"אנחנו עדיין מחכים כאן, אחרי שהעברנו כאן את הלילה", אמר ל-mako אבי זרחי, שבילה ברומא עם אשתו, אחיו וגיסתו, "הרומנים מוכנים להטיס אותנו תמורת 50 יורו לאדם, והרוב מוכנים לשלם כך שאין בעיה". זרחי מספר שכמחצית מהישראלים חזרו לעיר רומא שם הם ממתינים לקריאה לטיסה, חלק קטן מצא לעצמו טיסות אחרות וכבר חזרו לארץ, והרוב, כ-80 איש, נשארו בטרמינל, ממתינים לפתרון. "היינו כאן כל הלילה זרוקים במעברים. הבוקר נתנו לנו קצת מים ו-וואוצ'רים לקפה, אבל זה לא ממש הקל עלינו אחרי הלילה שעברנו. ביקשנו שיאבטחו אותנו, אז האבטחה תוגברה בשעתיים האחרונות ואנחנו מרגישים טוב. כרגע אנחנו לא מדברים על לתבוע אף אחד, אבל נראה מה יהיה כשנחזור לארץ".
סגן הקונסול הישראלי באיטליה שוחחה עם הנוסעים לפני זמן קצר ואמרה להם: "אנחנו מטפלים בזה מאתמול בלילה. אנחנו מודעים למה שעובר עליכם. בשורה התחתונה, אני מקווה שתוך כמה שעות תוכלו לטוס חזרה לארץ". צפו בתדריך באדיבות אולפני רחובות.
"בכל רגע נתון יכולה חברה לפשוט את הרגל"
אז מי אחראי לפיצוי על עוגמת הנפש? כנראה שאף אחד. "בכל רגע נתון יכולה חברת שכר לפשוט את הרגל ו-200 נוסעים יכולים להיתקע שוב בחו"ל ללא טיסה", אומר היום יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות. "ווינד ג'ט שידרה אותות מצוקה כבר למעלה מחצי שנה. כל גורם מקצועי יכל לדעת שהיא סובלת מבעיות כלכליות כבר זמן רב, אבל במציאות שבה 100 חברות תעופה פושטות את הרגל בחמש השנים האחרונות, משרד התחבורה לא פועל כדי למנוע מצבים כאלה".
יוסי פתאל, מסביר כי מי שמאשר את טיסות השכר בישראל הוא משרד התחבורה. "בטיסות שכר משרד התחבורה אמור לגבות ערבות בנקאית מחברת התעופה ולוודא שיש כתובת לפניות של לקוחות החברה בארץ, כדי להבטיח הטסה של הנוסעים. אם הוא עשה זאת, הלקוחות יוכלו לקבל כסף דרך משרד התחבורה. אם משרד התחבורה לא גבה את הערבות, כפי שהיה אמור, הוא יצטרך לממן את הטיסה חזור מתקציב משרד התחבורה
ממשרד התחבורה נמסר: "חברת התעופה ווינד ג'ט, הודיעה אתמול בלילה על הפסקת פעילותה לישראל וממנה. נושא עיכובי טיסות ובהם הפסקת פעילות של חברת תעופה דוגמת חברת ווינד ג'ט, מצוי באחריותו של מארגן הטיסות. במקרה הזה, מדובר בחברת "קלאסיק אייר" שבאחריותה הבלעדית לדאוג למטוס חלופי להחזרת הנוסעים ומתן פיצוי לנוסעים. על פי תקנות התעבורה כיום, אין כל חובה בדין למארגנים ולמפעילי טיסות שכר להפקיד ערבות והנושא אינו נמצא כלל באחריות רשות התעופה האזרחית".
גרינוולד, מנכ"ל קלאסיק אייר, שפתר אחר הצהריים את התסבוכת מוסיף: "מדובר בכ-300 אלף נוסעים שנותרו כרגע בלי טיסה. הישראלים הם רק מיעוט בסיפור הזה, ולכן הם לא היו בעדיפות הראשונה". לטענת גרינוולד הוא לא היה מעודכן במצבה הכלכלי של החברה. "זה הפתיע גם אותנו פה בארץ. לא ידעתי על בעיות כלכליות בחברה".
חוק פיצוי הנוסעים: סנקציות על טיסות צ'רטר שיאחרו או יתבטלו
כמובן שהמקרה הנוכחי מסובך מעט יותר משום שמדובר בחברה שככל הנראה פושטת רגל. במועצה לצרכנות מסבירים כי התופעה של נוסעים שנותרים ללא תמורה לכספם, מוכרת להם. "שנת 2012 נפתחה בקריסתן של שתי חברות תעופה 'spainair' הספרדית ו- maleb ההונגרית", אומרים במועצה לצרכנות, "בעקבות קריסתן, עשרות אלפי נוסעים נותרו ללא שרות וללא כספם".
במועצה לצרכנות ריכזו הנחיות שמטרתן למזער את הנזק הכספי מרגע קבלת הידיעה על קריסת חברת התעופה בה הזמנו טיסה: במקרה של רכישת כרטיסי טיסה באמצעות סוכן נסיעות, מומלץ לפנות בכתב לסוכן דרכו התבצעה העסקה ולבקש כי הכספים שלא הועברו, יוחזרו לצרכן. במקרה של רכישת כרטיסי טיסה בעסקת אשראי בתשלומים על הצרכן לפנות לחברת האשראי בבקשה לביטול התשלומים העתידיים. חברת כרטיסי האשראי תוכל לעצור את התשלומים העתידיים אך לא תוכל להשיב הכספים שכבר הועברו לחברה.
אם הצרכן חויב בעסקה, ומדובר בחברת תעופה שמקום מושבה בישראל, על הצרכן להגיש תביעת חוב לכונס הנכסים או מפרק החברה. במקרה זה הסיכוי לקבל החזר קלוש שכן זכותם של נושי החברה המובטחים (בנקים ועובדים) קודמת לזכותם של הנושים הבלתי מובטחים. אם מדובר בחברת תעופה שמקום מושבה בחו"ל, הרי שהליכי פשיטת הרגל מתנהלים בחו"ל והכסף ככל הנראה אבוד.