מטוס של חברת אריאנה איירליינס האפגנית, שהיה בדרכו לטוס מדלהי שבהודו לקנדהאר שבאפגניסטן, מצא את עצמו באירוע חטיפה שגרם להקפצת כוחות הביטחון מבלי שהיה באירוע כזה בפועל. איך דבר כזה קורה? חוסר תשומת לב של הטייס.
>> לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
המטוס כבר היה בדרכו למסלול ההמראה בשעה 14:30 כשמגדל הפיקוח קיבל לפתע קוד 7500 המכריז על חטיפה. מרגע איתות המצוקה, כוחות רבים נדרכו וחיכו להוראות להמשך ולעידכונים מתא הטייס. אמנם מיד באותו הרגע הטייס דיווח שמדובר בטעות, אך הנהלים במקרה זה מחמירים מאוד והמטוס נאלץ להמתין בבידוד על הקרקע כשעתיים נוספות, עד שכל הבדיקות הבטוחניות אישרו שאכן מדובר באזעקת שווא.
בכלי התקשורת המקומיים דיווחו שלחיצה מיותרת של הטייס היא זו שהביאה לחשד החטיפה. עוד נמסר שעל אף שבמטוס אין כפתור ייעודי במקרה חטיפה, ניתן להעביר את הקוד 7500, שמעיד על מצב חירום בכלי הטיס, ברשת הקשר. מדובר על התקן אלקטרוני בשם טרנספונדר, שאחראי על שידור אותות מהמטוס למגדל הפיקוח ולמטוסים אחרים בסביבה.
בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר ובהתחשב בעובדה שהטיסה הייתה בדרכה לאפגניסטן, הנהלים לביטול הכרזה כזו הם מאוד מחמירים, למקרה שאכן יש חוטפים על המטוס שמאלצים את הטייס לדווח שהכל תקין. על מטוס הבואינג 737-400 היו 9 אנשי צוות ועוד 125 נוסעים שהמריאו לבסוף ליעדם ונחתו בשלום.