כדי להבין עד כמה עולם התיירות לא קיים מאז שהחלה המלחמה, מספיק להסתכל על מספר האנשים שעוברים בנתב"ג. בכל יום שעובר המספרים יורדים, וכרגע פחות מ-20 אלף אנשים יוצאים או נכנסים בכל יום, מספרים שהיו בשיא תקופת הקורונה באוגוסט 2021.
"לאחר שהסתיימו רוב טיסות החילוץ בהם לקחו משרדי הנסיעות חלק משמעותי, ירד היקף הפעילות לכ-30 אחוזים מההיקף הרגיל לעונה זאת", אומרת טלי לאופר, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות. "להערכתי מתוך כ-3,000 עובדים ישירים המועסקים במשרדים יישארו בימים הקרובים אולי כמחציתם פעילים, כשעיקר עיסוקם יהיה טיפול באלפי הביטולים של ההזמנות שבוצעו ובהשבת הכספים ללקוחות".
לאופר מוסיפה: "מרגע פרוץ האירועים המחרידים ביום שבת, התגייסו מיידית משרדי וסוכני הנסיעות חברי ההתאחדות והחלו פועלים מסביב לשעון, תוך כדי האזעקות, החשש והאבל העצום למתן מענה ולהשבת הנוסעים ארצה בטיסות החילוץ, סיוע בפתרונות טיסה לחיילים בצו 8. בנוסף, חלק מהמשרדים העוסק גם בתיירות הפנים, לקח חלק משמעותי במאמץ להשמת כלל האזרחים המפונים בבתי המלון. התאחדות משרדי הנסיעות פתחה מוקד מידע כבר בצהרי ה-7.10 בו היא עידכנה את הסוכנים מסביב לשעון על ביטולים ושינויים בלוח הטיסות ועל טיסות החילוץ בזמן אמת. בנוסף, אנו עומדים בקשר ישיר עם חברות התעופה לוודא כי הן שומרות על מדיניות ביטולים הוגנת לטובת הנוסעים. כיום כשטיסות החילוץ פחתו ותכף מסתיימות, מטפלים הסוכנים בעיקר עבור לקוחותיהם באלפי הביטולים של ההזמנות שבוצעו ובהשבת הכספים ללקוחות.
שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, מתארת מציאות דומה במשרדי הנסיעות שלה: "לצערנו הוצאנו יותר מחצי מהעובדים שלנו לחל"ת, ויש עוד עובדים במילואים, חופשות לידה ועוד. 80% מההון האנושי שלנו מרוכז בדרום ועזרנו להם למצוא פתרונות לתקופה הקרובה. כרגע יש 80 עובדים פעילים בלבד. מאחר והעבודה בתיירות היוצאת, תיירות פנים ונכנסת נעצרה כמעט לחלוטין, אנו עוסקים בימים אלה בעיקר בדאגה לעובדים שלנו תושבי אשקלון העוטף והסביבה, במתן שירות ללקוחותינו, במציאת פתרונות אירוח לזכאי אגף השיקום ומשפחות פצועי צה"ל וכמו כן בשימור ובניית המערכות לשנים הבאות".
יש הזמנות "רגילות" בימים אלה?
"יש מעט הזמנות של טיסות, אבל לא לחופשות קצרות אלא דווקא של ישראלים שמעדיפים לטוס לתקופה ארוכה, או טיסות חילוץ / חזרה לישראל. הישראלים שכן טסים להפוגה מתאימים את עצמם ליעדים של החברות הישראליות. אין טיולים מאורגנים ואין חופשות קצרות".
"אם לא נקבל עזרה לא נשרוד"
בדיון על מתווה האוצר בוועדת הכספים שהתקיים בכנסת השבוע, יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל אמר: "אנחנו באפס הכנסות ואנחנו לא רוצים לפטר עובדים מקצועיים. הצעת האוצר מתמרצת פיטורים והוצאה לחל״ת. היום ה-17 למלחמה והבירוקרטיה לא מצליחה להציג מתווה. אפילו תזכיר חוק לא הוגש היום. תיירות נכנסת היא גורם קריטי בתעסוקה בפריפריה אנחנו גם נסייע לשקם את מערב הנגב עם תיירים שנביא לאזור. ערים כמו ירושלים, טבריה, נצרת, עכו וצפת ללא תיירים לא ישובו לפעילות כלכלית".
על פי טלי לאופר, ענף הנסיעות מורכב מאנשים למודי קרבות ותקופות קשות שצלחו משברים רבים יחד עם זאת, היא מציינת שאם לא יקבלו סיוע הולם הם ימצאו את עצמם בשבר כלכלי שלא נראה כמותו. "יש רק פתרון אחד לענף והוא נמצא בידי הממשלה – רק סיוע כלכלי הולם ומתאים לצרכי הענף על פי מאפייניו הייחודיים אשר ייתן מענה לעומק ולמשך המשבר יאפשר המשכיות עסקית ויציאה מהמשבר", היא אומרת. "תכנית שכזאת חייבת לכלול סיוע משמעותי לחברות לצורך שימור העובדים בענף. זהו ענף מבוסס עובדים, זהו הנכס העיקרי בו, וללא שימור נכון שלהם באמצעות מענקים לחברות, אני חוששת כי לא נוכל להתאושש. עד כה משרד האוצר הציג תכנית (שלא קיבלה כל אישור ממשלה ולא תורגמה להצעת חוק) שהינה לעג לרש ואשר מציעה מענקים מגוחכים שאין בהם שום סיוע ממשי להמשכיות העסקית או לתרומה לשכר העובדים בענף".
"אנחנו מצפים שהמדינה והגופים העוסקים בתיירות יסייעו לנו להשאיר כמה שיותר עובדים", מחזקת כהן עורקבי. "כרגע ענף התיירות כולו ואשת טורס בפרט, שרוב ההון האנושי שלה מרוכז באשקלון והסביבה, סובלים מהעיוות של פיצוי לחברות עם מחזור של עד 400 מיליון ₪ שאינו רלוונטי לענף. ככל שנקבל יותר עזרה נוכל להחזיק יותר עובדים. אחרת, לצערנו נאלץ להוציא את מרביתם לחל"ת".
כמה זמן אתם יכולים להחזיק במצב הזה?
"לפי ההערכות כרגע אנחנו מתכוננים לחזרה לשגרה במרץ-אפריל בשנה הבאה ולפי זה מתכננים את התקציב שלנו", מסכמת כהן עורקבי.