הבלגן בחברת אל על לא עוצר. אחרי שבימים האחרונים בוטלו ברגע האחרון מספר רב של טיסות ליעדים כמו דובאי, ונציה, וינה, מינכן, טביליסי ורומא (בחלק מהיעדים בוטלו גם הטיסות חזור), מה שהוביל לאלפי נוסעים שנותרו ללא מענה, ייתכן שגם בימים הקרובים יתבטלו טיסות נוספות.
הביטולים הללו, בטענה של "סיבות מבצעיות", התחילו כבר לפני כשבועיים, ונובעים מעיצומים של טייסי החברה שדורשים את שיפור תנאי שכרם. כך, בזמן שהחברה מנסה לחזור לשגרה ומשבצת בלוח כמה שיותר טיסות, נראה שלא לקחו בחשבון את ועד הטייסים, שנחשב לאחד החזקים בחברה, שעושה שרירים ובלעדיו הטיסות לא יוצאות אל הפועל.
בעקבות גל ביטולי הטיסות הנוכחי, שגרם נזק של מיליוני שקלים לחברה (כולל בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגד החברה), המנכ"לית החדשה, דינה בן טל-גננסיה שיגרה מכתב דחוף לוועד הטייסים ובו דרישה לחדול מביטול טיסות הגורמים נזק כספי ולמוניטין של החברה. היא ביקשה לשבת למשא ומתן בניסיון להגיע להבנות.
בן טל-גננסיה ציינה במכתבה כי החברה פועלת בהדרגתיות להכשרת טייסים וקברניטים ופרסמה מכרז בעניין והוזמנו מאות שעות סימולטורים ברחבי העולם לשם החזרת טייסים לכשירות. "החברה מכרה עשרות אלפי כרטיסי טיסה לציבור הרחב עבור טיסות המיועדות למטוסי 777' ('בואינג')...למרבה האכזבה והתדהמה כל הטיסות שתוכננו להליכי הכשרה עד עתה לא יצאו אל הפועל נוכח ירידה מפעילות ואי התייצבות (למעט טיסה אחת שבוצעה על ידי מנהל הצי והטייס הראשי)".
לדבריה, הטייסים דחו את הושטת היד שלה וגם הצעות לנסות ולייצר פתרונות ולקיים בנושא שיח עם ההסתדרות נדחו על ידם. "...אנו מצפים כי על לוח הטיסות להתקיים כסדרו באופן מלא תקין ללא שיבושים כלשהם לרבות בכל הנוגע לחזרה לכשירות של מטוסי וטייסי 777' באופן מיידי שאינו סובל דיחוי על פי צרכי החברה".
גם וועד העובדים של החברה הצטרף לחגיגה ותקף את התנהלות הטייסים, והזהיר שבגללם החברה עלולה להיפגע קשות ושהם מסתכלים רק על עצמם ולא מבינים את גודל השעה. "אם הטייסים ימשיכו לבטל טיסות החברה תקרוס", הזהיר גורם בחברה, "פוטרו אלפי עובדים בגלל הקורונה, יש תכנית הבראה ועל כולם לתת את חלקם בה אם רוצים שהחברה תחזור לפסים רווחיים".
"עובדים פי שניים אבל מרוויחים רק חצי לעומת טייסים בעולם"
המכתב גרם לזעם וכעס רב בקרב וועד הטייסים שיצא נגד המנכ"לית, בטענה ששכרם נמוך משמעותי ביחס לטייסים במדינות ה-OECD. הטייסים הבהירו שאין בכוונתם להיות שק חבטות לבעלי השליטה הכוחניים, כהגדרתם, של החברה והזהירו שבשבוע הקרוב עשרות טיסות לא יהיו מאוישות כלומר יבוטלו.
"אנחנו מרוויחים חצי ממה שכל טייס מרוויח, כ-138 דולר לשעה. לא תמצאו טייסים באירופה או בצפון אמריקה שמרוויח פחות מ-250 דולר לשעה על מטוס 787'", טוענים הטייסים. לטענתם, בחלק מחברות התעופה בארה"ב המחירים מגיעים ל-380 דולר לשעה.
בנוסף, הטייסים זועמים על כך שהם לא קיבלו ייצוג כוועד המוכר על ידי ההסתדרות ומטילים את האחריות על ביטול הטיסות על הנהלת חברה שלא טרחה להיכנס עמם למשא ומתן בנוגע לשיפור תנאי שכרם. כמו כן הם טוענים שעושים להם שיימינג והופכים אותם לשעיר לעזאזל.
לדבריהם, טייס שמטיס 300 נוסעים צריך להרוויח משכורת ראויה והוגנת, בזמן שעגורן בנמל מרוויח פי כמה יותר מהם. "גם בשעות אלה הטייסים עושים מעל ומעבר על מנת להוציא את לוח הטיסות שתוכנן ברשלנות, על מנת לא לפגוע פגיעה נוספת בקהל הלקוחות של החברה", ציינו הטייסים. "אומרים שאנחנו לא זמינים לטלפון. אנחנו עובדים פי שניים מכל טייס אחר בעולם אבל צריכים להרוויח רק חצי. לאנשים לא כדאי לעבוד, חתכו את שכר הטייסים בחצי (חלק מתכנית ההבראה שהייתה בחברה עקב משבר הקורונה העולמי)".
מחברת אל על נמסר בתגובה: "אנו מצרים על אי הנוחות שנגרמה לנוסעינו בשל שיבושים לא צפויים בהפעלת הטיסה. צוותי אל על עושים הכל על מנת למצוא פתרונות חלופיים הן באמצעות טיסה אחרת של אל על והן באמצעות טיסות של חברות אחרות".