המשפטן רועי אלנקווה החליט להפתיע את בת זוגו לפני כשנה עם סוף שבוע בחו"ל. ביום הטיסה התברר כי הדרכון של בת הזוג לא היה תקף, ולפיכך הוא נאלץ להשתמש בשירותי הנפקת דרכון מיידי שמפעיל משרד הפנים בנתב"ג.
"שילמנו כ-1,105 שקל עבור דרכון חדש, לעומת 270 שקל במשרד הפנים. מקובל לחלוטין שהאזרח ישלם פרמיה עבור שירות מיידי, אבל לגבות פי ארבעה ממחיר הקרן? מדובר בקנס למי שזה המוצא היחידי עבורו", אומר אלנקווה ל"גלובס".
על רקע הדברים הללו הוגשה לאחרונה בקשה לתביעה ייצוגית נגד מדינת ישראל ומשרד הפנים, בטענה כי המדינה מתעשרת על חשבון האזרחים בכך שהיא גובה קנס בלתי סביר מאזרחיה. הבקשה הוגשה באמצעות משרד עוה"ד שמלה.
יצוין כי המחיר לדרכון עבור אזרח קטין (עד גיל 18) הוא 140 שקל במשרדי משרד הפנים ו-550 שקל בנתב"ג. עוד יצוין כי השירות התייקר משמעותית מאז החל ב-2004, אז עלה דרכון לבגיר כ-400 שקל בלבד.
"יש פה מגמתיות של סחיטה, לא של תשלום עבור שירות, אלא של ענישה", אומר אלנקווה. "מפנייה שלנו לממונה על חופש המידע עולה כי בשנתיים האחרונות המדינה הכניסה לקופתה קרוב ל-19 מיליון שקל מהוצאת דרכונים בשדה התעופה".
תגובת רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים: "השירות בנתב"ג הוא שירות ייחודי, שלא קיים באף מדינה בעולם. לאור זאת, השירות כרוך באגרה גבוהה יותר משירות רגיל בלשכה, שבה לא מונפק הדרכון במקום.
"לשכות רשות האוכלוסין וההגירה פתוחות בכל הארץ רוב ימות השנה. בחגים, בשבתות ובחופשות מרוכזות של משרד הממשלה, לשכת ה'חירום' הנה זו אשר בנתב"ג. אנו יוצאים בקמפיינים בהם נדרש הציבור לבדוק את תוקף דרכונו, בעיקר לפני הקיץ. לאור האמור לעיל, הרי שיש לברך על השירות הייחודי ולא להלין עליו".