מספר נוסעים דיווחו כי מצאו פשפשים בטיסות של טורקיש איירליינס, כך לפי הניו יורק טיימס. התלונות, שמקורן עוד במרץ 2024, מדגישות דפוס מטריד של פשיטה של פשפשים במספר טיסות ארוכות טווח, כאשר התגובות של חברת התעופה מותירות נוסעים רבים מתוסכלים.
פיישנס טיטקומב מפיניקס שבארצות הברית, הייתה בין הראשונים שהבחינו בחרקים המזעריים. בעודה על טיסה מיוהנסבורג בדרום אפריקה לאיסטנבול במרץ האחרון, היא גילתה חרק קטן שזוחל על המושב שלה. חברתה, שזיהתה אותו כפשפש. טיטקומב דיווחה על התקרית לדיילת, שנפטרה מהפשפש אך לא התייחסה לחששותיה. למרות הפרסום ברשתות החברתיות שבהן מטיילים אחרים שיתפו סיפורים דומים, טורקיש איירליינס לא העניקה תגובה מספקת.
הנושא צץ מחדש בחודש אוקטובר האחרון, כששני נוסעים נוספים דיווחו שמצאו פשפשים בטיסות. מתיו מאיירס וחברתו נסעו מאיסטנבול לסן פרנסיסקו כשהבחינו בחרקים זוחלים על המושבים ונופלים מתקרת המטוס. מאיירס תיאר כיצד מספר נוסעים החליפו מושבים, כאשר אחד מהם אפילו עבר למושב של הדיילות בזמן שהחרקים המשיכו ליפול מהתאים העליונים. לדבריו, אחת מהדיילות העבירה את התלונה של הנוסעים לחברת התעופה, אך הפיצוי שהוצע היה הנחנה של 10 אחוזים על טיסות עתידיות, כשהנוסעים הדגישו בבירור כי בלאו הכי לא ישובו לטוס עם חברת התעופה הטורקית.
@TurkishAirlines @TK_HelpDesk No answer since I have been attacked by bed bugs on flight TK0163, 12 of August, Ho Chi Minh to Istanbul, seat 37J.
Crew declared it on the flight and took pictures of the bites and the bed bugs.
Should I call my lawer for an answer ? pic.twitter.com/OkqXhUsGQc
גם הנוסעת קריסטין בורז'ואה חוותה חוויה דומה מאוחר יותר באותו החודש בעת שטסה מוושינגטון לאיסטנבול. לפני ההמראה היא הבחינה בפשפש זוחל על השמיכה שלה ומצאה עוד אחד על הכרית שלה. לאחר שתיעדה 13 סימני עקיצות על עורה, היא הגישה תלונה לטורקיש איירליינס. חברת התעופה דרשה דוח רפואי ולאחר מכן הציעה לנוסעת 5,000 מיילים במסגרת הנוסע המתמיד של החברה.
למרות הדיווחים הללו, טורקיש איירליינס טרם מסרה הצהרה פומבית בנושא, מה שמותיר נוסעים רבים לא מרוצים מהטיפול של חברת התעופה במצב. נוסעים מתחו ביקורת על היעדר פיצוי משמעותי ועל התגובה המזלזלת של חברת התעופה לדאגותיהם.
פשפשים, הידועים לשמצה כמזיקים קשים להדברה, מועברים בדרך כלל במטען וידועים כפולשים למזרנים, מצעים וריפודים. החרקים הטורדניים עוקצים וגורמים לגרד, ולמרות שהם לא ידועים בהעברת מחלות, הם עלולים לגרום לאי נוחות משמעותית ודורשים טיפול נרחב כדי להדביר אותם מאזורים נגועים.
Turkish Airlines' flights are riddled with bedbugs, passengers say - New York Post. Yikes, disgusting @TurkishAirlines https://t.co/V6avHJtQ9d
עבור חברות תעופה, הדברת פשפשים היא עסק מורכב ויקר. קודם כל הן נאלצות להוציא מטוסים משירות ולהעביר אותם למרכזי תחזוקה לצורך חיטוי, תהליך שיכול להימשך עד חמישה ימים ולעלות בין 75–125 אלף דולר עקב אובדן הכנסות והוצאות טיפול. רוב טאק, נשיא חברת הייעוץ לתעופה Jet Research, מסביר שהאתגר עבור חברות התעופה הוא משמעותי, שכן מטוסים נעים בין אזורי אקלים שונים, מה שמקשה על שיטות ההדברה המסורתיות.
בעוד שחברות תעופה אחרות, כולל אמריקן איירליינס, התמודדו גם הן עם תלונות דומות על פשפשים בחודשים האחרונים, התקריות של טורקיש איירליינס מעוררות דאגה מיוחדת בשל מספר הדיווחים והיעדר תגובה חזקה של חברת התעופה. הנוסעים קוראים כעת לפרוטוקולי הדברה טובים יותר ולנוהלי שירות לקוחות ברורים יותר להתמודדות עם מטרדים מסוג זה. החברה המפעילה כמעט 400 מטוסים ומשרתת יותר מ-300 יעדים, ממשיכה להפעיל טיסות מדי יום לכל העולם. עם זאת, ככל שהתלונות על פשפשים גוברות, חברת התעופה עשויה לעמוד בפני לחץ גובר לטפל בחששות אלה ולשפר את תקני ניקיון המטוסים שלה.