מקרה חריג בטיסה חכורה של ארקיע 162 IZ, שהמריאה מלרנקה לישראל ביום שלישי האחרון: רגע לפני ההמראה, בזמן שהמטוס מלא בנוסעים ששבו לארץ אחרי חופשת החג, אחד הנוסעים שבר חלון של המטוס באגרוף.
על פי שחר, נוסע שהיה בטיסה: "לאחר שהתיישבנו, ילד כבן שנתיים וחצי שישב עם הוריו באמצע המטוס החל לבכות, ממש לצרוח. פתאום שמענו צעקה חזקה של גבר שצעק 'די!' ואז היה בום. המטוס השתתק ומי שישב לידו אמר לנו שהאבא שבר את החלון הפנימי מרוב עצבים".
שחר ממשיך: "מיד אחרי זה האמא של הילד שאלה אם יש למישהו מוצץ, כי כנראה שזו היתה הבעיה שגרמה לילד לבכות בלי הפסקה. מישהו הביא לה מוצץ שהיה לו ואז הכל נרגע".
בעקבות החלון השבור, צוות המטוס החל להוריד את הנוסעים. "היו נוסעים דתיים שהחלו לדאוג כי זה היה ממש לפני כניסת החג", מספר שחר. לאחר כמה דקות הגיע מישהו מצוות המטוס שאמר שזה בסדר ואפשר להמריא ככה. לאחר עיכוב של 20 דקות המטוס יצא לדרך. "אנשים נלחצו ושאלו אם זה בטוח לטוס ככה, אבל הרגיעו אותנו".
שחר מתאר שלאחר ההמראה הטיסה עברה בצורה חלקה יחסית: "היו אנשים שממש נלחצו מהנוסע הזה. הוא היה גדול ומאיים. במהלך הטיסה גם ראיתי אותו יורק על הריצפה. זה מה שנקרא - 'הישראלי המכוער'".
מה קורה כשהחלון במטוס נשבר?
החלונות ברוב מטוסי הנוסעים מורכבים משלוש זגוגיות שונות. החלון הפנימי, שבו אנחנו יכולים לגעת כנוסעים, הוא למעשה רק לוח פרספקס. הדבר נועד למנוע מגע ישיר עם השמשות החיצוניות והעבות באמת ששומרות עלינו בגובה הרב, כפי שמסביר מומחה התעופה היינריך גרוסבונגרדט. "זה נחוץ גם מכיוון שהאוויר החיצוני בגובה של 30 אלף רגל יכול להיות קר עד מינוס 60 מעלות", הוא מסביר. "אם הייתם נוגעים בחלון האמיתי החיצוני כנראה שהייתם מקבלים כוויית קור".
החלונות במטוסים, שהם לא השכבה הפנימית, לא באמת נשברים כל כך בקלות, כפי שמסביר גרוסבונגרד. על מנת שיוכלו לעמוד בלחצים אליהם חשופים החלונות – לחץ היתר בתא הנוסעים, סופות ברד אפשריות, משבי רוח או ירידות בטמפרטורה. עם זאת, זו לא זכוכית חסינה, מציין גרוסבונגרדט.
למעשה, החלונות החיצוניים עלולים להישבר מפגיעת חלקי מתכת חדים שנעים במהירות גבוהה. כך היה למשל בתקרית דרמטית באפריל 2018, שהתרחשה גם בטיסה של חברת סאות'ווסט איירליינס. באותו זמן, כתוצאה מפיצוץ מנוע, פסולת ניפצה חלון של מטוס, נוסעת נשאבה חלקית מהחלון ומתה, כאשר מספר נוסעים נוספים נפצעו.
במקרה הבלתי סביר ביותר שחלון המטוס יישבר לפתע, זה לא ישפיע על התנהגות הטיסה או הנחיתה. עם זאת, גרוסבונגרדט מאשר כי הדבר יוצר אפקט יניקה חזק, הנובע מהפרש הלחצים הגדול בין פנים וחוץ התא.