לפני כשלושה חודשים בעיית המזוודות בנתב"ג, ומבכל העולם, היתה בשיאה. המונים החלו לטוס לחו"ל, כוח האדם היה בשפל ולא מעט מזוודות נשארו מאחור ולא עלו למטוס. כיום, המצב נראה הרבה יותר טוב, אך עדיין עשרות מזוודות מחכות באולם הנוחתים שיגיעו לאסוף אותם. על פי גורם בכיר ברשות שדות התעופה, מדובר בעיקר במזוודות שלא עלו לטיסה בנמלים אחרים בעולם והגיעו באיחור.
ברשות שדות התעופה הבהירו כי האחריות על המזוודות והחזרתן לנוסעים היא של חברות התעופה וחברות שירותי הקרקע. בתקופה האחרונה, בניסיון להקל על העומסים, עובדים מרשות שדות התעופה ומתנדבים החלו לעזור באיתור הבעלים של המזוודות, אך למרות כרגע נראה שלא מצליחים לעמוד בקצב. כך, בתחילת אוגוסט ברשות שדות התעופה אמרו שבתוך שבוע כל המזוודות יוחזרו לבעליהן, אך בפועל זה עדיין לא קרה.
העובדים והמתנדבים שמנסים לאתר למי שייכות המזוודות האבודות בודקים מזוודה אחר מזוודה, ומנסים לאתר שם ומספר טלפון ואז יוצרים קשר. לפי דברי גורמים בשדות התעופה אותרו בעליהן של מזוודות שהגיעו לנתב"ג מרחבי העולם, בעיקר מיעדי קונקשן כמו הולנד טורקיה לונדון, מזוודות שלא עלו עם הנוסעים לטיסות ההמשך בחו"ל והוחזרו לישראל.
"אפשר לחכות שבועות ואף חודשים"
במקביל למתנדבים והעובדים שמנסים לאתר את בעלי המזוודות, גם הנוסעים עצמם שמגיעים לשדה מנסים לסייע במאמץ ומי שמגיע לחפש את המזוודה שלו, דואג לצלם מזוודות נוספות שנשארו מאחור. כך למשל, נסטיה סבין, שהגיעה אתמול בבוקר לנתב"ג, העלתה מספר תמונות של מזוודות עם שמות ומספרי טלפון בקבוצה "חול זה כאן". אמנם את המזוודה שלה היא לא מצאה, אך היא ניסתה לעזור לאנשים אחרים שעדיין מחפשים או מחכים למזוודות שלהם. לחלקם אגב, לוקח לא מעט זמן עד שהם מוצאים את הכבודה האבודה אם בכלל.
גם אפרת גבירץ חזרה ביום שבת, אחרי שבוע טיול בבריסל, בלגיה ולא נשארה אדישה למראה כמות המזוודות היתומות. "הנמל עובד יופי בעיקרון, הכל תקתק בהלוך ובחזור, רק המראה של המזוודות האבודות ליד המסועים מבאס והבנתי שיש עוד במרתף. יש מזוודה אחת שצילמתי ואני מקווה שתחזור לבעליה".
"המזוודה הכתומה זוהתה כבר כמה פעמים בתמונות שנשלחו ע"י משפחה אוסטרלית שכבר חזרו לסידני ולא מצליחים לקבל את המזוודה שלהם. האבא פנה אלי בייאוש גדול בבקשת עזרה. המדבקה הגדולה עם הפרטים על המזוודה דהתה והוא מחפש מישהו אפילו בתשלום שיכתוב שוב את הפרטים שלהם כדי שהמזוודה תחזור אליהם. הוא מתקשר וכותב אימיילים ואף אחד לא עונה לו, ניסיתי לחבר אותו לפוסט של מישהי שעובדת בנתב"ג ומבקשת לעזור לאתר מזוודות ואני לא יודעת אם צלח. "במקרה אחר, כשראיתי טלפון של עוד מזוודה אבודה, התקשרתי לבעלים. הם גרים בחו"ל והבת בארץ לא נותנים לה לבוא לנתב"ג לקחת את המזוודה. אפילו על המסועים עצמם יש מזוודות עזובות. או שאנשים לא אספו משכחה או שהגיעו בטיסה לא נכונה מחו"ל ולא היה להם דורש".
קרן קרמר, מנהלת קבוצת הפייסבוק "המזוודות האבודות של נתב"ג" אומרת כי: "הבעיה בעולם כולו, מזוודות לא מגיעות. הביטוחים נותנים סכום של 150 דולר להשלמת ציוד ואף אחד לא לקח בחשבון שאנשים מבלים את כל השהות שלהם בחו"ל בלי הדברים ושהסכום מספיק בערך לתחתונים לכל המשפחה".
קרמר ממשיכה: "הבעיה הכי גדולה היא שהמזוודות לא מאותרות. עוד בעיה היא שחברת הביטוח צריכה אישור מחברת התעופה שהמזוודה לא הגיעה. אין שום דרך ליצור עם חלקן הגדול קשר לקבלת האישור. גם בהגעה לארץ הכיסאות, העגלות, התיקים, חוזרים בטיסה נפרדת מהאנשים, הם לא יודעים איפה הם. אין תמיד מעקב, את יכולה לחכות שבועות ואף חודשים או לנסוע לנתב"ג ולחפש, לקוות שזה שם".
אלונה לזרוביץ', מומחית תיירות ומנהלת קבוצת חו"ל זה כאן אומרת: "עדיין לא ניתן לטוס בשקט ויש פה ושם מקרים לא נעימים, במיוחד בטיסות קונקשיין. גם אנשים שמטיילים רק עם טרולי כבר לא מוגנים עלולים להיתקל בבעיות. האנשים חייבים לקחת בחשבון שיתבקש להורידו לתא מטען וגם שהטרולי לא יגיע. ולכן דברים חשובים קחו בתיק היד איתכם ושתהיה תווית שם גם על הטרולי".
לזרוביץ' אומרת שהבעיה רחוקה מלהיפתר ועדיין לא רואים את האור בקצה המנהרה. " לצערי, עדיין רואים הרבה מזוודות שנערמות באזור המסועים בנתב"ג. בקבוצה שלנו, חו"ל זה כאן, מאד מעודדים שכל מי שרואה מזוודות בשדה, יתקשר לבעלים, אבל לא תמיד ישנן תוויות עם השם וקשה לאתר את הבעלים. יחד עם זאת חשוב לציין שבהחלט רואים מגמת שיפור וזה מעודד".
לזרוביץ' מספרת כי אספה מספר טיפים לגבי המזוודות:
- תעשו ביטוח כבודה והקפידו שיהיה עד לרגע הנחיתה בישראל, אחרת זה לא מכסה מקרים של מזוודה שלא חוזרת איתכם לארץ.
- שימו בתיק היד דברים חיוניים, תרופות ומסמכים.
- הוסיפו תוויות עם פרטים גם מבחוץ וגם בתוך המזוודה.
- מי שיכול ומצליח, מומלץ לרכוש אייר טאג ולשים בכל מזוודה.
- חשוב לשמור את המדבקות של הבר-קוד שנותנים לכם במעמד מסירת המזוודה בצ'ק אין.
- במידה והמזוודה לא הגיעה, לא לעזוב את השדה מבלי לפתוח תלונה עם כל הפרטים.