חודש אוגוסט 2023 עתיד להיות אחד מהחודשים המתוירים ביותר שאי פעם נרשמו. רק ברבעון השני של 2023, מספר התיירים באירופה עמד על 95% ממה שהיה ב-2019, השנה האחרונה לפני שיבושי נסיעות נרחבים עקב הקורונה. למרות שבענפי התיירות, התעופה והכלכלה חזו התאוששות מלאה בקיץ, איש לא התכונן למספרים חסרי התקדים של התיירים שפוקדים כעת כמעט כל יעד ברחבי העולם.
העתיד של תעשיית התיירות נראה מזהיר במיוחד, כאשר תחזיות של מועצת הנסיעות והתיירות העולמית (WTTC) מציירות תמונה של מגזר איתן עם הכנסות 15.5 טריליון דולר עד 2033. נתון מדהים זה מייצג עלייה של 50% בהשוואה להערכת 2019 של 10 טריליון דולר, כאשר נסיעות מייצגות 10.4 מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) בעולם. יתרה מכך, אם ב-2019 נרשמו 1.46 מיליארד נסיעות בין-לאומיות, עד סוף העשור המספר צפוי כבר לעבור את רף 2 המיליארד.
גם בישראל המספרים עולים ומגיעים לשיאים חדשים. ברשות שדות התעופה אומרים כי בחודש אוגוסט הנוכחי יעברו בנתב"ג קרוב ל-3 מיליון נוסעים, כלומר גידול של 24% מהשנה הקודמת. רק בחודשי הקיץ של יולי-אוגוסט עתידים להירשם למעלה מ-5.3 מיליון נוסעים, עם ה-31 באוגוסט שיציין את היום שבו ייכנסו דרך נמל התעופה הכי הרבה נוסעים בשנה עם חזרתם של רבים מחופשות הקיץ ברחבי העולם. בסך הכל עד סוף השנה התחזיות מדברות על כ-15 מיליון איש שיעברו בשערי המדינה.
"בבקשה אל תגיעו"
עבור רבים בתעשייה אלו חדשות טובות, אך קולות רבים החלו לגנות את מה שמכונה תיירות היתר, שכבר הובילה בעבר למחאות נרחבות. עבור חלק, התיירות העולמית יצאה משליטה והם טוענים כי למעשה יש יותר מדי תיירים והרבה פחות תשתיות. על פי המתנגדים, תיירות היתר יוצרת גודש תנועה, רעש, זיהום ופסולת ומשנה פעמים רבות את המרקם התרבותי של המקום. יעדים פופולריים רבים, במיוחד באירופה, מחליפים כעת את הקמפיינים התיירותיים לאלה שמבקשים מהתיירים להגיע אליהם באסטרטגיות של "בבקשה-אל תגיעו".
"תיירות היתר היא כבר כה חריפה שיעדים פופולריים עושים כעת את הבלתי מתקבל על הדעת, ומנסים באופן פעיל להניא או לחסום הגעה של תיירים", כותב הגרדיאן הבריטי. "המקומות המושלמים ביותר בעולם הופכים לתפאורות לסלפי שלנו. תיירות המונית הופכת יעדים לעמוסים ולמעשה הופכים את האופי שלהם ממה שהיו פעם".
ברחבי יבשת אירופה, אבל במיוחד בין הערים והעיירות הפופולריות ביותר, המקומיים אומרים שהם לא יכולים לשאת יותר את ההשפעות ההרסניות של תיירות היתר. ונציה, למשל, המומה כל כך ממספר המבקרים שהיא הכניסה לפועל דמי כניסה הנעים בין 3 ל-10 אירו (12-40 שקל) לגישה לעיר ולאיים שלה. מאותה סיבה בדיוק וכדי לנהל את ההמונים, יוון הטמיעה מערכת לשיבוץ זמנים למבקרים באתר ההיסטורי של האקרופוליס באתונה.
למרות שמאות מיליוני תיירים נכנסים לאירופה מכל רחבי העולם, גם תושבי היבשת עצמם מנסים לנצל את הימים האחרונים של הקיץ, במה שהופך את אוגוסט לחודש העמוס ביותר בשנה. אטרקציות כמו מוזיאון הלובר בפריז והוותיקן ברומא כבר כורעות תחת המוני התיירים שנאלצים להמתין שעה או יותר בתור כדי להיכנס. מלונות רבים כבר מלאים חודשים מראש לפי אתרי הזמנות מקוונים, ובתי הקפה והמסעדות בערים הפופולריות עולים על גדותיהם.
