חופשה עירונית נשמעת כמו רעיון מצוין, אך מחקר חדש מתריע כי היא עלולה להזיק לבריאותכם. צוות מומחים מ-QR Code Generator בחן את מגמות החיפוש בגוגל בשנה האחרונה כדי לקבוע אילו יעדי נופש עירוניים פופולריים בארה"ב ובאירופה עלולים להיות מסוכנים לבריאות המבקרים.

המחקר דירג את הערים לפי ציוני איכות האוויר שלהן, כאשר ציון גבוה יותר מצביע על איכות אוויר גרועה יותר. הדירוג התבסס על ערים שזכו ליותר מ-100 אלף חיפושים חודשיים בממוצע.

פריז, בירת צרפת, מובילה את הרשימה עם ציון איכות אוויר של 66. למרות זיהום האוויר הקיצוני הנגרם מתנועת הרכבים הכבדה שלה. העיר עדיין מושכת כ-50 מיליון תיירים בשנה, עם 185 אלף חיפושים חודשיים בממוצע.

פריז (צילום: Delpixel, shutterstock)
הרבה מאוד תיירים, אבל גם הרבה מאוד זיהום. פריז, צרפת | צילום: Delpixel, shutterstock

במקום השני ניצבת שיקגו, עם ציון של 58. נמל התעופה הבין-לאומי או'הייר, אחד העמוסים בארה"ב, תורם רבות לזיהום האוויר בעיר. למרות זאת, העיר נותרת אטרקטיבית למבקרים עם 130 אלף חיפושים חודשיים בממוצע.

בנידורם וברצלונה בספרד, יחד עם אמסטרדם בירת הולנד, משלימות את חמש הערים המובילות ברשימה, עם ציוני איכות אוויר של 57, 56 ו-55 בהתאמה. כל אחת מהערים הללו סובלת מזיהום אוויר משמעותי, בעיקר בשל תנועה ערה, אך עדיין מושכת מאות אלפי חיפושים מדי חודש.

בנידורם ספרד (צילום: Serjunco, shutterstock)
פופולרית לתיירים אבל סובלת מזיהום. בנידורם, ספרד | צילום: Serjunco, shutterstock
אמסטרדם, רחוב זיידייק (צילום: fokke baarssen, shutterstock)
כנראה שהאופניים לא ממש עוזרים. אמסטרדם, הולנד | צילום: fokke baarssen, shutterstock

לונדון, שהנהיגה לאחרונה את אזור פליטת המזהמים הנמוכה (ULEZ), דורגה במקום ה-15 עם ציון זיהום אוויר של 15. דבלין ואורלנדו מדורגות מיד אחריה במקומות ה-16 וה-17 בהתאמה.

מארק פורקר, מנכ"ל QR Code Generator, מביע דאגה לנוכח רמות הזיהום הגבוהות ביעדי החופשה הפופולריים. הוא מדגיש כי איכות אוויר ירודה עלולה להזיק לילדים ולחולי אסטמה, ולהגביר את הסיכון למחלות לב וריאה בקרב כלל האוכלוסייה.

אוקספורד לונדון (צילום: IR Stone, shutterstock)
לא הכי מזוהמת. לונדון, בריטניה | צילום: IR Stone, shutterstock

פורקר ממליץ למטיילים בערים מזוהמות להגן על עצמם באמצעות חבישת מסכות, הפחתת פעילות גופנית בחוץ, והשקעה במטהר אוויר נייד. עם זאת, הוא מציין כי יש תקווה לעתיד, שכן ערים רבות מיישמות אזורי פליטה נמוכה כדי להתמודד עם הזיהום. לדוגמה, עד שנת 2030, רק מכוניות חשמליות או מונעות במימן יורשו להיכנס לפריז, שהייתה הראשונה בצרפת ליישם רעיון זה.