חבר הפרלמנט הבריטי ומנהיג מפלגת הרפורמה נייג'ל פרג', העלה חששות לגבי סגירת נמל התעופה הית'רו בעקבות הפסקת חשמל בשבוע שעבר, וכעת הוא טוען כי הממשלה מסתירה בכוונה את הסיבה האמיתית מאחורי ההשבתה. התקרית, ששיבשה במשך שעות את הפעילות בהית'רו, מנמלי התעופה העמוסים בעולם, עוררה שלל חקירות, אך פרג' מתעקש שלא מספרים לציבור את הסיפור המלא.

בפלטפורמת המדיה החברתית X, פרג' הביע את חוסר שביעות רצונו מהטיפול הממשלתי במשבר, וקבע כי "לנמל התעופה הית'רו לא היה גיבוי של גנרטור דיזל. הוא הוסר כחלק מהצעדים להפחתת פליטות פחמן. לנמל התעופה של דובאי ולבסיסים צבאיים רבים יש גנרטורי דיזל והמטוסים שלהם היו ממשיכים לטוס. האמת על האסון הזה נשמרת בסוד".

הפוליטיקאי הימני פופוליסטי בבריטניה, נייג'ל פרג' (צילום: רויטרס)
טוען שהסיבה האמיתית להשבתה מוסתרת מהציבור. נייג'ל פראג' | צילום: רויטרס

סגירת הית'רו, שהתרחשה לאחר שריפה בתחנת חשמל משנית בהייז שבמערב לונדון ביום חמישי בערב, השפיעה על כ-300 אלף נוסעים. בתחילה סברו כי לנמל התעופה אין מספיק חשמל לחידוש פעילותו, והטיסות הופסקו עד יום שישי בערב. עם זאת, הסיפור קיבל תפנית כאשר ג'ון פטיגרו, מנכ"ל National Grid plc, חברת אנרגיה רב-לאומית בריטית , חשף כי להית'רו היה מספיק חשמל מתחנות המשנה כדי להמשיך בפעילות. פטיגרו הדגיש ששתי תחנות תמיד זמינות לספק חשמל לנמל התעופה. למרות הקביעה הזו, גורמים רשמיים בהית'רו טענו כי תקלת השנאי היא "תקרית חסרת תקדים" וכי לא ייתכן שנמל התעופה ימשיך לפעול ללא הפעלה מחדש מלאה של מערכות קריטיות.

מכיוון שהשיבוש גרם לכאוס עבור המטיילים, הממשלה פתחה במהירות בחקירה דחופה של האירוע. שר האנרגיה אד מיליבנד הזמין את מפעיל מערכת האנרגיה הלאומית (Neso) לערוך חקירה של האירוע, תוך התמקדות בהבנת החוסן של תשתית האנרגיה של בריטניה, במיוחד לגבי אתרים קריטיים כמו הית'רו. מיליבנד הדגיש: "אנחנו נחושים להבין מה קרה ומה הלקחים שצריך ללמוד". שוטרי הלוחמה בטרור ממשטרת המטרופולין הובילו בתחילה את החקירה, אך מהכוח נמסר כי השריפה אינה נחשדת כעת כמעשה טרור. כוחות הכבאות של לונדון מובילים כעת בדיקה שתתמקד בציוד החשמל.

תחנת חשמל בריטניה הית'רו (צילום: STR, getty images)
השריפה בתחנת החשמל הובילה לקריסה של המערכות בהית'רו | צילום: STR, getty images

בעוד החקירה של Neso מתקדמת, שרים ומומחים מביעים דאגה לגבי נקודות תורפה ברשת האנרגיה של המדינה. לורד טובי האריס, יו"ר ועדת ההיערכות הלאומית, מתח ביקורת על היעדר מערכות גיבוי בהית'רו: "אני חושב שזה יוצא דופן שהית'רו נמצא במצב שבו תחנת משנה אחת אמורה לספק חשמל לכל נמל התעופה". 

כאמור, השבתת הית'רו הביאה לביטול של למעלה מ-1,350 טיסות ושיבשה את תוכניות הנסיעה של כ-300 אלף נוסעים. ההערות של פארג', למרות שהן שנויות במחלוקת, מוסיפות שמן למדורת החששות הגוברים לגבי אסטרטגיית השמירה על רשת החשמל, עם שמועות שתחילה טענו כי התקלה הייתה מכוונת כשהאצבעות המאשימות הצביעו על גורמים שונים כמו רוסיה, טרוריסטים או פעילי איכות הסביבה. 

הית'רו ללא נוסעים בגלל תקלת חשמל  (צילום: Klara Simonova, getty images)
נמל התעופה הושבת והוביל לביטול של טיסות רבות. הית'רו | צילום: Klara Simonova, getty images

תומאס וולדבי, מנכ"ל נמל התעופה, טוען כי השריפה הייתה מחוץ להית'רו ולכן לא הייתה לצוותים שלו את היכולת לטפל באופן מיידי בתקלה. עם זאת, מומחים טוענים שתשתית החשמל של נמל התעופה הייתה צריכה להיות עמידה יותר בפני שיבושים שכאלה. עם 400 אלף נוסעים שמתוכננים לטוס בימים הקרובים, החקירה המתמשכת של Neso וסוכנויות אחרות צפויה להניב ממצאים ראשוניים בתוך שישה שבועות. בינתיים, הממשלה הבריטית מבטיחה לפעול אם יימצאו כשלים בניהול תשתיות האנרגיה.