ונציה באיטליה, המושכת מספר רב של תיירים בכל ימות השנה, צפופה אף יותר מהרגיל, לדברי אנשי תעשיית התיירות המקומית. "ונציה רגילה לתיירות המונית, אבל מה שאני רואה עכשיו זה משהו חדש – מקומות שפעם כמעט לא היו צפופים עכשיו עמוסים. ימי חול שבעבר היו שקטים עמוסים כיום כמעט כמו סופי השבוע", אומר גווידו מולטדו, שמתגורר בוונציה כבר 12 שנים.
נלחמים בתיירים: "אי אפשר ליצור חיים נורמליים"
כתוצאה מהעומסים, פעולות רבות הופעלו על ידי ממשלות מקומיות או לאומיות כדי לצמצם את ההשפעות השליליות של תיירות היתר. האלשטאט, כפר אלפיני באוסטריה שלפי השמועות שימש השראה לסרט "לשבור את הקרח" של דיסני, הציב קיר כדי למנוע מתיירים לעצור לצלם סלפי. זהו רק אחד מהצעדים של הכפר שמטרתם להגביל את השפעת התיירים.
בפירנצה, ניתן לקנוס תיירים אם הם אוכלים על המדרכה ועל מפתן הדלת מול החנויות. יתרה מכך, העיר פורטופינו האיטלקית הציגה "אזורים ללא המתנה" כדי למנוע מתיירים להסתובב ולצלם סלפי, עם קנס של 270 אירו (1,100 שקל) למי שישתהה על הטיילת זמן רב מדי בין 10:30 בבוקר ל-6 בערב. כך גם ברומא שמגבילה את הגישה למזרקת טרווי ולמדרגות הספרדיות.
בבירה ההולנדית אמסטרדם נאסר על ספינות תענוגות לעגון בנמל הראשי שלה, ובעיירת העלייה לרגל המפורסמת של ספרד, סנטיאגו דה קומפוסטלה, מתוכנן להכניס לתוקפו מס תיירים חדש. גם בפורטוגל מנסים להילחם במספרי התיירים, במיוחד בדרום המדינה שמקבל כמיליון תיירים, בעיקר בריטים, שכעת מחויבים לכללים כמו שמירה על השקט, איסור על לינה בחופים או משחקי כדור. כל אלה יכולים לגרור קנסות שנעים בין 200 אירו (800 שקל) ועד 36,000 אירו (כ-150,000 שקל).
אחת מהערים שסובלות ביותר מתיירות היתר בשנים האחרונות היא דוברובניק בקרואטיה, שגם החליטה להילחם בהמוני התיירים שבה עם הגבלות על רעש וצמצום שעות הביקור בה, במיוחד לתיירים שמגיעים בספינות תענוגות. "אי אפשר ליצור חיים נורמליים ומאורגנים", אומרת מריה גרציו, פסנתרנית בת 58 ומדריכת טיולים שמתגוררת בעיר העתיקה. "זה כאילו שאתה בג'ונגל, אתה תוהה אם תשרוד. תאר לעצמך 8,000 תיירים במקום כזה קטן בו זמנית, מה יקרה אם יהיה מקרה חירום? צריך להסתכל על דוברובניק כמו אצטדיון שמארח אירוע גדול. יש רק שתי יציאות חירום".
מחקר של מרכז המדע של האיחוד האירופי (EU Science Hub) מבציע על כך שבעקבות תיירות היתר, בשילוב עם גלי החום הכבדים ואסונות הטבע באתרים הפופולריים באירופה, תיירים יתחילו לבחור יותר ויותר באקלים קריר יותר בצפון על פני יעדי הים התיכון בעונת שיא הקיץ.
למרות זאת, קיץ 2024 צפוי להביא איתו הרבה מאותן בעיות שאיתם נאלצים התיירים והמקומיים להתמודד ביעדי הקיץ המבוקשים ביותר באירופה. "המעבר לעונות המעבר כרוך בהסתגלות רבה שמקומות רבים יתקשו לעשות, במיוחד מכיוון שהקיץ הוא הזמן שבו מתרחשות חופשות בית הספר", מציין בריאן גארוד, פרופסור לשיווק המתמחה בתיירות באוניברסיטת סוונסי הבריטית. "אולי נראה קצת יותר נסיעות לאקלים צפוני כדי לברוח מהחום. אבל אני לא חושב שאנחנו הולכים לראות את זה מיד. אנשים מאוד איטיים כשזה מגיע להתאמת הרגלי התיירות שלהם".