נוסעים שהיו אמורים לטוס לחופשה בת שלושה ימים בבאטומי גיאורגיה, קיבלו חוויה שהם לא ישכחו הרבה זמן. "טיסה לבאטומי נמשכת שעתיים וחצי אבל באל על טרטרו אותנו יומיים ללא שום סיבה", זועמים 12 נוסעים שטסו עם אל על לגיאורגיה והחליטו לתבוע את החברה בעקבות האירועים שעברו.
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
הכל התחיל כשזמן קצר לפני הנחיתה בבאטומי, קברניט המטוס הודיע לנוסעים שעקב מזג אוויר סוער לא ניתן לבצע נחיתה בשדה התעופה בעיר ושהוא ייאלץ להנחית את המטוס בטביליסי בירת גיאורגיה המרוחקת כ-5 שעות נסיעה ו-40 דקות טיסה.
לאחר הנחיתה, הנוסעים נותרו במשך כחמש שעות במטוס ללא מיזוג אוויר. "הרגשנו כמו בני ערובה במטוס. זו הייתה המתנה ארוכה וקשה. חלקנו שומרים כשרות ולא דאגו לנו לאוכל כשר ולא יכולנו לרדת מהמטוס", שחזרו הנוסעים. רק כעבור שעות ארוכות של שהייה במטוס החליטו באל על להטיס את המטוס, כם כל נוסעיו, בחזרה לנתב"ג.
"לא הבנתי מדוע החזירו אותנו בחזרה לישראל. הרי כבר היינו בטביליסי מרחק של כמה שעות נסיעה מבאטומי. יכלו לדאוג לאוטובוסים שיסיעו אותנו למלון ולא לטרטר אותנו בטיסה חזרה לישראל. זו הייתה החלטה מוזרה והזויה", קבל אחד הנוסעים.
בשעות הערב המטוס נחת בנתב"ג כשהנוסעים תשושים, עייפים ורעבים. "הגענו לנתב"ג מאוד מתוסכלים. נאמר לנו שלמחרת תמריא טיסה לבאטומי בשעה שבע בבוקר", סיפרו הנוסעים. כלומר, היה עליהם להתייצב בשדה בשעה ארבע לפנות בוקר - שלוש שעות לפני הטיסה.
באל על לא טרחו לעדכן את הנוסעים שהם זכאים לקבל את כספם חזרה או כרטיס טיסה חלופי, שכן טיסתם נדחתה מעל לשמונה שעות, גם אוכל או שתייה לא סופק להם. החברה לא יזמה העברה של הנוסעים לבתי מלון ואלה שכן פנו לנציגי החברה קיבלו שירותי הסעה לבתיהם.
"כאשר פנינו לבקש אירוח בבית מלון על פי הנהלים, נאמר לנו שבגלל שזמן הטיסה הוא קצר ושהטיסה מועלת על ידי חברת צ'רטר לא מגיעה לנו אופציה כזו", ציינו הנוסעים. "אל על הסירו אחריות והפנו אותנו לספק ממנו רכשנו את החבילה - חברת גוליבר. חשנו מושפלים".
טיסה לגיאוריה טייק 2
למחרת הגיעו הנוסעים בשעה ארבע בבוקר לשדה התעופה רק אז גילו שהטיסה נדחתה למועד לא ידוע. "הרגשנו חסרי אונים. המתנו כמו בני ערובה שעות ארוכות בנתב"ג", סיפר ד', אחד הנוסעים. "גם לא ישנו כל הלילה כי היינו צריכים תוך ארבע שעות להיות בשדה וגם הטיסה נדחית. כאשר פנינו לנציגי אל על הם אמרו לנו שהאחריות היא על הספק ולא עליהם ושנפנה לגוליבר. נסענו לחופשה בת שלושה ימים כשיומיים אנחנו בהמתנות ובטיסות".
