אתמול (ה') קבוצת לופטהנזה, בתוכה גם חברת התעופה סוויס השוויצרית שהיא חלק ממנה, חזרה לטוס לישראל לאחר חודש שלא נחתו כאן, אך נראה שהחדשות המשמחות הללו, לא היו הדבר המרכזי איתו התמודדה לאחרונה חברת התעופה הלאומית של שוויץ. למעשה, בניגוד לקלישאה הרווחת על הדיוק השוויצרי, לאחרונה היא התעסקה בעיקר בטעות תכנונית שהובילה להשבתה של חלק ממטוסיה.

> 25 שאלות לא חשובות אבל מאוד מעניינות על מטוסים

על פי ויקיפדיה, בצי של סוויס, המונה כ-90 מטוסים רובם המוחלט של איירבוס, יש 14 מטוסים מדגם A330-300, דגם רחב גוף שיכול להטיס עד 300 נוסעים ולהגיע לטווחים רחוקים (צפון אמריקה והמזרח הרחוק). לאחרונה החליטו בחברה לשדרג את המחלקה הראשונה במטוסים אלה, ולשים בהם את התצורה המתקדמת ביותר, הכוללת מחיצות אישיות בגובה מטר וחצי, דלתות נעילה, מושב שהופך למיטה ועוד.

מחלקה ראשונה סוויס איירליינס (צילום: EQRoy, shutterstock)
מחלקה ראשונה סוויס איירליינס. אילוסטרציה | צילום: EQRoy, shutterstock

כנהוג, את המחלקה הראשונה הציבו בקדמת המטוס, היות והיא כבדה יותר, על מנת לאזן אותה עם מחלקת התיירים, בו המושבים קלים יותר, אך גם יש יותר נוסעים. כאן בידוק החלה הבעיה שלא ציפו לה בחברת התעופה.

לאחר שכבר יוצרו ונרכשו המושבים המתקדמים של המחלקה הראשונה שנקראים "Swiss Senses", שאמורים כאמור להיות קדמת הנוחות והפאר, הסתבר שהם כבדים יותר ממה שתכננו ושוברים את האיזון שיש במטוסים מגדם A330 של החברה, בדגם זה האף כבד מלכתחילה, וזאת במיוחד לאור העובדה שגם המושבים במחלקת התיירים הפכו לקלים יותר. אגב, המחלקה הראשונה החדשה תתוקן גם במטוסי הבואינג 777 שלה (כ-12 במספר), אך בהם לא נוצרה אותה בעיה של איזון.

כעת, כדי לפתור את המצב, בחברה מתכננים להוסיף לכל דגמי ה-A330 שלה לוחות איזון, שעל פי ההערכות יגיעו למשקל של מעל לטון. מטרת הלוחות תהיה לייצר איזון במשקל בין החלק הקידמי לחלק האחורי של המטוס. כך, נוצר מצב שהמטוסים שלה יהיו כבדים בהרבה, בימים בהם המגמה היא דווקא להפוך את המטוסים לקלים יותר על מנת לחסוך בכמה שיותר דלק, לזהם פחות ולחסוך לא מעט כסף.

A330 סוויס איירליינס (צילום: Robert Buchel, shutterstock)
מטוס מדגם A330. אילוסטרציה | צילום: Robert Buchel, shutterstock

הלוח יהיה ממוקם כמובן בחלק האחורי של המטוס - ולא יהיה גלוי לנוסעים. חברת התעופה לא אישרה את המשקל המדויק של הלוחות, מכיוון שהם יצטרכו להמתין למשקל הסופי של המושבים לאחר ההתקנה ורק אז יחשבו את המשקל הנגדי.

בסוויס הכחישו כי מדובר ב"טעות תכנונית", וטענו שבעת תכנון תא הנוסעים, הם השתמשו ב"הערכות גסות" של משקל, שגדלו מאוד עם תחילת הייצור בפועל. "לוחות האיזון יישארו על סיפון המטוסים עד שניתן יהיה לפתח פתרון אחר", אמר דובר החברה, והוסיף כי חברת התעופה תחפש בינתיים טכנולוגיה שיכולה להחליף את הלוחות הכבדים.