בעוד יומיים יחל החופש הגדול בתיכונים, אחרי עשרה ימים יצטרפו אליהם בתי הספר היסודיים ולבסוף גם ילדי הגנים יישארו ללא מסגרת. בתוך כך, בתקופה הקרובה תחל הנהירה הגדולה לחו"ל, כשהשנה הדברים ייראו שונה משנים קודמות - המחירים גבוהים יותר, היעדים ישתנו (טורקיה בחוץ - יוון וקפריסין יהיו המרוויחות הגדולות) והאווירה הכללית תהיה מאופקת יותר.
"היעדים החמים לקיץ הם איי יוון וקפריסין, בנוסף אנחנו רואים שההזמנות ליעדי מזרח אירופה, ביניהם בודפשט ופראג, עלו בכ-11 אחוזים לעומת השנה שעברה, העלייה מגיעה בעיקר בגלל המחירים ולכן אנשים מחפשים אלטרנטיבות נוספות", אומר עוז גור, מנכ״ל holidayfinder. "הביקוש לקיץ עולה וזה משפיע על המחירים. לכן ההמלצה היא להקדים ולהזמין עם אפשרות ביטול ולהיות גמישים בתאריכים כדי למצוא את המחיר הכי משתלם לחופשה שלכם".
גם אילן שלו, סמנכ"ל קווי חופשה, מציין שהקיץ הזה יוון וקפריסין הן היעדים החמים. בכל שנה ישראלים רבים מגיעים אליהן, אך הפעם מדובר בביקוש קיצוני. "קיץ 2024 הולך להיות שונה מקיץ 2023 מבחינת יעדי הביקוש. טורקיה נסגרה, המלדיביים נסגרו ועיקר העומס הולך להיות על איי יוון, בדגש על האיים המסורתיים: כרתים, קוס, רודוס, מיקונוס וכן על קפריסין שהפכה להיות אבן שואבת לחופשה זוגית, משפחתית או של צעירים. הנתונים בנתב"ג תומכים במגמה זו עם ממוצע של למעלה מ-20 טיסות ביום ליוון וכן 14 טיסות יומיות לקפריסין. כל זאת אם המצב במדינה יישאר כמו שהוא כרגע ולא תחול החמרה".
הילה הרמולין רונן, סמנכ"לית שיווק ומכירות של ישראייר, מוסיפה: "השנה חופשות הקיץ מתאפיינות בעיקר בטיסות ליעדים שאורך הטיסה אליהם יחסית קצר - עד 3.5 שעות. רבים מהישראלים רוצים לצאת להתאווררות ולהיות קרובים לישראל. ההזמנות נעשות בעיקר למקומות שיש בהם אטרקציות המתאימות לכל המשפחה".
המחירים השנה עלו בכ-15 אחוזים
ומה לגבי המחירים? ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, מציין שמצד אחד יש לא מעט ביקושים, אך מצד שני עדיין לא כל חברות התעופה חזרו לארץ, מה שאוטומטית מקפיץ את המחיר לכל נוסע. "החוסר בהיצע הנובע מהימנעות של חלק מחברות התעופה הזרות והלואו קוסט לשוב לפעול בישראל/לבטל טיסות, מה שכמובן משפיע על המחירים שהתייקרו בכ-15 אחוזים ולעלייה במכירות. בנוסף, אנחנו עדים כבר כעת לביקושים רבים לחגי תשרי למקדימים שיכולים להזמין כעת במחירים נוחים שצפויים לעלות ככל שנתקרב לחגים עצמם".
טלי נוי, סמנכ"לית שיווק ומכירות של איסתא, מוסיפה: "רמת הביקוש לעומת שנה שעברה בקיץ - גבוהה יחסית. משפחות בוחרות לצאת ולהתאוורר בחו"ל אך בגלל המצב בארץ האפשרויות מוגבלות. רמת המחירים של חבילות הנופש והטיסות לעומת שנה שעברה גבוהה ב-15-20 אחוזים בגלל כמות נמוכה יותר של טיסות ועליית המחירים הכללית".
מי ש"נהנות" מהמצב הן חברות הקרוזים, שרושמות עלייה בביקוש בשוק הישראלי. "אנו רושמים שיא ביקושים בחמש השנים האחרונות לחופשות קרוז על ידי ישראלים לאיים הקריביים", אומר אודי שנבל, מנכ"ל סנורמה, נציגת המכירות הבלעדית של רויאל קריביאן בישראל. "זאת בגלל ההיצע הגדול של אוניות חדשות המפליגות ממיאמי, אורלנדו ופורט לודרדייל, ביטול הצורך בוויזה לארה"ב, וכן מבחר גדול של מסלולים החל מ-3 לילות. בנוסף, ישנם ביקושים גבוהים להפלגות באירופה בחודשי הקיץ, למרות עלייה של כ-25 אחוזים במחירים לעומת קיץ 2023, וזאת בגלל הביקושים הגבוהים ולכן ההיצע הנמוך יחסית של מקומות".