לאחר שלפני כחודשיים, בחברה להגנת הטבע הודיעו על ביטול המקטע הראשון בשביל ישראל, כעת חל שינוי נוסף בתוואי המסלול. כך, בעקבות הסיכון שבהליכה לאורך כבישים ומסילת הרכבת, שביל ישראל באזור חוטם הכרמל, שסמוך לזכרון יעקב, יעבור מעתה ב"מצפה מורן" (אתר לזכרו של סרן מורן ורדי ז"ל, לוחם שייטת 13 ובן בנימינה, שנהרג בקרב עם מחבלים בשכם בשנת 2004) ומשם ימשיך בשולי מחצבת בנימינה ההיסטורית.
בכך נמנעת מהמטיילים הליכה של כ-700 בסמיכות קרובה מאוד למסילת הרכבת הארצית, בה תנועה בתדירות גבוהה של רכבות נוסעים ומשא. איציק בן דב, רכז סימון השבילים של החברה להגנת הטבע, מציין כי הוועדה לסימון שבילים של החברה להגנת הטבע עוסקת לאורך השנים במציאת פתרונות לסוגיות בטיחותיות בתוואי שביל ישראל ובשינוי התוואי, היכן שזה נדרש.
"שביל ישראל סומן לפני כ-30 שנה, כאשר נפח הטיילות והתנועה היו נמוכים, וכל העת מתבצעים בו שינויים ועדכונים", אומר איציק. "אנחנו משקיעים משאבים ומאמץ להרחיק שבילים בכלל, ואת שביל ישראל בפרט, משולי כבישים וקרבה לתחבורה שעלולה לסכן אותם".
איציק מוסיף שבמקביל להחלטה לבצע את השינוי בתוואי, הוא קיבל פניה מארנון רוזמרין, תושב בית חנניה, שהציע להעביר את השביל דרך "מצפה מורן" ולאחר סיור בשטח, התחוור שזה הדבר הנכון לעשות, כיוון שהמטיילים ירוויחו תצפית נוף מרשימה מחוטם הכרמל לעבר בקעת הנדיב וחוף הכרמל. לדבריו, חוטם הכרמל, 'האף' של הכרמל - הבליטה הדרומית ביותר של הכרמל מעל בנימינה ובקעת הנדיב - מהווה את שער הכניסה הדרומי לכרמל של המטיילים בשביל ישראל.
"מהמצפור אפשר לצפות דרומה ומזרחה אל בנימינה ובקעת הנדיב הקרובים ועד רכס אמיר באופק. במערב נראים מושב בית חנניה, אור עקיבא והכפר ג'יסר א-זרקא. השביל יורד מהתצפית דרך מחצבת בנימינה המשוקמת אל גשר מסילת הרכבת שדרכו חוצים המטיילים בביטחה את המסילה לצידה השני במעבר תחתי."
שביל ישראל נחנך בשנת 1995 ואורכו של השביל כיום, הוא כ-1,057 ק"מ. הוא עובר בגליל העליון, בגליל התחתון, בכרמל, לאורך החוף, בתל אביב, במרכז הארץ, בפאתי ירושלים, בנגב, בערבה והוא מסתיים בבית ספר שדה אילת של החברה להגנת הטבע. השביל מחולק ל-56 מקטעים, שאפשר לטייל אותם ברצף כטרק ארוך או לבחור בכל פעם מקטע אחר.
לעמוד השינויים האחרונים בתוואי שביל ישראל ולהורדת מפות חינמיות, באתר החברה להגנת הטבע