עד לפני חודש, כל מי שחיפש טיסות בפלטפורמות ההזמנות המקוונות הגדולות כמו Kayak ,Booking.com או Kiwi.com היה מוצא שם גם טיסות של חברת הלואו קוסט האירית ריינאייר – עד דצמבר 2023. כמעט בן לילה הן חדלו מלהופיע באתרי ההזמנות הגדולים, ובעת פרסום הנתונים הסטטיסטיים של דצמבר תיארה ריינאייר את החלטת פורטלי ההזמנות כ"הסרה מבורכת" וכן סיפקה סיבות אפשריות.
חברת התעופה אמרה שהיא לא בטוחה לחלוטין מדוע הטיסות שלה הוסרו מאתרי האינטרנט, אך אמרה כי ייתכן שהדבר נובע מפסיקת בית המשפט האירי בשנה שעברה. לפי ריינאייר, בית המשפט נתן לה צו מניעה קבוע נגד נגד שימוש בסוכני נסיעות מקוונים. כלומר איסור על צד שלישי לגשת לאתר של חברת תעופה ולהציע את תעריפי הספק באתר שלו.
>> "רגע לפני העלייה אמרו לנו שיש בעיה ביטחונית עם המזוודות שלנו"
>> תביעת ענק: הנוסעים הישראלים דורשים 3.14 מיליון מחברת התעופה הפופולרית
>> "תביאו לי סולם": נוסע שאיחר לטיסה נפל משרוול העלייה למטוס
זה יכול להיות קשור גם למאבק משפטי שהחברה מנהלת בארה"ב נגד בעלי Booking.com וחברות הבת שלה על רישומי אתרים. "ריינאייר תגיב להסרה המבורכת הזו של הטיסות שלנו מהאתרים הפיראטים של OTA (סוכן נסיעות מקוון), על ידי הורדת תעריפים במידת הצורך כדי לעודד את כל הנוסעים להזמין ישירות באתר החברה, שם מובטח להם תמיד לקבל את מחירי הטיסה הנמוכים ביותר", אמר דובר ריינאייר.
אבל למרות הניסיונות של ריינאייר להציג את היתרונות שבהורדת הטיסות שלה מאתרי ההזמנות, בחודש האחרון של 2023, המריאו מטוסי החברה עם 91 אחוזים מהמושבים שנמכרו (92 אחוזים בדצמבר 2022) ו-12.54 מיליון נוסעים: ה"היעלמות" המקוונת גרמה לריינאייר לאבד 208 אלף לקוחות על פי הערכות.
החברות Booking.com, Kayak, Orbitz, Kiwi, Expedia, Trip.com, eDreams, Lastminute וכו' – הפכו עם השנים לאתרי האינטרנט המומלצים עבור מיליוני מטיילים ברחבי העולם שאין להם זמן (וחשק) לעבור מחברת תעופה אחת לאחרת כדי למצוא את הפתרון הנוח ביותר. כשליש מההכנסות של הפלטפורמות העיקריות מגיעות ממכירת כרטיסי טיסה, על פי מחקרים אחרונים בתעשייה. אבל אם לחברות תעופה בינוניות וקטנות או לחברות עם רשת בין יבשתית הנוכחות בפלטפורמות הללו מביאה יתרונות – ולעתים קרובות היא תוצאה של הסכם מסחרי בין הצדדים – לריינאייר ולסאות'ווסט, ענקית הלואו-קוסט האמריקנית, יש ממדים כה משמעותיים ולכן עדיף להן שהלקוח יזמין ישירות באתר שלהן ולא דרך סוכנויות מקוונות או פיזיות.
"סוכנויות נסיעות מקוונות לוקחות את ההצעות הנוחות ביותר שלנו ומוסיפות עלויות גם עבור שירותים שלא קיימים", מאשים מייקל או'לירי, מנכ"ל קבוצת הלואו-קוסט ריינאייר, למרות שהפלטפורמות דוחות את ההאשמות האלה מכל וכל. "בנובמבר האחרון נאלצנו לבטל כמה טיסות עקב שביתות של בקרים צרפתיים ומסיבה זו החזרנו את הכרטיסים, אך חלק מהפלטפורמות ביקשו 60 אירו כעלויות שירות כדי להחזיר לנוסעים את כספם". על פי הערכות, חברת התעופה לא תיפגע כלכלית בטווח הארוך מהמהלך הנוכחי מכיוון שיש לה נתח שוק גדול ומחירים נמוכים שרבים מהנוסעים מעדיפים על פני חברות תעופה אחרות. יתרה מזאת, אם הצעד הזה יוכיח את עצמו, חברות לואו קוסט נוספות עשויות לבחור לעצור את מכירות הכרטיסים דרך פלטפורמות צד שלישי ולהביא את הלוקחות ישירות לאתרים שלהן.