ביולי 2012 יצאו דורית זניר בת ה-54 וכלנית ננקין בת ה-45 לטיול מאורגן בן שלושה שבועות מטעם חברת הטיולים ״אקו טיולי שטח בע״מ״ בבוליביה. במסגרת המסע, הן יצאו יחד עם הקבוצה לטיול ג׳יפים במדבר המלח, הסלאר המפורסם. אבל נהיגה, ככל הנראה לא זהירה, של נהג הג׳יפ, הובילה לכך שהמכונית התהפכה, השתיים נהרגו ומטיילת נוספת שנסעה איתן נפצעה.
עכשיו, כשנה וחצי לאחר מכן, החליטו המשפחות לתבוע את חברת הטיולים, את המדריך שליווה את הבנות מטעם החברה ואת ״הכשרה חברה לביטוח״, בסכום של שישה מיליון שקלים בטענה שהם האחראים לדברי המשפחות לאסון.
"הנהג נסע מהר בחולות, הג'יפ התהפך, דורית נהרגה במקום וכלנית נפצעה קשה ונלכדה תחת הגלגלים במשך 20 דקות ומתה לאחר כמה שעות", מספר נמרוד זניר, בעלה לשעבר של דורית ז״ל, בשיחה עם mako. לדבריו, המדריך הישראלי שליווה את הקבוצה מטעם החברה נסע בג'יפ הראשון במהירות והתרחק מהג'יפ השני בו ישבו כלנית ודורית ז"ל. "לא היה קשר בין חמשת הג'יפים, זהו שטח חולי ולא שמרו על כללי זהירות", הוא מדגיש.
בכתב התביעה נכתב, בין השאר, כי "מדובר במקום מסוכן וקטלני הגובה קורבנות רבים בנפש. הנתבעים לא בדקו את החברה המקומית החדשה עמה התקשרו ולא דאגו לוודא בכלל שנהגיה מנוסים זהירים וכשירים לבצע את הטיול בבטחה".
עוד נכתב בכתב בתביעה, כי ״על הג'יפ הועמסו שני בלוני גז כבדים במיוחד באופן שהביא לשינוי מסוכן במרכז הכובד של כלי הרכב וכתוצאה מאי יציבותו ונטייתו להתהפך בזמן נסיעה בכלל כפי שאירע. התובעים טוענים כי מותן של המנוחות נגרם בשל אשמם המלא והבלעדי של הנתבעים שגרמו לכך בפזיזות, בחוסר אחריות, בזלזולם בחיי אדם במעשיהם או במחדליהם החמורים".
״דורית אהבה טיולי אקסטרים״
דורית זניר, שהייתה מורה לגיאוגרפיה ומדריכת טיולים, הותירה אחריה שני ילדים, "היא אהבה טיולי אקסטרים וטיילה בקובה, דרום טורקיה והודו. היא הייתה נוסעת לטייל עם קבוצות מאורגנות ואהבה את זה מאוד". מספר עליה בעלה. זניר מספר שגם אחרי האסון הילדים שלהם לא מפסיקים לטייל, "הבן שלנו הוא קצין בקבע והוא יעשה את הטיול הגדול אחרי הצבא, גם הבת מאוד מקפידה על בטיחות והספיקה לנסוע לטיולים בקובה ומקסיקו".
לדבריו, החברה הישראלית "אקו שטח" היא זו שקובעת את המסלול והמדריך הישראלי אחראי לתכנון סדר היום, "הוא לא נתן תדריך בטיחות, לא בדק שהם נוסעים בשיירה ושומרים על קשר עין, במידה והיה עושה זאת כלנית הייתה ניצלה, היא הייתה בחיים במשך שש שעות לאחר התאונה", הוא מדגיש. זינר מוסיף כי לדעתו האחריות היא של החברת הטיולים הישראלית ולא של הנהגים המקומיים, "הם לא מוכרים כרטיס טיסה. הרכבים והנהגים המקומיים נשכרו על ידי החברה והמדריך שמלווה את הטיול קובע מתי קמים, לאן נוסעים ואחראי לפקח על הטיול”.
״האסון נבע מחוסר תיאום וכשל בארגון״
עו"ד כרמי בוסתנאי, המייצג את המשפחות בתביעה, טוען כי לא ניתן להאשים רק את הנהג בטרגדיה, "הנהג אינו אזרח ישראלי ולא ניתן לשפוט אותו. האסון נבע מחוסר תיאום וכשל בארגון הטיול". לדבריו, חמשת הג'יפים שהשתתפו בטיול נסעו במהירות ללא סדר וארגון, "קל מאוד להסתתר מאחורי הנהג אבל האחריות שלו היא מינורית. הוא נסע ללא הוראות ולא קיבל שום הנחיות".
"הטיול אמור להתנהל בסדר מסוים, הג'יפים אמורים לנסוע בשיירה אבל המדריך הישראלי דהר קדימה והג'יפים איבדו קשר עין איתו”, טוען בוסתנאי. לדבריו, גם הכשירות של הנהגים מוטלת בספק, "התאונה התרחשה לאחר 8 שעות נהיגה ואף אחד לא פיקח שהטיול יתנהל בסדר מסוים והתוצאה במקרה זה קטלנית".
בוסתנאי טוען שלא ניתן להטיל את האחריות על המטיילות, "הן לא קיבלו הוראות, לא אמרו להן אם הן חייבות לחגור חגורות בטיחות, היה שיבוש בזמנים ולא דובר על הסכנות כלל אלא ידעו לשבח רק את המעלות והיתרונות באזור היפה״.
מ״אקו טיולי שטח בע"מ״ נמסר בתגובה: "העניין נידון מבית משפט אנחנו מנועים מלהגיב".