוני של חברת אל על בסלוניקי. במהלך הבידוק היא נדרשה לעבור שורה של בדיקות פיזיות, נעשו, לטענתה, בגלל שהיא ערבייה ולכן היא סירבה להמשיך בהן. נציג של החברה הזהיר אותה שאם לא תסיים את כל הבדיקות הביטחוניות היא לא תוכל לעלות על הטיסה לישראל.
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
ב' התעקשה שלא לעבור את כל הבדיקות ונציג של אל על העניק לה כרטיס חלופי לטיסה לישראל עם חברת AEGEAN שבה טסה כמה שעות לאחר מכן. לאחר שנחתה בארץ הגישה ב' תביעה לבית משפט השלום בחיפה נגד אל על בטענה שהופלתה לרעה לעומת הנוסעים הישראליים ושהושפלה במהלך הבדיקות.
לטענתה, במהלך הבידוק היא נקראה באמצעות כרוז לעבור בידוק ביטחוני בחדר צדדי כשהיא מופרדת משאר הנוסעים וכל חפציה, כולל בקבוק מים, נלקחו ממנה. לדבריה, היא נדרשה להוריד חזייה ולהוריד את מכנסיה עד הברכיים, אך היא סירבה ולכן אל על סירבה להעלותה למטוס. "קיבלתי יחס מביש, פרצתי בבכי. בחברה הזרה בכלל לא עשו לי בידוק ביטחוני משפיל כזה", ציינה ב' בכתב התביעה.
חברת אל על הגישה כתב הגנה בו דחתה את טענותיה של ב' בנימוק שהיא פעלה על פי כל הכללים והנהלים המקובלים וכי הבדיקות של ב' נעשו באופן מוצנע בחדר צדדי. לטענת נציג של אל על, היו מקרים שנוסעים החביאו נשק מתחת לבגדיהם ובתחתונים וכי בעת הבדיקה של ב' מכשיר המגנומטר צפצף בפלג גופה העליון מה שחייב בדיקה של העניין.
השופטת מירב קלמפנר-נבון דחתה את תביעתה של ב' וחייבה אותה לשלם הוצאות משפט לאל על סכום של 6,000 שקל. השופטת ציינה בפסק הדין, כי אל על פעלה על פי הנהלים ללא דופי במטרה לשמור על ביטחון ציבור הנוסעים וכש-ב' סירבה לעבור את כל הבדיקות ציידו אותה בכרטיס טיסה חלופי בחברה אחרת.
לא מעט פעמים בתי המשפט דורשים פיצוי מהנוסעים שהחליטו לתבוע
בנוסף לסיפור של ב' ישנם לא מעט סיפורים בהם נוסעים החליטו לתבוע את חברת התעופה או חברת הנסיעות דרכם טסו לחופשה בחו"ל, אך הפסידו לבסוף בבית המשפט ונאלצו לשלם מכיסם סכומים לא קטנים. הסיפורים הללו לרוב לא מתפרסמים, אך חשוב להכיר אותם ולדעת שהצדק לא תמיד נמצא עם הנוסעים.
"מרבית התביעות נגד חברות התעופה ונופש המוגשות לבתי משפט לתביעות קטנות ושלום מסתיימות בפשרה או במתן פיצוי ללקוחות, אבל בתי המשפט באחרונה מחייבים לא מעט תובעים לשלם הוצאות משפט לנתבעים בגלל שלא דיברו אמת או הפריזו ברצון לפיצוי", הסביר עו"ד המתמחה בתחום דיני התעופה.
כך למשל, בשבוע שעבר פורסם מקרה בו נוסע של חברת אל על, א', תבע אותה בגלל שהחליפה את המטוס בו טס באופן קבוע לבוקרשט מבואינג 737 לבואינג 777. "כשעליתי למטוס נדהמתי שמדובר במטוס מסוג בואינג 737. המושב שאליו הופניתי לשבת היה קרוע, שבור ותקול", טען א'. "גם הריפוד וההדום לא היו נוחים בכלל. ישבתי ברגליים מקופלות. כשפניתי לצוות המטוס בעניין קיבלתי תשובה שזה ככה במטוסים מהסוג הזה".
