זה קרה לפני כארבעה חודשים - ק', עולה חדשה מצ'כיה הגיעה לשדה התעופה בפראג כדי לטוס בטיסת אל על מספר 2522 לאחר שסיימה ביקור מולדת שיגרתי שיגרתי בחזרה לביתה בתל אביב.
מחפשים לאן לטוס? הכנסו למדריך היעדים של mako
"בודקת ביטחונית הגיעה אליי והתחילה לשאול אותי שאלות על חנוכה ובדקה אם אני יודעת מה אוכלים בחג", שחזרה ק' את הבידוק הקפדני שעברה. "הרגשתי שאם אני לא אדע מה אוכלים בחנוכה אני לא אוכל לטוס לישראל. אחר כך הגיע בודק ביטחוני אחר ושאל אותי אם עשיתי צבא. אמרתי לו שלא שאני יהודייה שעליתי לארץ בגיל 28. הוא לא הרפה ושאל אותי 'איזו יהודייה את'? אמרתי לו 'אתה שם לב מה אתה עושה'"?
לדבריה, היא חשה מושפלת עד עמקי נשמתה וביקשה לדבר עם המנהל במקום. "במקום המנהל הגיעה שוב הבחורה הראשונה ושאלה למה יש לי שם משפחה אחר ולא כמו בדרכון הצ'כי? הסברתי לה ששיניתי את שם המשפחה שלי לשם של סבתי ז"ל. היא לא הסתפקה בזה, לקחה לי את שני הדרכונים וחזרה כעבור עשר דקות וביקשה ממני לפתוח את המזוודה. פתחתי אבל היא אמרה שהיא תבדוק אותה לבד ולא איתי. לקחו לי את המזוודה וגם סיכה שיקרה לי מאוד של סבתא שלי, כי אסור לעלות איתה למטוס. הסברתי לה שזו המזכרת היחידה שיש לי מסבתא שלי. היא הבטיחה שהכול יחזור למזוודה ולא יקרה כלום. האמנתי לה".
כש-ק' נחתה בתל אביב היא גילתה שהסיוט שלה לא נגמר. כשפתחה את המזוודה היא נחרדה לגלות שהאייפד שלה הוצא מהנרתיק ששמר עליו ונהרס, כך גם הסמארטפון שלה והסיכה של סבתא נעקרה ממקומה ונעלמה באורח פלא.
"הייתי בהלם כשפתחתי את המזוודה. הכול היה הרוס. כתבתי לאל על שיחזירו לי רק את הסיכה של סבתא שלי שזו המזכרת היחידה שיש לי ממנה ועד עכשיו לא קיבלתי תשובה", קבלה ק'. לדבריה, נציג החברה הציע לה פיצוי בדמות 150 מיילים במסגרת הנוסע המתמיד.
"הם הפחידו אותי שאני לא אצליח בתביעה כי יש להם חסינות של השב"כ בעניין הבידוק הביטחוני. עצם זה שהציעו פיצוי זה אומר שהם מודים במחדלים שלהם", טוענת ק'. היא דחתה את הפיצוי והגישה באחרונה תביעה נגד חברת התעופה לבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב ודרשה פיצוי של 19,391 שקל על הנזקים שנגרמו לפריטים שלה ועל עוגמת הנפש שעשו לה בבידוק הביטחוני.
"לשאול אותי מה זה חנוכה ולאיים עליי שלא אטוס אם לא אדע מה אוכלים בחג הזה זה לא בידוק ביטחוני ואלו ממש שאלות לא עניין, שלא לדבר על הפריטים שהרסו לי והמזכרת של סבתא שלי שנעלמה מהמזוודה", הוסיפה ק'.
אל על הגישה כתב הגנה לבית המשפט בו ביקשה לדחות את התביעה נגדה בנימוק שאנשי הביטחון שלה פעלו על פי כל הכללים למען ביטחון הנוסעים ואין לדון כלל בטענה זו של ק'. יחד עם זאת, החברה מציינת כי לעובדיה יש חסינות על פי דין מפני תביעות הנוגעות לבדיקות ביטחוניות. גם בנוגע לנזק, החברה טוענת בכתב ההגנה שיש חוקי תעופה בעניין הנוגעים לפיצוי המגיע לנוסע.
מחברת 'אל על' נמסר בתגובה לטענות של ק': "ביטחון אל על פועל בהתאם להנחיות הגורמים הממלכתיים. טענות הנוסעת נבדקו לפני מספר חודשים עם קבלת תלונתה. נציין, כי העובדות המוכרות לנו הינן שונות מהנטען כעת. מאחר והנוסעת הגישה תביעה לבית המשפט נאלץ להגיב בערכאות המשפטיות".