על פי רשות שדות התעופה, היום (א') צפויים לעבור בנמל התעופה כ-16,100 נוסעים ב- 106 טיסות בינלאומיות נכנסות ויוצאות. מדובר במספרים מאוד נמוכים לתקופה, כאשר בחודש המקביל ב-2022 ממוצע הנוסעים היומי עמד על כ-80 אלף.
בתוך כך, רק כ-10 חברות תעופה ממשיכות לטוס אל ומנתב"ג. בתוכן יש את 3 חברות התעופה הישראליות: אל על, ישראייר וארקיע, שמפעילות את רובן המוחלט של הטיסות ליעדים כמו ארה"ב, יוון, קפריסין, ספרד, בריטניה, תאילנד, פריז, ברלין, קישינב, ורשה, בוקרשט, בודפשט ועוד.
בנוסף אליהן, כ-7 חברות תעופה בינלאומיות מפעילות מספר טיסות מצומצם. כך למשל, פליי דובאי מפעילה טיסה יומית לדובאי, היינן מפעילה מספר טיסות לשנזן, איתיחאד טסה לאבו דאבי, אוזבקיסטן איירליינס לטשקנט ועוד.
יחד עם זאת, רוב חברות התעופה הזרות ביטלו את טיסתן לישראל. כל חברה דחתה את לוח הטיסות שלה לתאריך אחר, כאשר לרוב הן מודיעות על תאריך וכאשר מתקריבם אליו מתבצעת דחייה נוספת. כך זה צפוי לעובד עד לסיום המלחמה, ואז כל חברה תשקול מה יהיה התאריך בו תחזור להפעיל את הטיסות.
חלק מהחברות דחו את טיסתן בינתיים עד לסוף חודש נובמבר וחברות אחרות דחו את טיסתן כבר לתוך שנת 2024. חברת דלתא איירליינס האמריקאית למשל, עדכנה אמש שהיא מבטלת את הטיסות שלה מניו יורק לתל אביב עד ה-5 בפברואר 2024. חברת אייר סיישל, הודיעה כי היא מבטלת את הטיסות שלה עד ה-6 בינואר. בקבוצת אייר פראנס/קלמ דחו את הטיסות עד ה-18.12 נכון לעכשיו.
למה חברות התעופה מבטלות את הטיסות שלהן לישראל באופן גורף?
ישנן שלוש סיבות מרכזיות לביטול הטיסות בתקופה זו: הראשונה והברורה מאליה, זה המצב הביטחוני שמשפיע על הרצון של הצוותים ושל החברה לטוס לישראל כרגע. בנוסף, הביקוש הנמוך לטיסות אל ומחוץ לישראל אינו משתלם להפעיל טיסות, במיוחד לא ליעדים ארוכי טווח. סיבה נוספת היא עלות הביטוח של חברות התעופה הטסות לישראל בימים אלה.
מתי יחזרו חברות התעופה לישראל?
כמובן שאף אחד לא יכול לתת תשובה ברורה, ולכן מרבית החברות דוחות כל פעם בכחודש-חודשיים קדימה, ואז מבצעות הערכה מחדש. סביר להניח שכאשר תיגמר המלחמה החברות יחזרו בהדרגה, מי מוקדם יותר ומי מאוחר יותר, כאשר הביקושים לטיסות יחזרו והמצב הביטחוני יירגע.
על פי מספר סוכנויות נסיעות בארץ, נכון לעכשיו ניתן להרגיש חזרה קלה של ביקושים בחודש דצמבר, אך לא בטוח שזה מספיק כדי להחזיר את חברות התעופה הגדולות לישראל.