"העיר תהיה שווה פי שלושה ופי ארבעה": אתמול (שני) התקיים בכנסת "יום אילת", בדיון של ועדת חינוך, תרבות וספורט. בין הנוכחים בדיון יו"ר הכנסת אמיר אוחנה וכן חברי כנסת נוספים, חברי מועצת העיר אילת ונציגי העיר מתחומי התיירות, האקדמיה, העסקים ועוד, כשאחד הנושאים המרכזיים שעלו, הוא פרויקט מסילת הרכבת לאילת.  

"רכבת לאילת תביא לצמיחה מאוזנת של העיר ולהפיכתה למטרופולין נוסף" אמר ראש העירייה אלי לנקרי, וציין כי לאחר כברת דרך ארוכה, זוכה הרכבת להכרה לאומית עם העברתה מהוועדה המחוזית לוות"ל, כולל הקצאת תקציב להשלמת התכנון וההליך הסטטוטורי. "שיפור דרכי ההגעה לאילת באוויר וביבשה הכרחיים לקיומה והתפתחותה של העיר וזה דבר שתושבי העיר זכאים לו", הבהיר ראש העירייה והדגיש: "אנחנו באים עם פתרונות ולא עם בעיות. אם ממשלת ישראל תאמץ את התכנית הכלכלית שהוגשה לה, אילת תמצה את הפוטנציאל הגדול שלה".

מלון אילת (צילום: Moshe Shai/FLASH90)
הרכבת תביא לפיתוח מסיבי בעיר. אילת | צילום: Moshe Shai/FLASH90



עשרות שנים שחלום הרכבת לאילת נמצא באוויר, עם תוכניות שעולות ונזנחות, תקציבים שנעים מ-2 מיליארד שקל ומגיעים עד ל-40 מיליארד שקל, ובעיקר הערכות בדבר יעילות ותרומה של פרויקט בסדר גודל שכזה. מבחינת העיר אילת, מדובר במהלך שעשוי לשדרג את התיירות והכלכלה העירונית פלאים ויהפוך אותה למרכז עצום למעבר סחורות.

בכניסתה לתפקידה כשרת התחבורה של מדינת ישראל, ציינה מירי רגב כי בכוונתה לקדם "רכבת קליע". מדובר ברכבת מהירה שמגיעה למאות קמ"ש, בדומה לאלה שאפשר למצוא ביפן ובסין. המטרה לחבר גם את החלקים המרוחקים ביותר למרכז הארץ. 

לחזון זה גם הצטרף ראש הממשלה בנימין נתניהו, כאשר בתחילת השנה פרסם ציוץ ובו נכתב כי "הממשלה תקדם תכנית רב-שנתית ל'רכבת קליע' (רכבת ארצית מהירה) חוצת ישראל מקרית שמונה ועד אילת, כולל הקצאת התקציבים הדרושים לתכנון וביצוע עם תום התכנון". בישיבת הממשלה בשבוע שעבר (23 בפברואר), טרום אישור התקציב למשרד התחבורה, הודיע נתניהו כי שר האוצר סמוטריץ' ושרת התחבורה רגב, הגיעו להסכמה של הקצאת "סכומי ענק לתכנון מערכת רכבות מהירות של מאות קמ"ש כדי לחבר את מדינת ישראל מקריית שמונה ועד אילת". 

בשבוע שעבר נפגש השגריר הישראלי ביפן, גלעד כהן, עם בכירים בהנהלת רכבת ה"שינקסן" המהירה בעולם. מטרת הפגישה הייתה בחינת האפשרות לקידום פרויקט דומה בישראל, כאשר דווח כי הפגישה נחתמה בהבעת עניין מהצד היפני לקידום התהליך.

נכון לעכשיו, התקציב החדש שעליו סוכם בימים האחרונים, כנראה יופנה כרגע לתכנון ההתחלתי בלבד, ובדיקת זמינות כללית להיתכנות של הפרויקט. ההערכה האחרונה להקמת הפרויקט העצום הוא 60 מיליארד שקל, אך עדיין לא קיים לוח זמנים קונקרטי. נזכיר כי בשנת 2021, החליט שר האוצר דאז אביגדור ליברמן לזנוח את פרויקט סלילת קו הרכבת לאילת בטענה שהוא אינו כלכלי, וכי אין בו צורך לעומת אתגרים אחרים כמו שחרור כבישי ישראל מהפקקים הכבדים.

ההשפעה של הרכבת לאילת

בעיר הדרומית במדינה מחכים לבשורת מסילת הרכבת במשך עשורים, כשלפי גורמים בעירייה "הרכבת היא המפתח להתמודדות עם האתגרים וההזדמנויות של אילת". לפי ההערכות, אם תיסלל הרכבת לאילת, עד שנת 2030 היא עשויה להסיע כ-5 מיליון איש בשנה, וכך להקל באופן משמעותי על ההגעה לעיר הנופש, ולחבר אותה בנסיעה של כשעתיים בלבד למרכז הארץ.

"העיר תהיה שווה פי שלושה ופי ארבעה, בלי להגזים", אומר שמוליק שלם, חבר מועצת העיר אילת. "הדבר הראשון שצריך באילת היא רכבת מהירה, לקרב את הפריפריה. חוץ מזה יש עוד הרבה דברים שאפשר לעשות כדי לחזק את העיר כמו קזינו למשל. אבל ברור שרכבת היא הדבר הראשון ועל זה עלינו לדבר בכנסת וזה היה הנושא העיקרי".