התיירות באירופה רק מתחילה לחזור לעצמה אחרי שנה וחצי קשות של קורונה, וכבר בעיה חדשה מאיימת עליה. מדובר במחסור חסר תקדים ברכבים להשכרה ביבשת, שמוביל לכך שמחירי השכרת הרכב "טיפסו עד לשמיים".
כתבה ב-CNN שהציפה את הנושא בדקה כמה יעלה לשכור רכב במלאגה, עיר הנמל הפופולרית בספרד, המושכת מאות אלפי תיירים מדי שנה. הבדיקה העלתה כי מכונית קומפקטית לסוף השבוע, האופציה הזולה ביותר, תעלה בסוכנות AVIS 548 דולר. בגרמניה ניתן לשכור פיאט 500 משדה התעופה במינכן תמורת 484 דולר לשבוע.
באיטליה, אחת הנפגעות הגדולות ממשבר הקורונה, המחירים אפילו יותר גבוהים. כך, השכרת רכב לשבוע בשדה התעופה של בולוניה, לרוב שער לטיול באזור טוסקנה, תעלה סכום עתק של 1,800 דולר מסוכנות הרכב המקומית לוקואוטו (Locauto). אל תטעו לחשוב שמדובר במכונית מפוארת - מדובר בפולקסווגן גולף צנועה.
אם תרצו לצאת מפירנצה, ולשכור אוטו ברחבי טוסקנה במשך 3 ימים, זה יעלה לכם 886 דולר, בהזמנה מראש, ועבור המכונית הזולה ביותר – פיאט 500. מכונית משפחתית תעלה כבר 1,536 דולר.
כמובן שתמיד כדאי להזמין מראש את הרכב, אבל עדיין המחירים יקרים הרבה יותר בהשוואה לשנים קודמות. "בהחלט שמנו לב שחלק ממחירי השכרת הרכב עלו השנה, עד כדי מקרים של הכפלת המחיר", אומר מייקל וינאלס, מנהל סוכנות הנסיעות Olympic Holiday.
אופיר דנאי, הבעלים של אופרן, החברה הגדולה בישראל להשכרת רכב בחו״ל מסר: ״זה נכון בכל אירופה, ללא יוצא מן הכלל: יוון, צרפת, אוסטריה, ספרד, שוויץ, איסלנד ועוד. כמובן גם בארה"ב".
ולכן מומלץ להזמין מראש״
למה זה קורה?
סוכנויות להשכרת רכב נפגעו קשות מהמגפה, מכיוון שהן עובדות לטווח הארוך, חודשים קדימה. הסוכנויות נוהגות להזמין צי רכבים חדש חודשיים-שלושה מראש, בדרך כלל בתחילת שנה, ולאחר שנפגעו מהביקוש הנמוך בשנת 2020, הן העדיפו לא להסתכן והזמינו השנה מראש פחות רכבים.
כך למשל, סוכנות הרכב הגדולה Sixt אישרה בפני CNN שברבעון הראשון של 2021 היו לה 93,200 מכוניות ברחבי הרשת העולמית שלה. לעומת זאת, ברבעון הראשון של שנת 2020 היו לה 130,900 ו-129,200 בתקופה המקבילה בשנת 2019 - ירידה חדה של 29%.
מה שמחמיר את המצב הוא משבר השבבים העולמי, שגורם לכך שיש עיכוב במסירת מכוניות חדשות מיצרנים, הזקוקים לשבבים להפעלת פונקציות מתקדמות במכוניות.
בחברת Sixt מכירים בבעיה. הדובר שלהם טען בפני CNN: "אחרי שהוסרו מגבלות המעבר בין המדינות ושיעורי המתחסנים עלו בכל מדינה, אנשים משתוקקים שוב להיות ניידים ולנסוע שוב. כרגע אנו רואים ביקוש גבוה במיוחד באזורי תיירות, שכמעט הגיע לרמה של 2019".
הוא אישר כי "הסיבות למחסור הן מצד אחד ההיצע הנמוך של כלי רכב עקב משבר השבבים ויכולות הייצור המופחתות של חלק מיצרני הרכב; ומצד שני צמצום ציי השכירות בעקבות משבר הקורונה והירידה החדה בביקוש". תופעה כזו נראתה בשנים האחרונות רק אחרי המיתון של שנת 2008.
תעשיית השכרת הרכב, כמו כל הענפים הקשורים לתיירות, אכן נמצאת בתקופה קשה. חברת הענק הרץ הגישה במאי 2020 בקשה להגנה מפני פשיטת רגל בארה"ב, ורק בחודש הנוכחי, יולי, הצליחה להיחלץ מפשיטת רגל.
"בשנה שעברה התעשייה הפסידה סכומי כסף עצומים, בקושי השתמשו במכוניות", אומר פאולו זמפי, הבעלים המשותפים של Knowleggi, עסק קטן להשכרת רכב בפירנצה, איטליה. "בשנת 2020 המחזור שלנו עמד על 30 אחוז בלבד ממה שהיה בשנת 2019. אם זרים לא מגיעים – יש לנו רק את השוק העסקי". לדבריו, כרגע הוא נמצא בתפוסה של 100 אחוז, אבל אם יזמין מכוניות נוספות עכשיו הן יגיעו רק בעוד חודשיים - בסוף עונת התיירות של הקיץ.
מה אפשר לעשות?
במידה והחלטתם על אף האזהרות לטוס לחו"ל ואתם מחפשים רכב להשכרה, ההמלצה היא לבחור דווקא רכב מסוכנויות הרכב הקטנות ולא הגדולות והמוכרות יותר. כך, לדוגמה, בפירנצה בסוף השבוע שעבר הרכב הזול ביותר שניתן היה למצוא באתר של חברת הרץ עלה 422 דולר ליומיים. בעוד על פי בדיקת CNN, החברה הקטנה Knowleggi הציעה מכונית להשכרה תמורת 88 דולר ליום בלבד. לדברי זמפי, בעלי הסוכנות, הם דבקים בשיעורי המחירים של 2019: "אנשים היו רגילים לשכור אוטו תמורת 50 דולר ליום. אם עכשיו המחיר עלה ל-150 דולר, זה פרסום טוב?", הוא שואל. "זה יתבטא בביקורות רעות בסוף".
סוכנויות מקומיות כמעט תמיד זולות יותר, גם בגלל שהן לא משלמות את דמי השכירות הגבוהים של העמדת דוכן בשדות התעופה. טיפ נוסף הוא פשוט לשאול במלון או במקום שבו אתם מתארחים על המלצות לסוכנויות רכב מקומיות זולות ואמינות.
לפני שאתם מזמינים טיסה, תיקחו בחשבון איך אתם מתכוונים להתנייד – ובדקו את מחירי השכרת הרכב. אם ציפיתם לשלם 250 דולר לשבוע על השכרת רכב ובסוף תאלצו לשלם 1,000 דולר – מדובר בהחלט בתוספת משמעותית למחירה הכולל של החופשה.