ההסגר של סין בעקבות התפשטות נגיף הקורונה לא עוצר. לאחר שחברות רבות בעולם, ביניהן: קבוצת לופטהנזה (הכוללת גם את סוויס ואוסטריאן איירליינס), בריטיש איירווייז, חברות התעופה האמריקאיות ואפילו חברות טיסה סיניות, הפסיקו את הכניסה והיציאה מסין, היום גם חברת אל על הודיעה שהיא סוגרת את הקווים שלה לסין לחודשיים הקרובים. זאת לאחר שגם סצ'ואן איירלנייס הסינית הודיעה על הפסקת הטיסות לארץ, ועל פי דיווחים גם חברת היינאן שוקלת צעדיה.
משרד הבריאות מזהיר: לא לנסוע לסין
מחפשים לאן לטוס? הכנסו למדריך היעדים של mako
"מדובר בפגיעה כלכלית עצומה לסינים", אומר רונן קרסו מנכ"ל איסתא הולידיס. "מידי שנה טסים מישראל לסין כ-150,000 ישראלים, מרביתם אנשי עסקים שמייבאים סחורות מסין. לצידם יש גם מטיילים רבים שגילו את היעד ואף כאלו שטסים למפעלי הענק על מנת לרהט את הבית ולייבא ארצה באופן פרטי ריהוט במחירים זולים.
בשלב זה הביטולים לסין גורפים ועומדים על כ-80 אחוזים. הפסקת הטיסות היא מכה עצומה לכלכלה הסינית שממש עוצרת מלכת ומקווה שתוך זמן קצר ימצא חיסון שיסיים את הפרשה הזו".
כשסגרו את אירופה לחמישה ימים
"מניסיון, במקרים דומים בעבר כמו שפעת החזירים במקסיקו או נגיף הזיקה, שגרמו גם הם לחשש מהדבקות ומתוך כך המנעות של הישראלים להגיע לברזיל ודרום אמריקה, זה נמשך לתקופה של כחצי שנה ואף יותר", אומרת תמר גרזון, מנכ''לית טרווליסט. "אך בניגוד למקרה בסין, בעבר לא ראינו הפסקת טיסות כזו כי אירגון הבריאות העולמי לא ראה בכך הכרח.
יחד עם זאת, אנחנו מעריכים שנמשיך לראות את הירידה בביקושים גם ליעדים בהם יש חשש להעברת הווירוס, וזאת ככל שהווירוס יתפשט ויגרום לתחלואה. אנחנו נמשיך לראות תגובתיות גבוהה נקודתית אצל חברות התעופה וחברות התיירות וכן השפעה של הנגיף גם על השווקים הכלכליים, ובשוק התיירות הבינלאומי והישראלי בפרט בהתאם להתפשטות הווירוס גם מחוץ לסין".
קרסו, מנכ"ל איסתא הולידיס, מציין שלמרות מקרי העבר השונים, עד היום לא זכורה לו סגירת שמיים של מדינה כלשהי בסדר גודל כזה. "מדובר כאן בהשבתה של המדינה הגדולה בעולם", הוא אומר.
גם הוא טוען שהמקרה הכי דומה לזה היה ב-2009, אז השתוללה שפעת החזירים במקסיקו אך זה לא היה בהיקף כזה. לטענתו, דוגמה נוספת התרחשה בדיוק לפני עשור, בשנת 2010, אז התפרץ ענן האפר הוולקני באיסלנד וטיסות בוטלו לחמישה ימים באירופה, אבל זה משהו נקודתי ומצומצם .הטיסות לסין כאמור, בוטלו כרגע לתקופה מאוד ארוכה.
מקרים נוספים בהם חברות תעופה הודיעו שהן מפסיקות את הטיסות שלהן למדינה מסוימת היתה בעקבות מצב ביטחוני רגיש. בארץ למשל, נתקלנו בכמה מקרים כאלה לאורך השנים (האחרון היה בצוק איתן) אך הם תמיד היו נקודתיים ולימים ספורים. כך קרה גם לאחרונה בטהרן, לאחר הפלת המטוס האוקראיני בו נהרגו 176 נסעים ואנשי צוות. מיד לאחר האירוע חברות התעופה נמנעו מלעבור במרחב האווירי של אירן, אך לאחר מספר ימים רובן חזרו לשגרה.
כל זה מגיע מספר חודשים בודדים לאחר ששדה התעופה החדש בבייג'ינג נפתח. מדובר בשדה תעופה ענק, עם הטרמינל הגדול בעולם בו היו אמורים לעבור 70 מיליון נוסעים בשנה. כעת, לאחר גל הביטולים הגדול, לא ברור כמה נוסעים באמת ייהנו ממנו.