לדבריו, במהלך כל הטיסה הוא חש אי נוחות גדולה שכן שילם הרבה כסף לטוס במחלקת עסקים. כשפנה לנציגי השירות של אל על הוצע לו לקבל במתנה 100 נקודות טיסה לכרטיס הנוסע המתמיד שיש ברשותו ולאחר שסירב הוצע לו לקבל 100 דולר. לאחר שהמקרה הגיע לבית המשפט, השופט אלי ברנד דחה את התביעה של א' בנימוק שהחלפת מטוס אינה מהווה עילה לתביעה וכי לחברה עומדת הזכות להחליף מטוסים לפני הטיסה. לדבריו, ל-א' הוצע לו לעבור לשבת במושב חלופי וכי תחושותיו הם שמדובר בתביעה שמטרתה להתעשר שלא כדין או להפעיל לחץ על אל על. השופט קבע ש-א' ישלם לאל על פיצוי של 1,000 שקלים.
מי השפיל את מי?
במקרה נוסף, בני זוג מנצרת הגישו תביעה נגד חברת התיירות מונה טורס בטענה שעקב מחדל של החברה הם פספסו טיסת המשך מאיסטנבול לתל אביב (בדרך לבריסל) ונאלצו להמתין שש שעות לטיסה הבאה. בני הזוג דרשו בעקבות כך פיצוי של 6,580 שקל מהחברה בבית המשפט.
החברה ביקשה לדחות את התביעה על הסף בנימוק שאין לה שום קשר לאיחור של בני הזוג. השופט יובל שדמי מבית משפט השלום בנצרת קבע בפסק הדין, כי הגיע למסקנה שהתובעים אינם אומרת אמת ועיגלו פינות כדי לקבל פיצוי שלא מגיע להם. "התובעים בחרו שלא לומר את האמת בבית המשפט", הדגיש. בצעד יוצא דופן חייב השופט את התובעים לשלם למונה טורס הוצאות משפט בסכום גבוה של 3,000 שקלים.
תוצאה דומה קרתה לזוג חברים מנהריה שרכשו חבילת סקי של ארבע ימים בבולגריה. החבילה כללה טיסה הולך וחזור מתל אביב לסופיה עם חברת ישראייר. לטענת השניים, אחד מהם העיר לדיילת שהמטוס ישן, השירות שלהם לקוי ושהחברה זולה ועושקת את נוסעיה. לטענתם, הדיילת הבולגרייה התעצבנה עליהם והחליטה לנקום.
הטייס הזעיק בשדה התעופה בסופיה קצין משטרה ושוטרים שתחקרו אותם והם עוכבו במשך שש שעות, דבר שגרם להם לאבד את ההסעה לאתר הסקי ושלם 200 יורו לנהג מונית שיסיע אותם.ת טיסתם בשש שעות. כמו כן, ביום הטיסה חזרה לישראל הטיסה התעכבה בארבע שעות. הם תבעו בבית המשפט לתביעות קטנות בעכו מחברת ישראייר פיצוי של 33,400 שקל.
ישראייר טענה בכתב ההגנה כי יש לדחות את התביעה על הסף משום שהם השפילו והעליבו את צוות המטוס בפני הנוסעים והתנהגו בצורה בוטה. השופט משה אלטר דחה את תביעת הנוסעים, ציין שהקברניט פעל כדין לאור התנהגותם של השניים וחייב אותם לשלם לישראייר הוצאות משפט בסכום של 2,000 שקל.
מדובר כאמור במספר דוגמאות מצומצם וישנם עוד אינספור מקרים דומים. רגע לפני שאתם רצים לבית המשפט כדאי שתבדקו שיש לכם את כל ההוכחות לכך שנעשה לכם עוול ושאתם לא מנסים לנפח את המקרה הלא נעים שעבר עליכם. בניגוד למה שנהוג לחשוב, בית המשפט ממש לא ימהר לפסוק נגד חברות התעופה.