זוג מצרפת נעצר לאחר הנחיתה של טיסת לופטהנזה מבייג'ינג למינכן בגלל שהתעלמו מהוראות הצוות. לפי עדי ראייה, הדרמה החלה במהלך ההנמכה למינכן כאשר בני הזוג, בשנות ה-30 המאוחרות לחייהם, נראו עומדים במעבר ומנסים להוריד את מזוודותיהם מהתא העילי. הדיילות הורו להם שוב ושוב לחזור למקומותיהם ולחגור את חגורות הבטיחות שלהם לקראת הנחיתה, אך בני הזוג התעלמו לכאורה מבקשות אלו.
לפי הדיווחים, בני הזוג היו נסערים עוד במהלך הטיסה וייתכן כי התווכחו ביניהם, אך המצב הסלים כאשר דיילת ניסתה לחסום פיזית את בני הזוג מלהגיע לתא העליון שבו היו המזוודות שלהם. עדים דיווחו על צעקות ומאבק קצר לפני שדיילת אחרת התערבה.
לטענת המשטרה, האזרחים הצרפתים לא נענו לבקשות הצוות על הסיפון לשבת ולחגור את חגורות הבטיחות. גם להודעות של קברניט הטיסה לא הייתה השפעה. מאחר ששניהם חסמו את יציאת החירום עם המזוודות, על פי הדיווחים, הטייס נאלץ לעצור את המטוס לפני שהגיע לחניה ולהמתין לסיירת המשטרה הפדרלית, שכבר קיבלה הודעה על אירוע חריג בטיסה.
>> דיילת חושפת: זו הטעות שכולם עושים כשמבקשים שידרוג בטיסה
>> "הנוסעים חושבים שאנחנו שם רק כדי להגיש להם קולה ולעזור עם התיקים"
בני הזוג נעצרו מיד, לוו מהמטוס באזיקים ונלקחו לתחנת המשטרה. שם, כסיוע מינהלי למשרד התעופה הפדרלי, קיבלו הנוסעים דוח בסכום של קצת פחות מ-530 אירו (2,125 שקלים). בחברת התעופה עדיין לא התייחסו באופן ישיר לנסיבות ולפרטי האירוע וציינו כי הם מחויבים לפרטיות של הנוסעים ולחקירת המשטרה הנמשכת. עם זאת, הם אישרו כי בני הזוג אכן הפריעו ולא צייתו להוראות הצוות.
שגרירות צרפת במינכן בקשר עם בני הזוג, שככל הנראה עומדים בפני אישומים של הפרת סדר ואי ציות להוראות של איש צוות. אישומים אלו עלולים לגרור קנסות כבדים יותר ואף למאסר, בהתאם לחומרת השיבוש אם יימצא כי אכן ביצעו עבירה.
האם חייבים לציית לצוות המטוס?
במרבית מדינות העולם קיימים חוקים ברורים הנוגעים לאי-ציות לצוותים במטוס, ברובן אם לא בכולן מדובר בפעולות שעלולות להוביל גם לעונשים הקבועים בחוק. גם בישראל, על פי החוק, הנוסעים חייבים להקשיב לצוות הדיילים ולציית להוראותיהם, כאשר אי-ציות עלול להוביל להשלכות משפטיות משמעותיות, הן אזרחיות והן פליליות.
במקרים של התנהגות חמורה או מסוכנת, רשויות התעופה רשאיות להוריד את הנוסע מהמטוס, גם אם הטיסה כבר החלה. במקרים קיצוניים, חברות התעופה רשאיות לאסור על הנוסע לטוס איתן שוב בעתיד ואנשי צוות או נוסעים אחרים עלולים לתבוע את הנוסע המפריע בגין נזקים שנגרמו להם כתוצאה מהתנהגותו.
מעבר לכך התנהלות אלימה במטוס גם היא עלולה להוביל לעונשים כאשר בהתאם לחוק העונשין הישראלי, התנהגות פרועה במקום ציבורי, הכוללת התפרצות זעם, איומים או אלימות, עלולה להוביל להעמדה לדין פלילי ועונש של עד שנה מאסר. במקרים חמורים, אי-ציות לצוות הטיסה עלול להיחשב כשיבוש פעולתו של כלי טיס, עבירה פלילית חמורה העלולה להוביל לעונש מאסר של עד 7 שנים. חשוב לציין שההחלטה על ההשלכות המשפטיות הספציפיות תלויה בנסיבות המקרה, לרבות חומרת ההתנהגות, הנזק שנגרם והעבר הפלילי של הנוסע.