אתמול (רביעי) התקיים יומה השלישי של ועידת התאחדות סוכני הנסיעות במרקש שבמרוקו, עם דבריו של יו"ר ההתאחדות, קובי קרני, שהתבטא בחריפות נגד מספר גורמים וביניהם משרד התיירות וארגון חברות התעופה הבין-לאומי (יאט"א).

"כשחברת תעופה באה ואומרת שהיא רוצה לעשות משהו לטובתך, אני לא מאמין לחצי מילה", אמר קרני והוסיף, "יאט"א הוא ארגון שמטרתו לדאוג לחברת התעופה ולא לסוכן וכך צריך לתפוס את זה. אנחנו גוף חלש שצריך להתמודד מול גופים רגולטוריים חזקים מצד אחד ומצד שני מול חברות ענק".

בהתייחסותו של קרני לרלוונטיות של תפקידו סוכן הנסיעות, אמר כי "בזמן הקורונה היה שינוי במעמדו של הסוכן. אמרו לנו להחליף מקצוע ולסגור את העסקים שלנו, ככה אמרו כמה פקידי או נערי האוצר וזה לא מכובד. אומרים לנו את זה בזמן שאשת ראש הממשלה בחו"ל עם הילדים. אנחנו אולי בעסקי התיירות, אבל אנחנו לא בחופש, זו פרנסה של הרבה מאוד אנשים".

קובי קרני התאחדות סוכני הנסיעות (צילום: שלומי יוסף)
עדיין מאמין בערך של סוכני הנסיעות. קובי קרני, יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות | צילום: שלומי יוסף

באירוע התקיים גם פאנל של ראשי חברות התעופה הישראליות ובכירים בענף התעופה והתיירות הישראלי. בין הנושאים שדנו בהם, היה גם נושא התחרות של חברות התעופה הישראליות, מול חברות הלואו קוסט מצד אחד, וחברות התעופה החדשות שנכנסו לשוק בעקבות הסכמי אברהם וביניהן, איתיחאד, אמירייטס ורויאל אייר מארוק.

"זה השינוי הכי משמעותי שקרה בשנים האחרונות בעולם התעופה הישראלי", אמר אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. "אם נסתכל על הדברים בהשוואה לחברות התעופה האחרות, היכולת שלנו להתמודד מול הפריסה של וויזאייר היא לא אפשרית וגם לא עם רמת השירות של אמירייטס. אבל אנחנו מתמקדים בקהל הישראלי ורואים צמיחה בביקושים ואנחנו אופטימים".  

לדבריו הצטרפה גם דינה בן טל, מנכ"לית אל על: "אנחנו מציעים שירות טוב וייחודי, אבל אנחנו דואגים לשתף פעולה עם החברות החדשות בארץ. תמהיל היעדים ואפילו מזג האוויר החם בחורף, שיתופי פעולה ותמחור נכון זו הדרך שלנו וזה מצליח. יש רבים בישראל שרוצים לטוס ויש ביקוש". 


האם חברות התעופה הישראליות בדרך למיזוג?

חברות התעופה הישראליות מהוות כ-30 אחוזים מהפעילות של נתב"ג, אך כל אחת בנפרד מתקשה להתמודד עם מחירי הלואו קוסט והמספר ההולך וגובר של חברות תעופה זרות. "אין היגיון שבישראל יהיו ארבע חברות תעופה שונות ואנחנו חייבים לאחד כוחות. אנחנו מפתחים טכנולוגיות בנפרד ואנחנו צריכים לעשות חיבור, חייבים לבצע מיזוג כדי להתמודד עם החברות הזרות", אמר אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר.

דינה בן טל מנכלית אל על  (צילום: שלומי יוסף)
כרגע לא רואים באל על היתכנות למיזוג עם ארקיע וישראייר. דינה בן טל עם אורי סירקיס וגדי טפר | צילום: שלומי יוסף

אל דבריו הצטרף גם גדי טפר מנכ"ל ארקיע, שאמר כי "שווה לבחון את המיזוג בין החברות כי אנחנו ביחד 30 אחוזים מהפעילות בנתב"ג ביחד, אבל בנפרד יותר קשה להתמודד עם האתגרים שמגיעים מהחברות האחרות שפועלות בישראל".

לעומת שני מנכ"לי חברות התעופה ישרייאר וארקיע, הייתה זו דינה בן טל מנכ"לית אל על שציננה את התקווה למיזוג. "אל על חזרה ובגדול. אנחנו מהווים כ-20 אחוז מנתח הפעילות בנתב"ג, ולמרות שאנחנו מאמינים בשיתופי פעולה, המיזוג פחות רלוונטי כי אנחנו נמצאים מעל חברות התעופה האחרות, ואנחנו עובדים טוב לאחר הקורונה".