לא רק אישור לתיקון חוק טיבי: בכנסת עברה היום הצעה טרומית שעשויה להשפיע מאוד על התעופה הישראלית - הצעת חוק הקמת שדה תעופה בנגב. על פי הצעת החוק, נמל התעופה המשלים שיבנה יהיה בנבטים, ולא ברמת דוד.

בהצעה החוק נכתב: לאורך השנים ממשלת ישראל שינתה את עמדתה מספר פעמים לגבי חלופת המיקום לשדה התעופה המשלים, ובהחלטתה האחרונה משנת 2014 (החלטת הממשלה מספר 2050) נקבע כי השדה יקום ברמת דוד. החלטתה של הממשלה עוררה התנגדויות רבות, בין היתר כי שדה התעופה יפגע קשות במרחב הכפרי של עמק יזרעאל המהווה "ריאה ירוקה" במדינת ישראל, יגדיל את העומס באזור שכבר כיום סובל מפקקי תנועה קשים וכן מכיוון ששדה זה מוגבל בשטחו, ובעוד כ-10 שנים ייתכן ויהיה צורך להקים שדה תעופה נוסף.

הקמת שדה תעופה בנגב, באזור נבטים, אזור אשר אינו סובל מצפיפות אוכלוסין, היא חלופה ראויה, אשר ניתן יהיה להקים בה שדה מספיק גדול עם אפשרות להרחבתו, כך שיוכל להתמודד עם גידול הנוסעים לאורך השנים. יתרה מכך, הקמת השדה בנגב תהווה מנוע פיתוח לכלכלת האזור, תיצור מקומות עבודה חדשים ולא תפגע במרחב הכפרי אשר אט אט מצטמצם בישראל. שדה התעופה המשלים יזניק את הנגב קדימה, יפתח ויחזק תעסוקה, מסחר ותיירות בנגב ובדרום, ימזער פגיעה סביבתית וייתן מענה לגידול הדמוגרפי בנגב, שכן האזור מרוחק ממרכזי אוכלוסייה ואין סכנה למפגעי רעש. לפיכך, מוצע לקבוע כי השדה המשלים לנתב"ג יקום בנגב.

נחיתת מטוסי אדיר  (צילום: דובר צה"ל)
הצבא עוד צפוי להתנגד. בסיס חיל האוויר בנבטים | צילום: דובר צה"ל

בפועל, הדרך עד להקמת נמל תעופה משלים בנבטים עוד ארוכה, כאשר הצבא עשוי להתנגד למהלך, בכלל בסיס חיל האוויר שנמתא במקום. יחד עם זאת, האישור היום בקריאה טרומית מקרב אותה עוד קצת למימוש, ומאפשר לה ייתרון אל מול החלופה הנוספת שהוצעה - רמת דוד בצפון. 

הדיונים על הקמת נמל התעופה המשלים מגיעים לאחר החלטה שהתקבלה עוד בשנת 2014 וההבנה שבשנת 2050 נמל התעופה בן גוריון לא יוכל לקלוט את כמות הנוסעים שתגיע עד ל-80 מיליון בשנה. לאורך השנים עלו לא מעט הצעות, כולל הרחבת נמל התעופה בחיפה, הקמת נמל תעופה על אי מול חופי המרכז ואף הוקם נמל התעופה רמון ליד אילת, שנכון להיום משמש יותר כפיל לבן. רמת דוד ונבטים אלה שתי האופציות הסופיות, כאשר ההחלטה על זהות המיקום הסופי עדיין לא התקבלה באופן סופי ומעוררת לא מעט מחלוקות.

בעבר, שרת התחבורה מירי רגב הצהירה על תמיכתה בהקמת שדה תעופה בנבטים, במהלך כנס ראשי רשויות שזימן ראש עיריית דימונה: "ההמלצה שלי לרה"מ היא שדה צבאי ושדה אזרחי משולב בנבטים, כפי שמקובל בעולם. החלטה סופית לכאן או לכאן חייבת להתקבל בנובמבר" (2023). התמיכה של רגב הגיעה אחרי שבעבר תמכה דווקא בהקמה של השדה ברמת דוד בצפון, כפי שממליצים המומחים.

זריחה בעמק יזרעאל (צילום: 123RF‏)
האם עמק יזרעאל יצא מהתמונה? | צילום: 123RF‏

ראשי הרשויות בדרום מאוד שמחים מהמלך להקמת נמל תעופה משלים בנבטים, ובעבר אף שיגרו מכתב בו צוין: "אנו, קואליציה של 27 רשויות מקומיות מהצפון והדרום, ערים וכפרים, מכל הקשת הפוליטית ומכל המגזרים – יהודים וערבים, ימין ושמאל – המייצגים למעלה ממיליון וחצי תושבים, פונים בבקשה דחופה להוביל את המהלך הלאומי והציוני דווקא בעת הזו: קידום שדה התעופה בנבטים כחלק משיקום הדרום והמדינה בעקבות המתקפה הנפשעת של ה-7 באוקטובר ומלחמת 'חרבות ברזל'".

במכתב תגובה, שנשלח מראשי ערים בעפולה, בית שאן, טבריה, נוף הגליל, קרית ביאליק, קרית מוצקין ועוד, נכתב בזמנו: "בימים אלה מתקיים דיון במועצה הארצית בנושא שדה התעופה המשלים לנתב"ג. לשמחתנו הרבה, כלל גורמי המקצוע מצביעים שוב ושוב על רמת דוד כחלופה המועדפת, הן מבחינה תעופתית והן מבחינות נוספות, כלכליות וביטחוניות. מדובר במנוע צמיחה חסר תקדים עבור הצפון כולו, אשר צפוי להוסיף עוד כ-11 אלף מקומות עבודה במרחב, לשלש את היקף ההכנסות מהתיירות הנכנסת ולהנגיש את שירותי הטיסות הבינלאומיות ללמעלה מ-4 מיליון תושבי חיפה והצפון בשנת 2035. על כן, בניגוד לדברים שנאמרו בימים האחרונים אנו מבקשים להבהיר: אנו, ראשי הרשויות בצפון, תומכים בהקמת השדה ברמת דוד ומייחלים להקמתו".