הכפר ההררי קולה סנטה לוצ'יה (Colle Santa Lucia) באיטליה, הוא לא מהערים הבולטות של המדינה, בטח לא כשמדובר בתיירות. אומנם הוא יפהפה, אבל רוב התיירים שמגיעים לאזור, עוברים דרכו למקומות אחרים כמו לעיר קורטינה ד'אמפצו (Cortina d'Ampezzo), שאליה מגיעים כחצי מיליון מבקרים בשנה. עם זאת, הכפר הקטנטן בכל זאת הצליח לייצר הכנסה של 1.3 מיליון אירו (כ-5 מיליון שקלים) מתיירים בשלוש השנים האחרונות, אבל ממש לא בדרך הקלאסית.

בשל מיקומו של הכפר בהרי הדולומיטים, הוא נמצא בקרבה למעבר אלפיני בשם פאסו די ג'או (Passo di Giau), הפופולרי במיוחד בקרב תיירים ומחבר את קורטינה ד'אמפצו. הקטע האחרון של מעבר ההרים, בגובה 2,236 מטר, עובר דרך קולה סנטה לוצ'יה – ושם עושה את הכסף שלו מקנסות של תיירים. הרשויות המקומיות הציבו מערכת של מצלמות מהירות מוסוות ברחבי הכבישים הצרים והמפותלים של האזור, ובניגוד להרבה מעברים אלפיניים אחרים, המהירות המקסימלית במעבר הזה היא 50 קמ"ש, וזה משהו שרבים מהתיירים מרגיש בארנק, במיוחד אלה שנוסעים באופנועים.

סמטה קולה סנטה לוצ'יה איטליה (צילום: irakite, shutterstock)
סמטאות ורחובות צרים. קולה סנטה לוצ'יה | צילום: irakite, shutterstock

כך למעשה הצליח הכפר להרוויח מיליונים ממצלמות המהירות, כשהן מנצלות את העובדה שרבים מהנהגים הם תיירים, ורובם רגילים למהירויות אחרות במעברים אלפיניים. הסכום שהרוויח הכפר בשלוש השנים האחרונות מקנסות של תיירים, מרשים אפילו יותר כשלוקחים בחשבון שאוכלוסיית הכפר מונה 353 תושבים בלבד, כלומר 3,600 אירו (כ-14 אלף שקלים) לאדם.

חוקים מחמירים יותר בדרך

עם זאת, ההכנסה הנוספת שהעירייה של קולה סנטה לוצ'יה מברכת עליה עשויה להסתיים בקרוב: שר התחבורה של איטליה, מתאו סלוויני, הכריז בחודשים האחרונות על תקנות משפטיות חדשות, שכעת אומצו באופן רשמי. בעתיד לא תתאפשר הצבת מצלמות מהירות מוסוות או כאלה המוסתרות מאחורי עצים. יהיה גם מרחק מינימלי חדש בין מערכות מכ"ם בודדות כדי לעצור את הגרסה הפופולרית של שתי מצלמות מהירות הממוקמות אחת מאחורי השנייה.

מעבר אלפיני פאסו די ג'או איטליה (צילום: Mikadun, shutterstock)
המעבר האלפיני פאסו די ג'או | צילום: Mikadun, shutterstock

כמו כן, ניתן להשתמש במכשירי המדידה רק מעל מהירות מסוימת: מחוץ לעיר, ניתן להשתמש במצלמות מהירות רק אם המהירות שנקבעה אינה יותר מ-20 קמ"ש מתחת למהירות המותרת לסוג הכביש. במקרה של Passo di Giau, ניתן לבצע בדיקות מהירות רק במהירות המרבית הנוכחית של 70 קמ"ש, שכן המהירות המותרת בכבישי איטליה היא 90. תיירים ותושבים יאלצו לחכות עד 2025 לכל המאוחר כדי שעיריית קולה סנטה לוצ'יה תתאים את המהירות המקסימלית שבה כדי לעמוד בדרישה ולהמשיך לגבות כסף ממהירות מופרזת בעתיד.

פירנצה היא בירת מצלמות המהירות

באיטליה, יותר מ-11 אלף מצלמות מהירות מותקנות באופן קבוע לאורך הרחובות והכבישים – שיא ​​אירופי. לשם השוואה, בגרמניה הגדולה בהרבה, יש רק כ-4,500 מוצלמות המותקנות באופן קבוע. בשנת 2023, ההכנסות מקנסות תנועה ב-20 הערים הגדולות באיטליה בלבד הסתכמו ב-585 מיליון אירו (מעל 2 מיליארד שקלים) – יותר מאי פעם בתולדות איטליה. הבירה רומא הרוויחה 7.5 מיליון אירו (30 מיליון שקלים) ממצלמות מהירות בלבד, מילאנו 8.5 מיליון (34 מיליון שקלים) ופירנצה, כמוקד המרכזי מצלמות מהירות איטלקי – 18.7 מיליון אירו (75 מיליון שקלים).