נ', איש קבע ו-א' סטודנטית לכימיה, רכשו כל אחד בנפרד חבילת נופש לשמונה ימים באי האקזוטי זנזיבר שבמזרח אפריקה. בתום החופשה המפנקת הם הגיעו לשדה התעופה שבאי בדרכם לישראל ומאותו הרגע הכל השתנה.
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
הבלגן החל כשהם נאלצו להמתין ארבע שעות בשדה התעופה לטיסה של חברת ארקיע, עד שלבסוף הודיעו להם שהטיסה לא תצא בכלל בגלל שהמטוס לא תקין. הנוסעים הרבים פוזרו בין ארבעה בתי מלון ברחבי האי. לטענת נ' ו-א' הם הועברו למלון שהיה ממוקם בשכונת עוני ובסמוך לבית קברות מקומי.
"הורידו אותנו עשר דקות הליכה מהמלון" הם סיפרו. "ירד גשם חזק מאוד והגענו למלון בשתים עשרה בלילה. משעה שתיים בצהריים לא אכלנו כלום והלכנו לישון על בטן ריקה. לא היה אוכל במלון גם בתשלום והוא היה ממוקם בשכונת עוני מפחידה".
למחרת השניים הועברו למלון אחר, טוב יותר, אבל קיבלו חדר ברמת תחזוקה ירודה: החדר היה מלוכלך, מוצף במים, ג'וקים הסתובבו בתוכו, חתיכות טיח נפלו על הרצפה והמצעים היו מלוכלכים.
בהמשך אותו היום הם קיבלו הודעה שאוטובוס יאסוף אותם לשדה התעופה לטיסה של חברת אתיופיאן איירליינס. לרוע מזלם, לאחר שעלו למטוס התברר שיש תקלה במנוע והם הורדו ממנו ושוב פוזרו בבתי מלון שונים באי. החברה חילקה את הנוסעים בין אלה שמוכנים לטוס בשבת לאלה ששומרים שבת. נ' ו-א' סירבו לטוס בשבת מטעמי דת.
נחתו בארץ אחרי חמישה ימים
ארבעה ימים אחרי מועד הטיסה המקורי, מטוס אחר של אתיופיאן המריא ואיתו גם נ' ו-א'. בדרך לארץ השנים עצרו לחניית ביניים של כמה שעות באדיס אבבה באתיופיה ורק יממה אחרי ההמראה הגיעו לישראל, באיחור של חמישה ימים מהמועד המקורי בו היו אמורים לנחות.
לטענתם, במהלך הטיסה הארוכה סופקו להם רק שתי ארוחות כשרות והם הסתפקו בביצים קשות ופירות שארגנו לעצמם מראש. הם הגישו תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות בבאר שבע נגד חברת ארקיע ודרשו פיצוי של 33 אלף שקלים לכל אחד.
חברת ארקיע הגישה כתב הגנה בו ציינה שבמטוס שהיה אמור לאסוף את הנוסעים אובחנה תקלה במערכת ברז הדלק - תקלה שלא בשליטתה. לטענת החברה, הנוסעים פונו לבתי מלון הסמוכים לשדה התעופה כדי לא לטרטר אותם בנסיעות ממושכות בדרכים ולאחר שהתברר שתיקון התקלה יארך זמן רב הם שוכנו בבתי מלון אחרים. החברה הודתה שגם המטוס של חברת אתיופיאן שהוזמן להטיס אותם לארץ סבל מתקלה במהלך ההמראה וקורקע. לדברי החברה, הנוסעים פונו לאחר מכן לבתי מלון ברמה של חמישה כוכבים.
החברה ציינה שפיצתה כל אחד מהנוסעים בסכום של 2,050 שקלים. כמו כן, הם טענו שהתובעים שוכנו במלונות פאר וביקשה לדחות את תביעתם של השניים כיוון שסירבו לקבל את הפיצוי שהציעה להם ובגלל שהתביעה שהגישו היא מנופחת ומעבר לכל פרופורציה.
השופט, יורם ברוזה, פסק שכל אחד מהתובעים יקבל פיצוי של 5,500 שקלים. השופט ציין שמשום מה חברת ארקיע לא הביאה שום איש טכני שיעיד במשפט לגבי מהות התקלות שהתגלו במטוס, וכי אין להפחית מאחריות החברה על מה שאירע לתובעים.