בסופו של דבר הטיסה המריאה רק בשעה 17.00 בערב, עשר שעות מהמועד שנקבע, ויום וחצי אחרי שהמריאו לראשונה. הטיסה המריאה אבל לא לבטומי, אלא לעיר אחרת בשם כותאיסי. שם, בנסיעה ארוכה של מספר שעות באוטובוסים הם הגיעו לבטומי בשעה רבע ל-12 בלילה.
"הרסנו לנו את החופשה. הגענו לבאטומי רק כעבור 34 שעות מהזמן המקורי", סיפרו הנוסעים. כשחזרו לארץ הם שכרו שירותיו של עו"ד רון סולן ששיגר מכתב התראה לפני תביעה לאל על בדרישה לפצות את הנוסעים שהוא מייצג.
בתגובה למכתבו ציינו באל על, כי אכן הוחלט להנחית את המטוס בטבליסי ולא בבאטומי עקב מזג האוויר והמטוס אכן הוחזר לישראל עם כל נוסעיו והם קיבלו משקאות ואוכל. לטענת החברה מדובר באירוע חריג שאין לה שליטה עליו ולא ניתן לצפות אותו מראש. למעשה, אל על סירבה לפצות את הנוסעים אלא הסכימה להחזיר להם כסף עבור הוצאות אוכל ומשקאות במידה והיו להם כאלה וזאת בתמורה למסירת קבלות.
"כל הדברים האלה הם חלק מעולם התעופה"
הנוסעים, באמצעות עו"ד סולן, הגישו תביעה נגד אל על לבית המשפט השלום בנתניה ודרשו פיצוי של 123 אלף שקל. אחד הנוסעים התקשר למוקד שירות הלקוחות של אל על ונדהם מכך שהם מסירים אחריות על מה שקרה.
ר': "אתם הושבתם אותי במשך כ-12 שעות במטוס בלי אוכל ומים".
נציג שירות: "עיכובים, לא עיכובים, דחיות ביטולים, כל הדברים האלה הם חלק מעולם התעופה...".
ר': "ולהשאיר לקוחות בלי אוכל ומים זה חלק מעולם התעופה?".
נציג שירות: "אני מבחינתי אין לי דרך לעזור כי הכרטיס לא נרכש דרכי, גם אם אני עכשיו רוצה לשנות לך את הטיסה, להוריד אותך, לתת לך החזר, זה לא דברים שאני יכול לבדוק".
לגבי החזרה המוזרה מטבליסי לנתב"ג השיב נציג שירות הלקוחות: "נשקלה האפשרות שכן נגיע לשם (לבאטומי)".
ר': מההתחלה אמרו לנו שאנחנו חוזרים לארץ".
אל על הגישה כתב הגנה לבית המשפט בו ביקשה לדחות את התביעה על סף בנימוק שמדובר בתביעה חמדנית ומנופחת שהתובעים בעצמם מודעים שהטיסות בוטלו מסיבות שאינן בשליטתה. עוד ציינה החברה, כי חרף מזג האוויר הסוער החברה הביאה את הנוסעים ליעדם וסיפקה להם את כל שירותי הקרקע הנדרשים.
בנוגע להחלטה המוזרה להחזיר את הנוסעים בחזרה מטבליסי לנתב"ג טענו בחברהה שמרחק לבאטומי הוא כ-400 ק"מ ושהם שקלו כמה חלופות להעביר לשם את הנוסעים, כולל העברתם באוטובוסים, אבל בגלל מזג האוויר הקשה חלופה זו ואחרות נפסלו. לטענת החברה היא עשתה הכול כדי לצמצם את משך העיכובים בהגעתם הנוסעים לבאטומי. "לאור האמור לעיל , אין ספק שהחברה פעלה בזמן אמת ותחת נסיבות לא פשוטות, עשתה כל שביכולתה על מנת להעניק לנוסעים את שירותי הסיוע על פי דין", סיכמה אל על.
נכון להיום, התביעה עדיין לא הוכרעה ונמצאת בתהליכי בית המשפט.