המלחמה בישראל רושמת את יומה ה-52, ובאופן טבעי היא משפיעה על כלל המערכות של המשק הישראלי. בין הענפים שנפגעו כתוצאה מהאירועים הוא ענף התיירות, כשרוב חברות התעופה הבין-לאומיות הודיעו כי ישעו את הפעילות שלהן עד שהמצב יתבהר. אבל לעומת חברות התעופה העולמיות, הישראליות לא הפסיקו, ובחודש אוקטובר הטיסו 55 אחוזים מהנוסעים בנתב"ג. "זה מספר מאוד משמעותי וצפוי להיות אפילו הרבה יותר גבוה בחודש נובמבר. זה הזכיר לנו את החשיבות של תעופה ישראלית בעתות משבר", אומר יותם אביטן, מנהל ועורך אתר "חדשות תעופה".
עם תחילת המלחמה חברת ישראייר הייתה הראשונה להפעיל טיסות בינלאומיות משדה התעופה רמון ליעדים באירופה. זאת יחד עם העובדה שהייתה צריכה להצטמצם מבחינת מספר המטוסים שטסו כשרבים מחברי הצוות של החברה קיבלו צו 8. פעילות החברה גם התמקדה בהבאת ציוד לחיילים ולמפונים, כמו גם חילוץ ישראלים חזרה ארצה, ביניהם גם כאלה שהצטרפו ללחימה. ישראייר גם תרמה טיסות למשפחות החטופים, אומנים שירדו לאילת לשמח את המפונים, מטפלים שהגיעו לטפל במפונים ומוקד השירות והמכירות של החברה, הממוקם בשדרות נסגר לאור המצב ופינוי התושבים.
>> רוצים להתאוורר: עלייה דרמטית בחיפוש חופשות בחו"ל לקיץ
כחלק מהתמיכה בהעלאת המודעות להחזרת השבויים והחטופים הביתה, הוספו על מטוסי החברה 3 המילים Bringthemhome# והמטוס עוטר בסרט הצהוב. לוח הטיסות של החברה הותאם למצב הנוכחי כולל שינוי מפת היעדים, בוצעו הקלות בשינויים וביטולים של כרטיסי טיסה וחבילות על מנת לאפשר גמישות לנוסעים. למעשה, ישראייר הטיסה כ-10 אחוזים מהשבים ארצה בשבוע הראשון ללחימה. בחודש אוקטובר ישראייר הטיסה למעלה מ-90 אלף נוסעים והחברה דורגה במקום שני בהטסת נוסעים בנתב"ג.
באופן טבעי, אל על הייתה חברת התעופה הישראלית היחידה שרשמה גידול, ואפילו משמעותי, בנתוני הנוסעים באוקטובר 2023 לעומת 2022 – 19.47 אחוזים יותר. "שאר חברות התעופה הישראליות חוו ירידה בפעילות: ישראייר עם 7.36 אחוזים וארקיע עם .32.57 אחוזים", אומר אביטן ומוסיף, "נכון לעכשיו מדובר גם על צפי לירידה בהזדמנות עתידיות שעלול לפגוע בהכנסות של החברות. עם זאת, בתקופה הקרובה אנחנו מעריכים שתתחיל מגמת ההתאוששות בביקוש".
כמו ישראייר, כבר בתחילת המלחמה נרתמה אל על להטסת נוסעים חזרה ארצה, כמו גם הטסה של משפחות חטופים למוקדים רבים ברחבי העולם ללא עלות, תוך שהיא מקצה חלק ניכר מהפעילות שלה לטובת המלחמה. "אל על קיבלה החלטה להפעיל הגבלה על מחירי הטיסות לפי זמן הטיסה בעקבות ביקורת ציבורית על מחירי הטיסות שהאמירו בעקבות הביקוש האדיר", אומר אביטן. "זה הזכיר לנו שבסופו של יום גם אם מדובר בחברה פרטית, יש לה מחויבות מסוימת כלפי הציבור הישראלי כמי שמכונה חברת התעופה הלאומית".
כבר בימים הראשונים הבינה אל על כי היא תיאלץ לבצע שינויים בלוחות הזמנים ולהתגמש מבחינת שעות, מחירים ויעדים שאליהם היא טסה. בתור חברת התעופה הגדולה בישראל, אל על היא ללא ספק החברה ששולטת היום בשמיים הישראלים, ופעילותה היא הגדולה ביותר בנתב"ג מזה חודשיים. מכיוון שהחברה פועלת מסביב לשעון במגוון נושאים הקשורים למלחמה, לעומת חברות התעופה האחרות היא לא נאלצה להוציא את עובדיה לחל"ת, והיא מבצעת שינויים יומיומיים בהתאם למצב. תוך מספר ימים בודדים הצליחה החברה לפתח ולהוציא ממשק שמתעדכן באופן אוטומטי ומאפשר לנוסעים לבדוק את זמינות המושבים בשבוע הקרוב.
גם חברת ארקיע הקטנה יותר נרתמה למאמץ המלחמתי מהרגע הראשון. "המלחמה תפסה אותנו עם שבועיים אינטנסיביים", אומר עוז ברלוביץ' מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל. "ראינו הירתמות יוצאת דופן של כל עובדי החברה וצוותי האויר בפרט בהן הטסנו 24 שעות ביממה מעל 300 טיסות חילוץ, החזרנו קרוב ל-40,000 ישראלים הביתה וזרים למולדתם".
על פי מנכ"ל החברה, בנוסף לפעילות החברה בטיסות מיוחדות, ביניהן טיסות מטען ופרויקטים מיוחדים, החברה גם מפעילה טיסות לאפריקה להבאת עובדים זרים. עם זאת, בחברה אומרים כי הצפי לחודשים הקרובים עדיין לא ברור וגם ההזמנות לחודשים הבאים עדיין לא חזרו לשגרה. "כאשר טיסות החילוץ התמעטו כמעט לאפס, אנחנו הרגשנו את הירידה הדרמטית והחדה בכמות הטיסות והנוסעים. אין צפי כרגע לתכנון קדימה לחודשי החורף וצבר ההזמנות העתידי מצומצם. בשל צמצום הפעילות אנו נאלצים להוציא עובדים לחופשות וחלת"ים. יש לנו גם למעלה מ-50 עובדים מגוייסים".
את החזרה לשגרה צופים בארקיע רק לחודשים מרץ ואפריל. "צוות המסחר והשיווק שוקד על תוכניות העבודה להפעלת 39 יעדים, חלקם חדשים החל מחודש אפריל 2024 בתקווה כמובן שהמצב בישראל יאפשר זאת", אומר ברלוביץ'.
מלחמה בישראל הצליחה להפתיע את כולם, ובימים הראשונים הקריסה של מערכי השירות של חברות התעופה הישראליות, בפעם השנייה תוך מספר שנים (קורונה ואז מלחמה) נראתה כמעט בלתי נמנעת לאור עומס הפניות. "זה מחייב לדעתי את החברות לעשות בחינה מחדש של מערכי הדיגיטל שלהן. אני חושב שחברות התעופה ב-2023 חייבות להנגיש יותר פעולות שירותיות כמו שינוי מועד טיסה, ביטול ואפילו שינוי יעד בשירות עצמי באונליין, אומר אביטן ומוסיף, "זה יאפשר לאנשים לבצע יותר פעולות באופן עצמאי ויקטין את התלות של הנוסעים, שהיא כיום כמעט אבסולוטית, במענה אנושי".