36 נוסעים ישראלים שהיו אמורים להמריא בשבוע שעבר עם חברת ריינאייר מברלין לתל אביב, נתקעו בשדה התעופה בגלל בידוק ביטחוני כפול והחלפת שער העלייה למטוס ברגע האחרון למקום מרוחק יותר, מה שגרם להם לאחר בכמה דקות לטיסה.
"אף אחד לא עדכן אותנו שיש בידוק ביטחוני כפול", קבל איליה, אחד הנוסעים שנתקע בשדה התעופה. "ברגע האחרון הם שינו את הגייט למקום מרוחק יותר והמטוס המריא בלעדינו. אנשי החברה ראו שאנחנו עוד עוברים את הבדיקות הביטחוניות אבל התעלמו מאיתנו ונתנו הוראה למטוס להמריא בלעדינו. המטוס המריא עם המזוודות שלנו. אנשים היו בהיסטריה, חלקם צרחו וצעקו מעצבים. היו גם ילדים קטנים".
וזו מש לא הפעם הראשונה שמקרה כזה מתרחש בברלין. בשנתיים האחרונות מאות ישראליים נתקעו בשדה התעופה בעיר ולא הורשו לעלות לטיסות של חברת ריינאייר לתל אביב בטענה שלא הגיעו בזמן לשער העלייה למטוס, מה שהתברר במרבית המקרים כלא נכון. כבר לפני תשעה חודשים, נוסעים רבים הגישו תביעה נגד החברה, באמצעות עו"ד אשר רוטבאום, מומחה לדיני תעופה, בסך 3.14 מיליון שקלים, על כך שפעלה בניגוד לנהלים ולא עדכנה את הנוסעים שיש בידוקים ביטחוניים כפולים. בנוסף, היא העדיפה להוריד את המזוודות של הנוסעים מהטיסה, דבר שארך כשעה, זמן רב יותר מאשר לעלות את הנוסעים.
למרות תביעת הענק, מתברר שבריינאייר לא הפיקו לקחים. גם הפעם, כאמור, 36 הנוסעים שהגיעו לשדה לא קיבלו מידע מהחברה על הבידוק הביטחוני הכפול. כלומר, שיש בידוק ראשון ולאחר היציאה מהדיוטי פרי, לישראלים יש בידוק נוסף שלוקח זמן לפני העלייה למטוס.
"כשיצאנו מהדיוט פרי שאלנו את העובדים היכן נמצא הגייט אבל אף אחד לא ידע. רצנו כמו מטורפים ממקום למקום. בסוף, 40 דקות לפני שהטיסה ממריאה איתרנו את הגייט ואז התבררו לנו שיש עוד בדיקה ביטחונית לפני העלייה למטוס", שחזר איליה. "העובדים של ריינאייר ידעו שיש עוד בדיקה, ראו אותנו אבל לא הזיז להם. הבדיקה הייתה איטית מאוד, ועובדי החברה לא טרחו לעדכן בכלל את הקברניט ואנשי הצוות שיש עוד נוסעים, שיחכו כמה דקות עד לסיום הבדיקה ויעלו אותנו למטוס. הם החליטו להמריא בלעדינו, פשוט ככה, ירקנו לנו בפרצוף. המטוס המריא ואנשים היו שבורים מאוד. נציגי החברה לא טרחו למצוא לנו שום פתרון חלופי, התעלמו מאיתנו כאילו אנחנו אוויר. יש פה אנשים שצריכים לחזור לעבודה, אחרים לשירות בצבא".
לדבריו, אחרי כשעתיים שהם היו כלואים בגייט, עובד בשדה התעופה הגיע למקום "לשחרר'" אותם, ושוטרים דחפו אותם החוצה. "נציגי החברה טענו שזו לא בעיה שלהם ושנשבור את הראש ואף הזמינו לנו שוטרים. השוטרים דחפו אותנו. הרגשנו מושפלים מאוד. התחושה הייתה שההתנהגות של השוטרים ואנשי החברה כלפינו הייתה נטו בגלל שאנחנו ישראלים. אני לא רואה שום סיבה אחרת להתנהג ככה בצורה ברוטאלית".
אורית, נוסעת נוספת שנתקעה בברלין, סיפרה שהיחס היה משפיל מאוד ובלית ברירה הנוסעים נאלצו לרכוש כרטיסי טיסה חדשים על חשבונם למרות מחדלי החברה. "זה ביזיוון מה שעשו לנו", היא זעמה. "ככה לא מתנהגת חברת תעופה, גם לא בעולם שלישי. הם ידעו שאנחנו בכניסה לגייט בבידוק כפול ויכלו לחכות לנו, אבל הם בחרו להמריא בלעדינו".