אילו חברות תעופה אירופאיות הן הכי פחות דייקניות או ביטלו הכי הרבה טיסות? מי משלמת פיצויים הכי מהר? ועד כמה הנוסעים מרוצים משירות הלקוחות? Flightright, פורטל צרכנים לזכויות נוסעים, ניתח את 20 חברות התעופה הגדולות באירופה והשתמש בבדיקה כדי ליצור את דוח Flightright Index 2024.

התוצאה מדהימה: שתי החברות הגדולות באירופה נמצאות בשני המקומות התחתונים. לפי מדד Flightright 2024, בריטיש איירווייז (2.09 כוכבים) ולופטהנזה (2.10 כוכבים) קיבלו את הדירוג הכולל הנמוך ביותר מתוך דירוג מקסימלי של 5 כוכבים. שתי חברות התעופה הציגו ביצועים גרועים במספר קטגוריות ובכך השיגו את התוצאות הכלליות הגרועות ביותר. חברת אייר לינגוס (Aer Lingus), חברת התעופה הלאומית של אירלנד, תופסת את השלישי מלמטה.

מטוס בריטיש איירווייז  (צילום: Ceri Breeze, shutterstock)
במקום האחרון והמביך. בריטיש איירווייז | צילום: Ceri Breeze, shutterstock

חברת חברת הלואו קוסט טרנסאוויה של תאגיד אייר פראנס-KLM (3.49 כוכבים) ואוסטריאן איירליינס (3.25 כוכבים) מככבות כמנצחות בדירוג. טרנסאוויה מצטיינת בתחומי האמינות והתנהלות שלה בכל הקשור לתשלומי הלקוחות. אוסטריאן איירליינס הצליחה מבחינת שביעות רצון הלקוחות ותפסה את המקום הראשון בקטגוריה זו.

איך עובד הדירוג?

כדי ליצור את המדד, מיליוני נתוני טיסות הוערכו ודורגו בשלוש קטגוריות. הראשונה מביניהן היא אמינות, או ליתר דיוק כמה טיסות בוטלו או נדחו. ארבע חברות תעופה קיבלו בסך הכל שני כוכבים בלבד והציגו את הביצועים הגרועים ביותר. בנוסף לאייר דולומיטי (מאיטליה), השאר הן חברות התעופה הגדולות באירופה וכוללות את לופטהנזה, בריטיש איירווייז ו-KLM. טרנסאוויה, איבריה וטורקיש איירליינס קיבלו 4.5 כוכבים ולכן הצטיינו באמינות שלהן.

טרנסאוויה  (צילום: Fortgens Photography, shutterstock)
הצטיינה כמעט בהכל. טרנסאוויה | צילום: Fortgens Photography, shutterstock

הקטגוריה השנייה היא התנהלות התשלומים. כלומר, בחינה של המהירות לתשלום פיצויים בגין עיכובים או ביטולים. טורקיש איירליינס קיבלה את הדירוג הגרוע ביותר עם כוכב אחד. אחריה הגיעו לופטהנזה ובריטיש איירווייז, בין חברות תעופה רבות אחרות, עם שני כוכבים בלבד. הציונים הטובים ביותר ניתנו גם הפעם לטרנסאוויה, וגם לחברת האם אייר פראנס, ואיתן גם אוסטריאן איירליינס וחברת התעופה הגרמנית דיסקבר איירליינס (Discover Airlines), כולן עם ארבעה כוכבים.

הקטגוריה השלישית והחשובה לא פחות – שביעות רצון לקוחות. הסקר כלל שבע שאלות על נגישות שירות הלקוחות של חברות התעופה ומדיניות מידע ותמיכה לנוסעים בעת בעיות טיסה. באופן די מדהים, אף אחת מ-20 חברות התעופה לא השיגה 3 כוכבים או יותר. אוסטריאן איירליינס קיבלה את הציון הטוב מבין מכל השאר עם 2.74 כוכבים, ואחריה קונדור הגרמנית עם 2.63 כוכבים. "חברות התעופה הגדולות לופטהנזה, בריטיש איירווייז ו-KLM בפרט צריכות להשתפר משמעותית בתחומים רבים", אומר אוסקר דה פליצ'ה, ראש המחלקה המשפטית ומומחה לזכויות נוסעים ב-Flightright. 

מטוס חברת לופטהנזה (צילום: Solarisys, shutterstock)
בחברת התעופה דרוש סדר. לופטהנזה | צילום: Solarisys, shutterstock

יש לציין כי בענף התעופה טוענים שהדירוג שנוי במחלוקת, והחברות מבקרות את Flightright על כך שלא חשפה כמה נתונים בדיוק הוערכו ובאיזו תקופה. התוצאות גם אינן מראות עד כמה הנתונים הללו נעשו ממדגם מייצג. בנוסף, אין הבחנה בין חברות התעופה האזורית (למשל אייר דולומיטי), חברות תעופה שטסות מנקודה לנקודה (למשל איזיג'ט וריינאייר) או חברות תעופה עם רשת גדולה יותר (למשל KLM ובריטיש איירווייז).

דירוג 20 חברות התעופה באירופה מהציון הנמוך לגבוה:

1. בריטיש איירווייז

2. לופטהנזה

3. אייר לינגוס (Aer Lingus)

4. KLM

5. אייר דולומיטי (Air Dolomiti)

6. טורקיש איירליינס

7. וויז אייר

8. וולינג (Vueling)

9. סוויס

10. ריינאייר

11. טאפ פורטוגל (TAP)

12. איזיג'ט

13. וידרוי (Wideroe)

14. יורווינגס 

15. דיסקבר

16. אייר פראנס

17. איבריה

18. קונדור

19. אוסטריאן

20. טרנסאוויה